Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Serie A är en väldigt bra liga om man gillar fotbollens mörka sidor som huliganism, och fusk.
Hur fan kan folk fortfarande ens intressera sig för Serie A efter Calciopoli? Den händelsen gjorde ju så att man inte kan ta fuskligan på allvar.
Vi som gillar italiensk fotboll har det onekligen inte lätt just nu. Inlägget ovan är mycket bra och visar vad il calcio handlat om under 2000-talet. Vi har sett vår liga brytas ner av genomkorrupta klubbledningar samtidigt som huliganproblemet urartat fullständigt.
Otaliga gånger har serien spelats färdigt för att under sommaren fortsätta i domstolar som beslutat om vilka lag som fuskat mest och ska tvångsnedflyttas samt vilka som får tillstånd att gå upp. Detta förekom t.o.m. redan innan calciopoli-skandalen rullades upp.
Italienarna är fullkomligt fanatiska när det gäller fotboll men även dom tröttnar när man inte kan lita på nånting längre. Klubbledningarna har förödmjukat fansen. Man har tagit för givet att italienarna är så tokiga i fotboll att de strömmar till arenorna trots att systemet varit genomkorrupt. Det har dock visat sig att det finns annat man kan göra i Italien en söndag. Publiken har tröttnat.
Istället har huliganvåldet ballat ur. Har varit på många italienska matcher där det urartat. Napoli-Salernitana i Serie B var det sjukaste jag varit med om. Trodde fan jag hamnat i en krigszon. Barn tror jag aldrig jag sett på en italiensk arena faktiskt. Tjejer var det rätt många i Florens & Bologna men det är mest män som går på fotboll i Italien.
I Bundesliga har jag sett Hansa Rostock två gånger. Trevlig stämning, knappt några snutar. Otroligt nog satt folk bakom mig med vinflaskor! Hade aldrig gått att få in på en italiensk arena, även om några Inter-huliganer lyckades dra in en vespa på San Siro för nån år sen som de vräkte in mot planen.
Jag skulle dock inte påstå att det är farligt att gå på fotboll i Italien. Känner man att det börjar dra ihop sig till kravaller är det bara att gå därifrån, oskyldiga drabbas inte.
Att arenorna är dåliga vet jag inte om det har med saken att göra. Under 90-talet hade Italien högst publiksnitt i Europa så då var det bra stämning. Serie A har mycket att lära av Bundesliga. Att Bundesliga prioriterar låga biljettpriser med mycket folk framför god ekonomi & stora spelarköp är fantastiskt.
Jag bodde i Florens när Fiorentina tvångsnedflyttades till division 4. Sanslöst nog hade man mage att ta ca 280 spänn för en ståplats på deras skabbiga betongkortsida mot motstånd man aldrig hört talas om (Aglianese?).
Tycker nog ändå att Italien historiskt sett är fotbollslandet nummer 1 i Europa, även om Tyskland med förstås ligger bra till.