2009-05-18, 14:07
Medlem
accordions avatar
Jag har ca. en vecka kvar tills mitt betyg sätts i Svenska C. Och då jag tror att jag ej kommer att kunna få högre betyg än G (möjligtvis VG), funderar jag på att hoppa av kursen, då jag annars har MVG-VG i snitt i gymnasiebetyg. Kommer mitt snitt att sänkas markant om jag tar ett G?
Och hur viktigt är det att ha läst Svenska C för framtida universitets- och högskolestudier?
Citera
2009-05-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av accordion
Jag har ca. en vecka kvar tills mitt betyg sätts i Svenska C. Och då jag tror att jag ej kommer att kunna få högre betyg än G (möjligtvis VG), funderar jag på att hoppa av kursen, då jag annars har MVG-VG i snitt i gymnasiebetyg. Kommer mitt snitt att sänkas markant om jag tar ett G?
Räkna på det.
Citat:
Och hur viktigt är det att ha läst Svenska C för framtida universitets- och högskolestudier?
Svenska C kan ge meritpoäng efter 2010.

Har du "råd" att skita i kursen då? D.v.s. har du läst 2500p utan den?
Citera
2009-05-18, 14:22
Medlem
accordions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus!
Räkna på det.Svenska C kan ge meritpoäng efter 2010.

Har du "råd" att skita i kursen då? D.v.s. har du läst 2500p utan den?

Vet du någon bra guide eller liknande man kan räkna ut sitt snitt?

Japp, jag läser Svenska C som "utökat". Så jag har redan mina 2500p.
Citera
2009-05-18, 14:48
Medlem
Mystices avatar
Citat:
Vet du någon bra guide eller liknande man kan räkna ut sitt snitt?

Japp, jag läser Svenska C som "utökat". Så jag har redan mina 2500p.

Googla lite så hittar du färdiga formulär som du fyller i på internet, och som sedan räknar ut det åt dig. annars är det ju bara att ta 10(G), 15(VG), 20(MVG) x 50/100/150/200 (antal poäng) för varje kurs, addera ihop resultaten och dela totalet med antalet poäng, i normalfallet 2500. Men svenska C är väl en 50-poängskurs och då lär inte ditt snitt bli särskilt lidande av ett G eller VG.

Men är det inte så att när man söker till högskolan och har utökat program, så räknas de kurser du behöver för resp utbildning samt så många poäng som fattas (och då räknas väl de kurser du har högst betyg i först)? Men jag kan ha fel.
Citera
2009-05-18, 14:53
Medlem
accordions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystice
Men är det inte så att när man söker till högskolan och har utökat program, så räknas de kurser du behöver för resp utbildning samt så många poäng som fattas (och då räknas väl de kurser du har högst betyg i först)? Men jag kan ha fel.

Om detta är fallet så låter det ju minst sagt intressant!
Citera
2009-05-18, 15:28
Medlem
Ogawas avatar
Om du har utökat program har du rätt att välja vilka kurser som skall ingå i ditt slutbetyg, undantaget är dock kärnämneskurser och karaktärsämneskurser, det vill säga sånt som är fastställt på ditt program(om det är nationellt). Med andra ord får du fundera lite på det där... som tidigare nämnts kommer Sv C att ge meritpoäng men å andra sidan kan ditt snitt sänkas av att ta med det...
Citera
2009-05-18, 15:31
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Om detta är fallet så låter det ju minst sagt intressant!

Föregående inlägg hann före med svar.

Men kan ju bjussa på länk som bekräftar det hela:
http://www.skolverket.se/sb/d/1487
Senast redigerad av Socrates 2009-05-18 kl. 15:33. Anledning: Ändrat inlägget, frågan var redan besvarad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in