2009-05-17, 12:20
Medlem
Tja, har precis skaffat en ny macbook pga av att den förra blev stulen och tänkte försöka hålla lite ordning i datorn denna gången.
Problemet börjar med iTunes. När jag lägger in alla låtar så gör skiten kopior av allting, dvs skapar kopior för 20gig till sin lilla gulliga iTunes mapp..
Det måste väl ändå gå att ställa in så att programmet bevkar min musikmapp, istället för att kopiera allt helvete?
Citera
2009-05-17, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
Tja, har precis skaffat en ny macbook pga av att den förra blev stulen och tänkte försöka hålla lite ordning i datorn denna gången.
Problemet börjar med iTunes. När jag lägger in alla låtar så gör skiten kopior av allting, dvs skapar kopior för 20gig till sin lilla gulliga iTunes mapp..
Det måste väl ändå gå att ställa in så att programmet bevkar min musikmapp, istället för att kopiera allt helvete?
Självklart går det att ändra. Men fundera lite på vad den gör. Den kopierar all musik till "Musik/iTunes Music".
Mappar upp efter ID3-taggarna, perfekt mappat Artist>Album>01 Låten.mp3.
Det enda du behöver redigera är ID3-taggarna, iTunes gör allt annat åt dig. Du laddar ner ett album, drar det från Hämtade Filer in i iTunes direkt och redigerar taggarna, om det behövs. Du har då den perfekta musikmappen.

Om du inte vill ha det så så gå till Inställningar>Avancerat och kryssa ur "Ordna i iTunes Music". Men då blir allt manuellt, och du kan inte söka av din mapp, du kan ändra placering på iTunes Music, men den söker inte av om du stoppar in musik i mappen, utan du måste lägga till den i iTunes.
Citera
2009-05-17, 13:22
Medlem
Deliras avatar
Jag tror att nyckeln att samsas med iTunes ligger i att släppa taget. iTunes fungerar som bäst när man inte frenetiskt ska ha kontroll över exakt var filerna ligger. Låter iTunes sköta allt åt dig så placerar iTunes allting prydligt åt dig, precis som Emilsund säger.

Om du vill ha nära åtkomst till din musikmapp så dra den bara till sidofältet eller ner till Dock. Då blir det ju din musikmapp också.

Så, jag tror inte det är iTunes som "ska tämjas" utan du.

Edit: Jag tycker det är sweet att fixa i ordning ID3-taggar i iTunes för att se saker och ting flyttas rätt under tiden i sina mappar etc.
Citera
2009-05-17, 13:34
Medlem
Josts avatar
Kan det vara så att du har playlists för varje enskilt album också? Jag har noterat att mitt iTunes dubblerar sånger på grund av detta
Citera
2009-05-17, 16:41
Medlem
melus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
Kan det vara så att du har playlists för varje enskilt album också? Jag har noterat att mitt iTunes dubblerar sånger på grund av detta

Nej, tror jag verkligen inte. iTunes kopierar låtarna låtarna till iTunes mappen vilket gör att det finns dubbla filer.
Citera
2009-05-17, 17:02
Medlem
blackspiders avatar
Är också novis på itunes och mac.

Ang trådskaparens problem så har jag löst genom att helt sonika lägga all musik i itunesmappen.

Jag har idag fört över ett gäng skivor från min gamla dator och lagt i itunesmappen. Men när jag sen går in i itunes och söker på låtarna/skivorna så finns de inte i programmet/biblioteket. Vad för enkelt fel gör jag?
Citera
2009-05-17, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackspider
Är också novis på itunes och mac.

Ang trådskaparens problem så har jag löst genom att helt sonika lägga all musik i itunesmappen.

Jag har idag fört över ett gäng skivor från min gamla dator och lagt i itunesmappen. Men när jag sen går in i itunes och söker på låtarna/skivorna så finns de inte i programmet/biblioteket. Vad för enkelt fel gör jag?
iTunes söker inte av mappen, så du har inte lagt dom i biblioteket. Det är därför du ska strunta i att lägga musik där, och bara dra musiken direkt i iTunes så hamnar den rätt!!
Har du den på skrivbordet eller Hämtade filer så tar du bara bort den sen, eftersom den är kopierad!
Citat:
Ursprungligen postat av melu
Nej, tror jag verkligen inte. iTunes kopierar låtarna låtarna till iTunes mappen vilket gör att det finns dubbla filer.
Problemet uppstår om man tankar ner en skiva som innehåller allt en release ska innehålla. Det är ofta det är med en .m3u-spellista i mappen. Drar man in allt som ligger där, så drar man in musiken OCH spellistan, på så sätt bli det dubbletter. Drar man bara in m3u-filen eller bara mp3-filerna så får man inga dubletter, vilket man föredrar är en smaksak.
Senast redigerad av emilsund 2009-05-17 kl. 17:32.
Citera
2009-05-17, 17:51
Medlem
felstavadds avatar
Typ såhär kanske:
Starta iTunes---> Inställningar---->Avancerat

Bocka av "Kopiera filer till mappen iTunes..."- rutan

I rutan ovanför, väl"Ändra", välj sedan vilken mapp du vill ha som musikmapp.

Så gör jag iaf.
Citera
2009-05-17, 18:25
Medlem
blackspiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
iTunes söker inte av mappen, så du har inte lagt dom i biblioteket. Det är därför du ska strunta i att lägga musik där, och bara dra musiken direkt i iTunes så hamnar den rätt!!
Har du den på skrivbordet eller Hämtade filer så tar du bara bort den sen, eftersom den är kopierad!

Problemet uppstår om man tankar ner en skiva som innehåller allt en release ska innehålla. Det är ofta det är med en .m3u-spellista i mappen. Drar man in allt som ligger där, så drar man in musiken OCH spellistan, på så sätt bli det dubbletter. Drar man bara in m3u-filen eller bara mp3-filerna så får man inga dubletter, vilket man föredrar är en smaksak.

Hänger inte riktigt med sorry. Min musik som ligger i itunes-music mappen, hur gör jag för att de ska ingå i itunes-biblioteket? Ska jag dra alla låtar till itunes?
Citera
2009-05-17, 19:30
Medlem
blackspiders avatar
Citat:
Hänger inte riktigt med sorry. Min musik som ligger i itunes-music mappen, hur gör jag för att de ska ingå i itunes-biblioteket? Ska jag dra alla låtar till itunes?

Det löste sig!

Gick in på Arkiv och sen Lägg till i biblioteket. Tack ändå!
Citera
2009-05-17, 23:50
Bannlyst
Citat:
Det löste sig!

Gick in på Arkiv och sen Lägg till i biblioteket. Tack ändå!
Du markerar låtarna. Trycker och håller på dom med musen. Drar till iTunes. Så enkelt är det..
Eller så markerar du låtarna och dubbelklickar. Då importeras dom i iTunes också..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in