2009-04-18, 13:47
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
http://www.blt.se/nyheter/karlshamn/...er(1276716).gm

Blev lite konfunderad när jag läste denna artikel, tanten viftar med en nummerplåt. Jag har aldrig hört om nummerplåtar innan, bara tatueringar?
Jag är iofs inte så påläst i ämnet men jag tyckte det verkade lite udda. Visst, jag kunde väl googla men jag orkar inte. Dessutom behövs lite aktivitet i detta forum.

Historien lämner en del övrigt att önska i form av trovärdighet tycker jag.

Följande två påståenden skulle vara intressanta att skärskåda sanningshalten i:

"När en motorcyklist från Röda Korset kom körande var hon på väg att arkebuseras tillsammans med de arbetskamrater hon hade på en läderfabrik i Hamburg."

Avdelning; Det var minsann på håret.

"–När tåget stannade sköts dörrarna upp. Soldaterna skrek kommandoord. Så försvann pappa och jag såg honom aldrig mer. När jag tittade upp såg jag en stor skylt. Det stod Arbeit macht frei."

Vilken timing av lokföraren att stanna precis vid den berömda skylten.
Citera
2009-05-16, 01:05
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
[...]

"–När tåget stannade sköts dörrarna upp. Soldaterna skrek kommandoord. Så försvann pappa och jag såg honom aldrig mer. När jag tittade upp såg jag en stor skylt. Det stod Arbeit macht frei."

Hm. Jo.. Det är inte mycket som talar för att järnvägsspåret ledde in genom huvudporten till Stammlager (Auschwitz I).

Men vem vet? Det kanske fanns t ex någon målad skylt även i Birkenau som upplyste de nyanlända om att här skulle "flitens lampa lysa klart"!? .. Enbart spekulation, förvisso!
Citera
2009-05-16, 10:37
Medlem
Rusens avatar
Citat:

Följande två påståenden skulle vara intressanta att skärskåda sanningshalten i:

"När en motorcyklist från Röda Korset kom körande var hon på väg att arkebuseras tillsammans med de arbetskamrater hon hade på en läderfabrik i Hamburg."

Avdelning; Det var minsann på håret.

Jaa, gick det några järvägsspår till Auschwitz I?
Och i Birkenau stannade väl tågen innanför porten?
Har aldrig hört/läst att devisen användes där, men rätta mig gärna.
Citera
2009-05-16, 11:32
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Hm. Jo.. Det är inte mycket som talar för att järnvägsspåret ledde in genom huvudporten till Stammlager (Auschwitz I).

Men vem vet? Det kanske fanns t ex någon målad skylt även i Birkenau som upplyste de nyanlända om att här skulle "flitens lampa lysa klart"!? .. Enbart spekulation, förvisso!

Som lekman på området så ter sig dessa "vittnesmål" som mycket märkliga men visst, kanske fanns där en målad skylt, vad vet jag.
Citera
2009-05-16, 12:36
Bannlyst
Tågen åkte igenom den berömda "arbeit mach frei" skylten och till någon sorts plattform där utvalen började. Detta var iaf rutinen, sen vet vi ju alla att även rutiner brister.

http://holocaust-info.dk/auschwitz/Auschwitz/map.jpg Där ser ni tågspåren och vart dom leder.
Citera
2009-05-16, 13:07
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oher
Tågen åkte igenom den berömda "arbeit mach frei" skylten och till någon sorts plattform där utvalen började. Detta var iaf rutinen, sen vet vi ju alla att även rutiner brister.

http://holocaust-info.dk/auschwitz/Auschwitz/map.jpg Där ser ni tågspåren och vart dom leder.
Du misstar Auschwitz Birkenau (vilket kartan visar) med Auschwitz Stammlager, Och mig veterligen fanns/finns det ingen Arbeit Macht Frei-skylt på porten till Birkenau. Men jag kan givetvis ha fel!? Jag har personligen inte besökt Auschwitz.. ännu.

Edit: Högst troligen har jag dock inte fel..
http://holocaust-info.dk/auschwitz/a...i/aii_gate.htm
Senast redigerad av d00rkey 2009-05-16 kl. 13:11.
Citera
2009-05-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
Jaa, gick det några järvägsspår till Auschwitz I?
Och i Birkenau stannade väl tågen innanför porten?
Har aldrig hört/läst att devisen användes där, men rätta mig gärna.

På den här kartan,

http://media.photobucket.com/image/a...witz-Map-1.jpg

Ser man hur det går järnvägsspår ända fram till Auschwitz I.
Citera
2009-05-16, 13:29
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
På den här kartan,

http://media.photobucket.com/image/a...witz-Map-1.jpg

Ser man hur det går järnvägsspår ända fram till Auschwitz I.
Och då, om spåret fanns där redan under kriget alltså, är det ju fullt möjligt att Cina Holmbergs beskrivning av händelseförloppet är helt korrekt. Hon kan ha sett den berömda skylten på det sätt som hon beskriver.
Citera
2009-05-16, 16:34
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag bröt ut denna diskussion ur tråden om nummerskyltar.

/Mod
Citera
2009-05-17, 08:55
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Och då, om spåret fanns där redan under kriget alltså, är det ju fullt möjligt att Cina Holmbergs beskrivning av händelseförloppet är helt korrekt. Hon kan ha sett den berömda skylten på det sätt som hon beskriver.

Visst, ingen påstår att Cina inte har sett den berömda skylten, personligen så utgår jag från att hon skarvar en del då hennes bok [En enkel resa med retur] knappast flyger av hyllorna utan ett visst mått av sci-fi.

Cina har förövrigt fått ett brev av självaste Steven Spielberg som tack för sin berättelse.

http://www.vittsjobjarnum.nu/index.p...=377&Itemid=29
Citera
2009-05-18, 14:09
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Visst, ingen påstår att Cina inte har sett den berömda skylten, personligen så utgår jag från att hon skarvar en del då hennes bok [En enkel resa med retur] knappast flyger av hyllorna utan ett visst mått av sci-fi.
[...]
Nu har jag ju inte läst boken (eftersom den inte har flugit till mig ), men skulle det inte vara ganska möjligt att det är reportern eller själva tidningen (Blekinge Läns Tidning) snarare än Cina Holmberg som "skarvat" en del i hennes berättelse?
Citera
2009-05-19, 06:35
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Nu har jag ju inte läst boken (eftersom den inte har flugit till mig ), men skulle det inte vara ganska möjligt att det är reportern eller själva tidningen (Blekinge Läns Tidning) snarare än Cina Holmberg som "skarvat" en del i hennes berättelse?

Visst kan det vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in