Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-18, 13:31
Medlem
martin_s avatar
Hej!
Jag sitter i skiten. Varje gång jag startar min dator så funkar allting normalt, windows startar, inloggningsmenyn kommer upp som vanligt, jag loggar in och allt är frid och fröjd. Men efter 2-4 minuter så stannar allt. Jag menar verkligen ALLT. Musen går inte att röra, testat olika, tangentbordet slutar fungera, CTRL+ALT+DELETE fungerar inte. Det enda sättat att få av datorn är att slå av strömmen.

Nu kanske ni undrar varför jag sitter i skiten. Alla bilder från min familjs olika semestrar finns på den datorn. Vi har precis köpt en ny bärbar dator som skulle bli den nya förvaringsplatsen för bilderna.

Så jag undrar om jag kan göra något för att datorn ska sluta frysa till vid inloggning och om det inte går, hur kan jag rädda innehållet på hårddisken?
Citera
2009-05-18, 13:52
Medlem
martin_s avatar
En liten uppdatering.

Efter cirka 20 försök med att komma åt loggfilerna och se om problemet registrerats där, har jag nu gett upp. Testat felsäkert läge 5 gånger också, problemet kvarstår. Man loggar in på windows och efter 2-4 minuter stannar/fryser sig hela datorn.

Efter lite googlande funderar jag på om nätagget spökar, någon som vet hur jag kollar upp det?

Snälla, hjälp mig!
Citera
2009-05-18, 13:54
Medlem
cannaBes avatar
Fungerar den normalt om du startar den i felsäkert läge?

(Håll in eller tryck upprepade gånger på F8 när du startar datorn, innan windows-loggan dyker upp)
Citera
2009-05-18, 13:57
Medlem
Chinozos avatar
Windows xp?
Är du medveten om du har fått något virus?
Du kan kolla loggboken efter fel också.. Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!

Man kan kolla loggboken i felsäkertläge också

Citat:
Ursprungligen postat av TheHeretiC
Sätt i skivan så fort datorn startar, vill den inte läsa från skivan direkt startar du om datorn. Läser den fortf inte från skivan så måste du ställa in i BIOS att boota från CD-Rom först alternativt trycka på F7-F12(är olika knappar beroende på dator) och välja att boota från skivan.
Vid första bilden där du har 2 val trycker du Enter, sen F8 för att acceptera licensavtalet, sen R när du ser att det står "Windows XP Home Edition" lr liknande beroende på vilket operativsystem du har. Det MÅSTE vara exakt samma OS på skivan som den du har på datorn, dvs Home Edition eller Professional och Sve lr Eng version av den. Följ sen bara anvisningarna efter ca 20-30min när den jobbat ett tag. Den kommer starta om ett antal gånger under tiden, rör ingenting när den startar upp, den kommer automatiskt forts med reparationen.
Licensnyckeln hittar du på en klisterlapp på din dator.

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det enklaste är egentligen att du kopplar ur din hårddisk och kopplar in den som "Slav" på en annan dator. Loggar in som Admin på den datorn, tar över ägandeskapet av filsystemet på din hårddisk,
Söker av hela din hårddisk med ett uppdaterat virusskydd, Raderar alla smittade filer som hittas..

Därefter kopierar alla filer du vill spara till USB- enhet/DVD-skivor etc.

och installerar om datorn på ett sådant sätt att du slipper logga som admin och därmed smittar ner din dator...
Hur du gör det ser du i min signatur!

hans signatur ;

/Nisse_Hult
Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis anvisningar. Endast för XP Pro, OBS! EJ för XP HOME
Citera
2009-05-18, 14:08
Medlem
martin_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Fungerar den normalt om du startar den i felsäkert läge?

(Håll in eller tryck upprepade gånger på F8 när du startar datorn, innan windows-loggan dyker upp)
Den fungerar inte i felsäkert läge, problemet kvarstår.
Citera
2009-05-18, 14:14
Medlem
martin_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin_
Den fungerar inte i felsäkert läge, problemet kvarstår.
Nu funkar den i felsäkertläge, vad betyder det?
Citera
2009-05-18, 14:18
Medlem
martin_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinozo
Windows xp?
Är du medveten om du har fått något virus?
Du kan kolla loggboken efter fel också.. Loggboken startar du genom att logga in som administratör, och via Start \ kör Skriv:

eventvwr.msc & Tryck enter

Leta efter "Röda X" samt gula utropstecken!

Man kan kolla loggboken i felsäkertläge också

Är inte medveten om jag fått några virus, men jag använder norman anitvirus och borde jag inte fått ett meddelande i så fall?

Tittade i loggboken, under "system"-kategorin hittade jag 60 felmeddelande (röda ringar med vitt kryss) mellan igår kväll när problemet dök upp tills nu.
Citera
2009-05-18, 14:25
Medlem
Psyko-12s avatar
Jag skulle bara rycka ut hårddisken och koppla in någon annan stans, rädda bilderna och formattera om den.
Citera
2009-05-18, 14:40
Medlem
tjooppens avatar
Citat:
En liten uppdatering.

Efter cirka 20 försök med att komma åt loggfilerna och se om problemet registrerats där, har jag nu gett upp. Testat felsäkert läge 5 gånger också, problemet kvarstår. Man loggar in på windows och efter 2-4 minuter stannar/fryser sig hela datorn.

Efter lite googlande funderar jag på om nätagget spökar, någon som vet hur jag kollar upp det?

Snälla, hjälp mig!

Samma sak hände med min dator. Den hängde sig efter några minuter men efter ett tag började den stänga av sig själv istället. Det var moderkortet som hade pajjat då
Jag köpte ett uppgraderingspaket å stoppade i datorn. Men om du nu har en laptop eller extern hårddisk kan du ju lika gärna ta med diskarna till nån polare å föra över det du vill ha kvar.
Citera
2009-05-18, 15:07
Medlem
Chinozos avatar
Citat:
Är inte medveten om jag fått några virus, men jag använder norman anitvirus och borde jag inte fått ett meddelande i så fall?

Tittade i loggboken, under "system"-kategorin hittade jag 60 felmeddelande (röda ringar med vitt kryss) mellan igår kväll när problemet dök upp tills nu.

då får du kopplar ur din hårddisk och kopplar in den som "Slav" på en annan dator.

Om du når startmeny så kan du pröva det följande

START -> KÖR -> explorer.exe & Enter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in