• 2
  • 3
2009-05-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Brottsofferfonden har en referatsamling vad det gäller kränkningsersättningen. Möjligt att den finns tillgänglig online. Kom ut i en ny upplaga ganska nyligen. Jag har bläddrat i en många gånger och vet så mycket som att en typisk smäll på käften ger 5 000 kr. När sparkar och upprepade slag kommer kryper summorna uppåt.

Är denna referatsamling baserad på brottsofferfondens ersättningar eller praxis från domstol? För Brottsofferfondens ersättningar är ju väldigt mycket lägre än den ersättning som domstolen dömer.
Citera
2009-05-16, 21:45
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Är denna referatsamling baserad på brottsofferfondens ersättningar eller praxis från domstol? För Brottsofferfondens ersättningar är ju väldigt mycket lägre än den ersättning som domstolen dömer.

Well, tror att det är blandat faktiskt (alltså både domstolspraxis och fondens egna praxis) men är lite osäker. Kolla deras hemsida. Referatsamlingen är det främsta verktyget för svenska domstolar då de ska fastställa kränkningsersättningen vid brott. Som alltid vid skälighetsbedömningar blir det ju lite till att sätta upp fingret i luften. Referatsamlingen ger en bra riktlinje för vilket finger man bör sätta upp.

edit:

Länk till senaste upplagaen i PDF-format: http://www.brottsoffermyndigheten.se...ing%202009.pdf

Från sidan 80 hittar du misshandelsreferat som kan vara av intresse för trådstartaren.

Länk till en presentation av referatsamlingen:
http://www.brottsoffermyndigheten.se...lt.asp?id=1176
Senast redigerad av C Bildts Kostym 2009-05-16 kl. 21:50.
Citera
2009-05-17, 19:32
Medlem
Chelsea FCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heemi
varför blev han misshandlad ?
jag misshandlade en kille för han svor på mig framför 30 pers på en bussstation , fick betala 10 000 kr och 35 timmar samhälltjänst . men jag lovar er , den dagen jag fångar han ensam någonstanns kommer bara gud kunna hjälpa honom . och det var jävligt dumt av mig att slå sönder honom på en bussstation , jag skulle slått honom mycket mycket mer , men hans dag kommer . . och dett var ett bra tag sen.

så att anmäla någon e det värsta du kan göra , för att han kommer bara att ge igen inom några år , det du ska göra är att själv slå sönder killen ,

wow a real life Rambo
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in