2009-09-30, 14:02
Medlem
Joel^_^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidich
1. PL
2. Serie A
3. Bundesliga
4. La liga

Intressant lista, skulle man kunna få en motivering?
Citera
2009-09-30, 14:54
Medlem
Vidichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davemed
Vi ska inte blanda ihop BÄSTA med ROLIGASTE liga.
I La liga så finns det inte så många lag sm i PL som kan göra upp om titlarna i europa.

Synd då att la liga har varit den överlägset tråkigaste ligan hittills denna säsong.
Citera
2009-09-30, 15:04
Medlem
Vidichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joel^_^
Intressant lista, skulle man kunna få en motivering?

Min lista är listan på dom roligaste ligorna att följa. Och för mig är Premier league den överlägset roligaste ligan hittills denna säsong. Där finns allt; många och snygga mål, fin teknik, stora stjärnor, hårda dueller men framförallt konkurrens. I Premier league finns minst fyra av Europas bästa klubblag, kanske till och med fem eller sex nu när Manchester City och Tottenham börjat vinna mot storlagen.

Jag hade väldigt höga förhoppningar på la liga säsong, zlatan i barca, ronaldo i real och villa i valencia etc. Men fy faaaan vad tråkigt det har varit hittills. Första tre real och barca matcherna samlades vi med polarna och såg tillsammans, men nu är det inte en jävel som kommer till dom matcherna längre för det har varit så brutalt tråkiga matcher. Barca och real verkligen krossar allt motstånd, resten av lagen håller näst intill allsvenska nivå.

Nu är jag iof världens största Manchester United supporter, men tror inte det har påverkat min uppfattning av ligorna.
Citera
2009-09-30, 15:57
Medlem
abcdefghijklmnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
För mig brukar Serie A-matcher vara en uppvisning i allt jag INTE gillar inom fotbollen.

Det är inget som helst "flyt" i spelet (som t.ex i matcher med brittiska/tyska lag) utan ett evigt och tidsödslande jävla tjafsande med domaren, filmningar och överdrivna "skador". Och när inte de s.k. storlagen medverkar så spelas matcherna på en sunkig kommunalägd betongarena inför halvtomma läktare.

Deutschland über alles!
EXAKT. Precis min mening, det där drar helt klart ner helhetsintrycket på matcherna. Det är inte ett dugg kul att se 40 avblåsningar var femte minut, ett jävla filmande och som sagt inte en kotte på friidrottsarenorna.
Citera
2009-09-30, 16:09
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
För mig brukar Serie A-matcher vara en uppvisning i allt jag INTE gillar inom fotbollen.

Det är inget som helst "flyt" i spelet (som t.ex i matcher med brittiska/tyska lag) utan ett evigt och tidsödslande jävla tjafsande med domaren, filmningar och överdrivna "skador". Och när inte de s.k. storlagen medverkar så spelas matcherna på en sunkig kommunalägd betongarena inför halvtomma läktare.

Deutschland über alles!

När kollade du senast? Saker och ting utvecklas även i Italien.
Citera
2009-09-30, 18:16
Medlem
Fotzens avatar
Citat:

Deutschland über alles!

Följer du fotboll öht ? Så ser det ut i varje liga.
Citera
2009-09-30, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fotzen
Följer du fotboll öht ? Så ser det ut i varje liga.

Inte i lika stor utsträckning, filmningar är mer regel än undandtag i Italien.

Förresten, Italiens bästa lag mot Tysklands bästa lag ikväll. Vad tror ni om den? Någon som vågar tippa?
Senast redigerad av Rebarovic 2009-09-30 kl. 18:52.
Citera
2009-09-30, 18:57
Bannlyst
humm, antar att du menar bayern mot inter, men bayern ligger väll bara 7a i bundesliga? eller något sådant så bästa lag är dom absolut inte just nu, synd att vi får ett möte där bayern är så långt från toppformen
Citera
2009-09-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebarovic
Förresten, Italiens bästa lag mot Tysklands bästa lag ikväll. Vad tror ni om den? Någon som vågar tippa?

