2009-05-17, 12:17
Medlem
Efter att ha varit tvungen att lägga om min kost för ett par veckor sedan har jag märkt att jag börjar frysa en stund efter att jag stoppar i mig något.

Vad beror detta på?

Jag kan ligga fullt påklädd på soffan och ha ett tjockt täcke på mig men blir iskall en halvtimme efter att jag har ätit. Det håller i sig en kvart, ungefär.
Det är riktigt otrevligt.

Jag har också märkt att mina fingrar börjar domna. Jag antar att det är någon brist av nåt slag men jag vet inte vad.

Jag äter inget kött, inga mjölkprodukter, jäst eller vetemjöl.

Det börjar bli jobbigt att försöka äta sig värkfri.
Äter jag dessa produkter får jag värk i kroppen och låter jag bli att äta dem så får jag andra problem.....
Citera
2009-05-17, 12:21
Medlem
balbas avatar
Efter att du ätit går ju mycket blod till magen så det kan ju vara därför, men har du dålig blodcirkulation i övrigt?
Citera
2009-05-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balba
Efter att du ätit går ju mycket blod till magen så det kan ju vara därför, men har du dålig blodcirkulation i övrigt?

Det kan nog hända att jag har det.
Jag anade nog att det inte var "sluta äta" som skulle bli svaret på hur jag löser det här problemet.

Så, hur får man bättre blodcirkulation, borde väl nästa fråga vara nu, eller?

Träningen kan jag inte uttöka än då jag håller på att ta mig upp ur ett längre värktillstånd och redan har börjat träna men måste ta det långsamt.
Citera
2009-05-17, 13:39
Medlem
balbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Det kan nog hända att jag har det.
Jag anade nog att det inte var "sluta äta" som skulle bli svaret på hur jag löser det här problemet.

Så, hur får man bättre blodcirkulation, borde väl nästa fråga vara nu, eller?

Träningen kan jag inte uttöka än då jag håller på att ta mig upp ur ett längre värktillstånd och redan har börjat träna men måste ta det långsamt.

Finns ju läkemedel och sånt som hjälper i värsta fall. Annars är väl träning och stretching bra sen ska du självklart sluta snus/röka om du nu gör det.
Citera
2009-05-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balba
Finns ju läkemedel och sånt som hjälper i värsta fall. Annars är väl träning och stretching bra sen ska du självklart sluta snus/röka om du nu gör det.

Ett av mina problem är ju att jag inte får någon hjälp från sjukvården då de bestämt sig för att jag är "utbränd" så fort jag blir dålig. Detta eftersom jag då envisas med att jobba 60-70 timmarsveckor som norm.

Jag har därför tagit min hälsa i mina egna händer och med hjälp av kunnigt folk både i min närhet och här på Fb så tänker jag lära mig allt jag behöver om mig själv och min kropp.

Strechning, antecknat...ska köra mycket med detta, utöver det andra jag tränar med.

Rökningen *host*...jag röker 3-5 cigg om dagen. Gjorde en lungröntgen för ett par månader sedan och min läkare sa att det inte syntes på bilderna att jag var rökare och att jag kan fortsätta med denna lilla mängd om jag måste.
(Givetvis så är det bättre att sluta helt men jag är inte där än, har gått från 30 om dagen i 30 år till denna nivå)

Skall tala med läkaren på tisdag så får vi se om det händer något. Tills dess gör jag vad jag kan själv för att lösa problemet.

Man måste vara både stark och påläst INNAN man går till doktorn!
Citera
2009-05-17, 16:12
Medlem
omgplzs avatar
Mindre och fler måltider gör att det krävs mindre blodtillförsel för att smälta maten. Ökat salt- och vattenintag ökar blodvolymen. Äter du fisk, ägg? Om inte så börja, du kan som sagt ha brist på någonting som du inte får i dig med nuvarande kost (förutsatt att den kostomläggning du pratar om bestod av att utesluta kött/mjölk)
Citera
2009-05-17, 20:02
Medlem
Mindre intag

Ja, jag tror att mindre matintag och oftare är svaret.
Jag blev helt utslagen igår när jag för fösta gången åt en hel måltid. Och frös så jag skakade under en lång stund innan jag helt enkelt slocknade på soffan, vilket inte är det vanligaste hos mig.

Jag har hållt på i snart två veckor med kost utan kött, mjölk och vete. Jag tog prover de första dagarna och kommer att ta nya för att se vad som händer med mig.

Till att börja med så kommer jag att utesluta det mesta då jag inte vet vad jag reagerar på mer än just kött och mjölk, jag kommer att börja med ägg, jäst, fisk och fågel så småningom men just nu kör jag hårt.
Jag äter vitminer och mineraler som tillskott under en tid nu så jag inte riskerar att få för mycket brister.

Salt och vatten...Ramlösa kanske är en ide. Då får man ju i sig lite bubblor också som hjälper blodet lite, har jag för mig.
Citera
2009-05-17, 20:42
Medlem
omgplzs avatar
Kan ju vara din kropp som reagerar på att du slutade tvärt med kött och mjölk. Bättre att sluta gradvis under en tid, vänja kroppen liksom. Kan väl också vara något du börjat äta som du inte ätit förut som ställer till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in