2009-05-16, 20:42
Medlem
Har problem med min granne under mig som är extremt störd av att jag vistas i min lägenhet. Mycket dålig ljudisolering i golvet.

Det har en tidigare gång slagits ett kraftigt märke i min dörr. Jag misstänkte förstås grannen.
Idag då jag dammsög hördes en ny smäll i dörren. Sprang ut i trapphuset för att se vem det var och hörde hur denna granne gick tillbaka in i sin lägenhet.
Det är inte billigt med en lägenhetsdörr och nu har jag två stora märken i dörren.

Jag vet förstås att det är han nu. Men hur kan jag bevisa det? Är det någon idé att polisanmäla? Konfronterade honom nyss men han blånekade.
Citera
2009-05-16, 20:45
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjudubbel
Har problem med min granne under mig som är extremt störd av att jag vistas i min lägenhet. Mycket dålig ljudisolering i golvet.

Det har en tidigare gång slagits ett kraftigt märke i min dörr. Jag misstänkte förstås grannen.
Idag då jag dammsög hördes en ny smäll i dörren. Sprang ut i trapphuset för att se vem det var och hörde hur denna granne gick tillbaka in i sin lägenhet.
Det är inte billigt med en lägenhetsdörr och nu har jag två stora märken i dörren.

Jag vet förstås att det är han nu. Men hur kan jag bevisa det? Är det någon idé att polisanmäla? Konfronterade honom nyss men han blånekade.
Du skall ju inte behöva stå för skador på dörren som någon annan åsamkat. Tala med din hyresvärd och säg som det är.
Citera
2009-05-16, 20:47
Medlem
bessies avatar
skaffa ett titt hål och montera det i dörren , sen får du va snabb att kolla, har du råd skaffa en kamera till titthålet och filma allt som rör sig.
Citera
2009-05-16, 21:38
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
skaffa ett titt hål och montera det i dörren , sen får du va snabb att kolla, har du råd skaffa en kamera till titthålet och filma allt som rör sig.

Hjälps inte så mycket då han med största sannolikhet inte kommer få använda det som bevis ändå i en ev rättegång.
Citera
2009-05-16, 21:40
Medlem
Babsies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Hjälps inte så mycket då han med största sannolikhet inte kommer få använda det som bevis ändå i en ev rättegång.
Det kommer man definitivt få använda i en rättegång, framförallt i Sverige där det är fullt lagligt att anävndfa sig av all form av bevismaterial, även när den tillkommit på olagligt vis.
Citera
2009-05-16, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzona
spela sen WoW på hög volym.
Montera en vanlig digitalkamera eller mobil med filmfunktion i trapphuset. Sen kan du dammsuga eller utföra annan valfri vardagssyssla tills grannen bankar på.

WoW!? Är det isåfall inte bättre att fläska på med Einstürzende neubauten eller nån Death-metal, typ?
Citera
2009-05-16, 23:18
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babsie
Det kommer man definitivt få använda i en rättegång, framförallt i Sverige där det är fullt lagligt att anävndfa sig av all form av bevismaterial, även när den tillkommit på olagligt vis.

Kan du inte ge lite mer information om detta då t.ex. brottsprovokation är olagligt?
Citera
2009-05-16, 23:38
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Kan du inte ge lite mer information om detta då t.ex. brottsprovokation är olagligt?

Sverige har något som kallas för fri bevisprövning. Detta betyder att alla bevis som läggs fram beaktas, oavsett hur dom insamlats. Detta infattar även bevis som insamlats genom olagliga metoder. Det är den som står för brottsprovokationen som som får stå för sina brott, bevisen gäller ändå.
Citera
2009-05-17, 00:07
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Är väl bara polisen som inte får ägna sig åt det.
Citera
2009-05-19, 04:27
Medlem
PhantomBlots avatar
En massa OT raderat.

/mod
Citera
2009-05-19, 04:33
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Är väl bara polisen som inte får ägna sig åt det.

Det spelar ingen roll om Polisen ägnar sig åt olaglig brottsprovokation. Bevisen går bra att anföra ändå. Om du har gjort en olaglig sak och någon annan gör något olagligt för att bevisa vad du har gjort så hjälper inte det dig. Visst kan du anmäla den som har provocerat fram bevisen, men det påverkar inte möjligheten att döma dig. Så visst kan man smygfilma grannen om man har lust med det, och använda filmerna som bevis mot honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in