Ingen aning om skadeläget i någon av trupperna, Är Sissoko,Diego och Cannavaro tillbaka? Framförallt Cannavaro känns viktig, Juve verkar ju inte kunna stänga matcher utan honom.
Citera
2009-09-30, 19:11
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebarovic
Inte i lika stor utsträckning, filmningar är mer regel än undandtag i Italien.

Klart jag vågar tippa. Bayern-Juventus 3-0
Men jag har aldrig blivit speciellt rik på mitt tippande.
Citera
2009-09-30, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Serie A är en väldigt bra liga om man gillar fotbollens mörka sidor som huliganism, och fusk.

Hur fan kan folk fortfarande ens intressera sig för Serie A efter Calciopoli? Den händelsen gjorde ju så att man inte kan ta fuskligan på allvar.

Vi som gillar italiensk fotboll har det onekligen inte lätt just nu. Inlägget ovan är mycket bra och visar vad il calcio handlat om under 2000-talet. Vi har sett vår liga brytas ner av genomkorrupta klubbledningar samtidigt som huliganproblemet urartat fullständigt.

Otaliga gånger har serien spelats färdigt för att under sommaren fortsätta i domstolar som beslutat om vilka lag som fuskat mest och ska tvångsnedflyttas samt vilka som får tillstånd att gå upp. Detta förekom t.o.m. redan innan calciopoli-skandalen rullades upp.

Italienarna är fullkomligt fanatiska när det gäller fotboll men även dom tröttnar när man inte kan lita på nånting längre. Klubbledningarna har förödmjukat fansen. Man har tagit för givet att italienarna är så tokiga i fotboll att de strömmar till arenorna trots att systemet varit genomkorrupt. Det har dock visat sig att det finns annat man kan göra i Italien en söndag. Publiken har tröttnat.

Istället har huliganvåldet ballat ur. Har varit på många italienska matcher där det urartat. Napoli-Salernitana i Serie B var det sjukaste jag varit med om. Trodde fan jag hamnat i en krigszon. Barn tror jag aldrig jag sett på en italiensk arena faktiskt. Tjejer var det rätt många i Florens & Bologna men det är mest män som går på fotboll i Italien.

I Bundesliga har jag sett Hansa Rostock två gånger. Trevlig stämning, knappt några snutar. Otroligt nog satt folk bakom mig med vinflaskor! Hade aldrig gått att få in på en italiensk arena, även om några Inter-huliganer lyckades dra in en vespa på San Siro för nån år sen som de vräkte in mot planen.

Jag skulle dock inte påstå att det är farligt att gå på fotboll i Italien. Känner man att det börjar dra ihop sig till kravaller är det bara att gå därifrån, oskyldiga drabbas inte.

Att arenorna är dåliga vet jag inte om det har med saken att göra. Under 90-talet hade Italien högst publiksnitt i Europa så då var det bra stämning. Serie A har mycket att lära av Bundesliga. Att Bundesliga prioriterar låga biljettpriser med mycket folk framför god ekonomi & stora spelarköp är fantastiskt.

Jag bodde i Florens när Fiorentina tvångsnedflyttades till division 4. Sanslöst nog hade man mage att ta ca 280 spänn för en ståplats på deras skabbiga betongkortsida mot motstånd man aldrig hört talas om (Aglianese?).

Tycker nog ändå att Italien historiskt sett är fotbollslandet nummer 1 i Europa, även om Tyskland med förstås ligger bra till.
Citera
2009-09-30, 20:06
Medlem
Dekomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Jag bodde i Florens när Fiorentina tvångsnedflyttades till division 4. Sanslöst nog hade man mage att ta ca 280 spänn för en ståplats på deras skabbiga betongkortsida mot motstånd man aldrig hört talas om (Aglianese?).

Ändå så var det runt 25k som hade säsongsbiljetter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in