2009-05-17, 15:53
Medlem
Probelimes avatar
Hejsan,
Tänkte byta mitt bilbatteri. Aldrig gjort förut, är det något man bör tänka på? Är okunnig när det gäller sånt här.
Citera
2009-05-17, 15:58
Medlem
Frittframs avatar
Lossa minuspolen först!
Då minimerar du risken för kortslutning.

När du lossat och stuvat undan jordkabeln (den har en tendens att vilja hoppa tillbaks i läge ovanpå polen) är det bara att mecka på.

Sen när det nya batteriet sitter på plats så skall du naturligtvis ansluta jordkabeln sist.
Citera
2009-05-17, 16:07
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Vill man lyxa kan man ju såklart dra på polfett på polerna på det nya batteriet och rengöra kabelskorna med en stålborste.. Annars som Frittfram sa, bara svänga loss med verktygen..
Citera
Medlem
ytterbodas avatar
kan få skriva in ev radiokod igen när strömmen brutits..
Citera
Medlem
Lappskojss avatar
Att rekomendera är ochså att kontrollera ifall batteriskorna är rena från oxid och smuts, använd gärna en stålborste ifall så är fallet.

Lägg gärna på lite fett på batteripolerna efter att du satt dit skorna. Det förhindrar att oxid bildas senare.

EDIT: många han före
Citera
2009-05-17, 17:25
Medlem
Gurka___s avatar
Och ta det lugnt när du lyfter och flyttar batterierna, det sista du vill är att få batterisyra på huden eller dina kläder.
Citera
2009-05-17, 17:28
Medlem
Arch_Angels avatar
som tidigare talare, rengör å fetta in å givetvis rätt pol på rätt ställe sen oxå
Citera
2009-05-17, 17:35
Medlem
Asgarvads avatar
Bosse Bildoktorn tipsade om att köpa en anslutningspropp till cigarettändaruttag, seriekoppla tre 4.5V-batterier och plugga in dem innan man lossar batterikablarna. Då slipper man problem med radior som tappar minnet och motorstyrboxar som går in i felsäkert läge.
Citera
2009-05-17, 17:44
Medlem
Månsans avatar
Klockan i bilen kommer sannolikt att visa fel tid efter batteribytet.
Citera
2009-05-17, 17:46
Medlem
dayweeds avatar
Kanske går offtopic, men jag bytte batteri för inte så längesen på min bil.. Vad är det för radiokod ni menar? Jag har lite problem med min radio att den inte får in alla stationer, det kan väl ha med bytet att göra antar jag..

Får väl läsa manualen egentligen, det är väl det enklaste
Citera
2009-05-17, 17:51
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Bosse Bildoktorn tipsade om att köpa en anslutningspropp till cigarettändaruttag, seriekoppla tre 4.5V-batterier och plugga in dem innan man lossar batterikablarna. Då slipper man problem med radior som tappar minnet och motorstyrboxar som går in i felsäkert läge.

Kanske funkar på hans gamla Fordar från 80-talet men moderna bilar har avancerade elsystem där det inte är så troligt att ciggpluggen har direktkontakt med batteripolerna. Är också bara vissa bilmärken som har kräm i ciggpluggen utan att tändningen är på. Tveksamt tips. Bättre då att ta startkablar och bara parallellkoppla ett annat 12V-batteri över batterianslutningen.
Citera
2009-05-17, 17:51
Medlem
ytterbodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Kanske går offtopic, men jag bytte batteri för inte så längesen på min bil.. Vad är det för radiokod ni menar? Jag har lite problem med min radio att den inte får in alla stationer, det kan väl ha med bytet att göra antar jag..

Får väl läsa manualen egentligen, det är väl det enklaste

vissa har radiokod som ett stöldskydd, utan rätt kod fungerar inte radion alls
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här