2003-11-04, 16:06
Medlem
Krollsplints avatar
Vad tror ni om detta då?

Plusminusgurkan, bevattnad med:

"Virvlat vatten
När man tappar ut badvattnet rör det sig alltid i en virvel, men denna naturliga rörelse hämmas i de långa vattenledningsrören. Genom att virvla vattnet kan man dock aktivera det igen. Detta har den autodidakte, före detta plåtslagaren, Bertil Pettersson, vid Plus & Minus AB, tagit fasta på när han utvecklat en liten dosa som virvlar vattnet åt två håll.

Det virvlade vattnet har även en förmåga att motverka och balansera den elektrifiering av miljön som alla datorer, mobiltelefoner,
lågenergilampor och lysrör åstadkommer. Detta har väckt ett stort intresse och för närvarande pågår studier av detta samt vattnets inverkan på växternas tillväxt och kvalitet."

Läs mer på: http://www.plusminusgurkan.com
Citera
2003-11-04, 17:37
Medlem
Panodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krollsplint
...den autodidakte, före detta plåtslagaren, Bertil Pettersson...

Inte vet jag, men det känns inte helt övertygande.
Citera
2003-11-04, 22:12
Medlem
Aziraphales avatar
lustigt att jag aldrig läst om virvlat vatten i en seriös källa

undrar vad det är för folk som går på det där egentligen...
Citera
2003-11-04, 22:36
Medlem
Schaffers avatar
Så länge vattnet virvlar eller strömmar i rören så skapar de elektroner som finns i vattnet ett magnetfält. När vattnet ligger still i jorden förstår jag inte hur vattnet kan vara "energiberikat".

/Schaffer
Citera
2003-11-04, 23:07
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
Så länge vattnet virvlar eller strömmar i rören så skapar de elektroner som finns i vattnet ett magnetfält. När vattnet ligger still i jorden förstår jag inte hur vattnet kan vara "energiberikat".

/Schaffer

Alldeles rätt. Det är just det som är problemet.
De snackar inte om energi, utan om "energi"

Att det är Susanna Ehdin som citeras förvånar ju ingen.
Citera
2003-11-05, 10:20
Medlem
Krollsplints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kak
Att det är Susanna Ehdin som citeras förvånar ju ingen.

Nej. Jag hittade denna länk på Avigsidan och där finns det även läsare som uppmärksammar oss på att Susanna Ehdin fick "utmärkelsen" Årets Förvillare 2000. http://www.physto.se/%7Evetfolk/ehdin/

Men gurkan kommer nog att sälja. Det finns säkert människor som kommer att döva sina dåliga samveten över sin dåliga hälsa och dåliga "energier" med att knapra gurkstänger uppdrivna med virvlat vatten. Det jag reagerar på är den marknadsföring som sker i vetenskapens namn. Folk tenderar att lita på titlar och vetenskapliga teorier utan att för den skull reflektera över sanningshalten. Vad jag sett om denna Ehdin är att hon verkar vara en person som intresserar sig först och främst av att sälja böcker och föreläsningar. Vissa råd hon givit verkar direkt skadliga. Nu har jag dock bara läst ovanstående artikel. Men oftast brukar jag dra öronen åt mig när det börjas att talas om "energier".
Citera
2003-11-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panodil
Inte vet jag, men det känns inte helt övertygande.

har träffat den fd plåtslagaren ett flertal gånger och kan säga att farbrorn inte bluffar med sin egen övertygelse om virvlat vatten i alla fall.

Mig har han däremot inte varit i närheten att övertyga.
Citera
2003-11-06, 10:54
Medlem
Mysharrys avatar
Taget från http://www.plusminus.se sida som alltså tillverkar och ffa säljer vattenvirvlaren. (min kursivering)

"VATTENVIRVLARE
Kökskran, alternativ i dusch.
Höjd 75 mm (Utan stril 63 mm.)
Diameter 55 mm. Vikt 300 gram.
Vid montering i dusch placeras virvlaren mellan VVS-armaturen och duschslangen. (2 st övergångsnippel behövs)
Pris: 1950:-

Vatten skall bara virvlas 1 gång (eller 3, 5, 7, etc, gånger).
Varannan virvling tar ut effekten av den föregående!
"

Hur ska man veta att man virvlat vattnet ett udda antal gånger? Och så förstår jag inte riktigt om man ska tillföra eller ta bort "energier". Om man virvlar så tillför man ju energi. Eller kanske man byter ut "energierna"? Vad är goda resp dåliga energier? Hjälp?!
Citera
2003-11-06, 13:27
Bannlyst
Om någon kan visa ett enkelt sätt att ta reda på om vattnet är "virvlat" eller inte så ska jag fundera på att låta bli att håna virvlaren. Det måste ju vara lätt eftersom virvlat vatten är så mycket bättre...
Citera
2003-11-06, 14:36
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Om någon kan visa ett enkelt sätt att ta reda på om vattnet är "virvlat" eller inte så ska jag fundera på att låta bli att håna virvlaren. Det måste ju vara lätt eftersom virvlat vatten är så mycket bättre...

Lätt! Det finns ju referenspersoner på deras sida http://www.plusminus.se .
Och de menar väl inte att de narras?

(Lite ironisk är jag, men inte bara. Jag tror faktiskt att flera av dem mår bättre. Fast det hade de gjort av en Legobit under kudden också om man sagt att det hjälpte.)
Citera
2003-11-06, 14:38
Medlem
Afonsos avatar
Faller i samma kategori som aurahealing, kristallterapi, och irisdiagnostik..
Citera
2003-11-12, 09:34
Medlem
Det finns mer än man kan se med blotta ögat, tro mej!!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in