2009-05-17, 22:13
Medlem
Topphats avatar
Goa FBare,

NU är det så att jag ska börja studera till hösten 2009, och jag söker all form av tips, tankar och ideer som kan vara nyttigt att förbereda innan jag börjar plugga,

t ex, Hur funkar det med bostadsbidrag, måste hyran vara x hög för att få? När ska jag börja söka CSN lån? Kan man få mer i lån av CSN om man har jobbat i 10 år innan ? hur mycket får jag tjäna på ett eventuellt extrajobb i månaden?

Är det annat jag BÖR tänka på?

Tackar alla goa för nyttiga svar!
Citera
2009-05-17, 22:15
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Angående att jobba vid sidan om:
Du får tjäna till en viss gräns innan CSN inte beviljar dig lån, men bidraget står sig alltid.
Hur löjligt som helst, ett lån är ett lån, man betalar ju tillbaka det...

Annars hittar du nog mycket information på http://www.csn.se/ eftersom många av dina frågor verkar röra just CSN.
Citera
2009-05-17, 22:17
Bannlyst
1.Bostadsbidrag ansöker du hos försäkringskassan där dom gör en bedömning av din inkomst under året, och baserat på din hyreskostnad

2. CSN kan du ansöka om innan eftersom att det kan ta tid innan besked, och du berättar när och till du vill ha CSN lån/bidraget

3. Jag vet inte om du kan få högre lån för att du har jobbat i 10 år? Tyvärr tror inte det, men någon anna får svara

Detta är allt jag vet
Citera
2009-05-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenf4ntasi
1.Bostadsbidrag ansöker du hos försäkringskassan där dom gör en bedömning av din inkomst under året, och baserat på din hyreskostnad

2. CSN kan du ansöka om innan eftersom att det kan ta tid innan besked, och du berättar när och till du vill ha CSN lån/bidraget

3.Jag vet inte om du kan få högre lån för att du har jobbat i 10 år? Tyvärr tror inte det, men någon anna får svara

Detta är allt jag vet

Tilläggslån kan man ansöka om ifall man har arbetat innan och tjänat över en vis summa per år.

Läs mer här:

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...betat-tidigare
Citera
2009-05-17, 22:34
Medlem
saltfisks avatar
- Du får tjäna upp till 45 475kr varje kalenderhalvår, sen blir du betalningsskyldig det belopp du överstiger. Om du vet med dig att du kommer tjäna mycket så sök studiemedel för en kortare studieperiod. Om du tar 75% utav bidraget kan du tjäna upp till 60 853kr.
Du blir betalningsskyldig även om du bara tar bidrag och tjänar över fribeloppet.
- Sök CSN när du vet att du kommit in på din utbildning. Senare ska du göra en studieförsäkran, vilket görs när skolan börjat. Man får pengar retroaktivt om man är lite sen med sin ansökan.
- Om det är som förut, så ska man klara 25% av sina kurser första året och restrerande år 75% för att behålla studiemedlet (rätta mig om jag har fel). Viktigt att sjukanmäla sig till CSN om man blir långtidssjuk så man inte förlorar sina studiemedel.
- Man kan få bostadsbidrag som student, men fribeloppet för inkomst är ganska låg. Man kan göra en preliminär utträkning på forsakringskassan.se. Jag fick bostadsbidrag när jag hade en hyra på 2200kr, tror jag fick 300kr/månad.
- Kolla upp rabatter du får på din bank, försäkring, telefon etc. Swedbank hade förut gratis internetbank för studenter. Bredbandsbolaget hade också studentrabatter tidigare.
- Sen är det det vanliga att tänka på. Fixa konto på skolans datorer, passerkort, kolla upp var man köper litteratur, betala kåravgift, registrera sig på sina kurser.

Det var vad jag kom på nu på rak arm.
Citera
2009-05-18, 06:34
Medlem
Topphats avatar
OK,

Tack så mycket gott folk, då har jag blivit en hel del klokare,
kan nämna att jag just nu har en hyra på 4700 kr / mån, så med dina mått så verkar det som att jag iaf kan få lite bostadsbidrag, kan iaf hoppas på det

Och en till fråga, kan jag ansöka om CSN nu innan jag ens fått svar från Högskolan eller måste jag vänta till slutet av Juni då jag får svaren?
Citera
2009-05-18, 06:38
Medlem
Topphats avatar
ingenf4antasi, såg nu ditt svar tack

Jo jag hade en fråga till ang bostadsbidraget, kan man ansöka om det innan jag kommit in på min utbildning eller måste jag vänta tills i höst med att ansöka?
Citera
2009-05-18, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Topphat
ingenf4antasi, såg nu ditt svar tack

Jo jag hade en fråga till ang bostadsbidraget, kan man ansöka om det innan jag kommit in på min utbildning eller måste jag vänta tills i höst med att ansöka?

Bostadsbidrag har inget med CSN att göra, det är försäkringskassan
Citera
2009-05-18, 17:35
Medlem
Topphats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenf4ntasi
Bostadsbidrag har inget med CSN att göra, det är försäkringskassan

Fick dock inget bostadsbidrag, ringde dit idag !
Är det nåt annat jag bör tänka på när jag blir student , som tex rabatter på olika saker eller fällor? =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in