Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-05-16, 19:23
Medlem
cnaass avatar
För ett tag sedan spelade jag lite Warcraft III med några kompisar, det gick lite dåligt och jag tabbade ur för att lira lite Simcity 4 (underskattat spel!). Då pep Datorn, och frös fullständigt.

Jahapp! tänkte jag och höll in powerknappen. När jag sedan startade den igen, när jag kom till DELL-ikonen så ser jag massa gröna streck på skärmen. Ser lite ut som matrixsträcken.

Suspek, tänkte jag men lät det vara. Men när jag sedan kom till Windows XP loggan, så var det också gröna streck, men struntade i det... Men sen kom jag inte in till skrivbordet, eller rättare sagt: Jag såg ingenting, det var helt svart på skärmen. Men, jag kom in på datorn, men utan bild. Mina polare ringde på skype och någon skrev på msn, jag hörde signalerna, men där var fortfarande ingen bild.

Jag startade i felsäkert läge, för att avinstallera drivrutinerna för grafikkortet, och när det var färdigt så behövdes det en omstart. Så jag startade om, och strecken var borta! Så när jag kom in på skrivbordet så installerade jag om drivisarna från en USBsticka, men mitt i installationen fryser datorn igen, och startas om.... Och gissa vad som kommer upp tsm med DELL-loggan? De gröna strecken.

Jag har en DELL XPS m1710, GeForce Go 7900GTX, och de senaste drivrutinerna.

NOTERA: Det funkar att sitta här, men utan drivrutiner till grafikkortet.

Detta blev mer likt ett brev än ett supportärende, men give it a shot! =)
Citera
2009-05-16, 20:19
Medlem
-ELF-s avatar
Kommer bara på en sak och det är att grafik kortet kanske behöver dammas av.
Utan drivrutiner så fungerar det felfritt om jag har fattat rätt... Det kan bero på att grafik kortet inte jobbar lika mycket då du inte har så hög upplösning.
Citera
2009-05-16, 21:42
Medlem
cnaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Kommer bara på en sak och det är att grafik kortet kanske behöver dammas av.
Utan drivrutiner så fungerar det felfritt om jag har fattat rätt... Det kan bero på att grafik kortet inte jobbar lika mycket då du inte har så hög upplösning.

Grafikkortet är kanske 2 månader gammalt, fick det utbytt.
Citera
2009-05-16, 22:06
Medlem
cnaass avatar
Someone?
Citera
2009-05-16, 22:45
Medlem
cnaass avatar
Snälla
Citera
2009-05-16, 23:03
Medlem
Caputskis avatar
Ditt grafikkort som smällt. Håll ner FN knappen när du startar datorn, då kommer du få fram ett system test, syns linjerna där?
Därefter kommer du få frågan "Where colourbars displayed?" då trycker du N och då kommer skärmen pipa samt blinka i olika färger, syns sträcken då?
Syns dom i läge ett så äre grafikkortet, syns dom i läge 2 så äre LCDn, kanske även grafikkortet
Citera
2009-05-16, 23:13
Medlem
-ELF-s avatar
Ok. Då är det troligtvis inte kortet som blir för varmt. Men är du helt säker på att det inte har dammat igen?

Om du har tillgång till en till dator så kan du testa att koppla in skärmen i den eller koppla in den skärmen till din dator. Då kan du utesluta din skärm om den fungerar på den andra datorn.
Citera
2009-05-16, 23:20
Medlem
cnaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caputski
Ditt grafikkort som smällt. Håll ner FN knappen när du startar datorn, då kommer du få fram ett system test, syns linjerna där?
Därefter kommer du få frågan "Where colourbars displayed?" då trycker du N och då kommer skärmen pipa samt blinka i olika färger, syns sträcken då?
Syns dom i läge ett så äre grafikkortet, syns dom i läge 2 så äre LCDn, kanske även grafikkortet

HÄnder ingenting när jag trycker in FN
Citera
Medlem
Caputskis avatar
Stäng av datorn, håll nere FN knappen, sätt igång datorn samtidigt som du håller FN nere (: Ursäkta om jag skriver rörigt, inte den piggaste atm
Citera
Medlem
cnaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Ok. Då är det troligtvis inte kortet som blir för varmt. Men är du helt säker på att det inte har dammat igen?

Om du har tillgång till en till dator så kan du testa att koppla in skärmen i den eller koppla in den skärmen till din dator. Då kan du utesluta din skärm om den fungerar på den andra datorn.

Helt säker är jag inte, men jag vet inte om jag vågar öppna datorn. Dels för att jag inte vet var grafikkortet sitter, och dels för att jag inte vågar ^^
Citera
2009-05-16, 23:26
Medlem
cnaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caputski
Stäng av datorn, håll nere FN knappen, sätt igång datorn samtidigt som du håller FN nere (: Ursäkta om jag skriver rörigt, inte den piggaste atm

I läge 1 var strecken kvar

vafan, 2 månader gammalt kort...
Citera
2009-05-16, 23:35
Medlem
Caputskis avatar
Grafikkortet som smällt (: Ring supporten, dom fixar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in