2009-05-16, 12:38
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Ok, alla vet att den tredhundrafaldigt vanligaste meningen, både från kunniga och okunniga användare i denna forumdel, är:

"magmuskeln är EN muskel - du kan inte träna olika delar av magmuskeln!!!"
(den kommer naturligtvis i varianter, där extra pondus och ovedersägelighet ofta sökes uppnås genom användadet av 'rectus abdominis' - alla vet ju att den latinkunnige är allvetande)

Att magmuskeln är en muskel är ju tveklöst sant. Att föreslå något annat är helt befängt. Däremot förklarade en kompetent kiropraktor att även om magmuskeln är en muskel, stimueras och aktiveras (styrs) den av ett flertal nerver, fördelade över hela muskeln.

Detta fick mig att tänka och ledde till denna fråga och detta diskussionsunderlag:

Varför har vi ett flertal (fördelade) nerver som styr magmuskeln, om 'delstyrning' (dvs delträning) inte är möjlig? Omotiverade svar undanbedes - hela poängen med frågan är att förstå varför, inte "att".

Ett perfekt exempel för att 'manifestera' min frågeställning är magrullande. Hur kommer det sig att vi kan göra detta (några av oss), om vi inte kan spänna och slappna av olika delar av magmuskulaturen?

Exempel (typ från 1.10 till 1.40 är bra exempel):
http://www.youtube.com/watch?v=E98vN5UrTFk

Frågan är inte retorisk. Jag är genuint nyfiken på svar om hur detta går till. Jag kan själv 'magrulla', och skulle verkligen vilja ha en bra förklaring till hur vi kan klara detta om hela magmuskulaturen bara var en enhet - 1 eller 0 - på eller av?

Alltså, återigen, jag ifågasätter inte att magmuskeln är EN muskel, jag är bara intresserad av om olika delar av den muskeln faktiskt kan spännas/slappna oberoende av varandra, som t ex effekt av att vi har flera nervkopplingar till olika delar av magmuskeln.

Tacksam för insatta svar och en givande diskussion!
Citera
2009-05-16, 13:08
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mr Mojo Risin'

Vi har ju fler muskler i magregionen som påverkar en rullning. En stor bidragande faktor är diafragman som skapar "undertryck" och "övertryck" i bukhålan. Tillsammans med den tvärgående magmuskeln (transversus). Även de sneda bukmusklerna är ju verksamma.

Det handlar ju om hur hjärnan kan koordinera alla muskler att göra en rullning. En rullning kan du i princip bara göra när du slappnar av i magmusklerna. Det är omöjligt att göra det när du har maximal anspänning i musklerna.

Neuromuskulärt så finns det små skillnader på övre och nedre delen av den raka bukmuskeln. Det innebär att det finns en mycket liten marginell möjlighet att anspänna övre eller nedre delen av den raka bukmuskeln. Men i träningsvärde så är den möjligheten obefintlig.
Citera
2009-05-16, 13:24
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Vi har ju fler muskler i magregionen som påverkar en rullning. En stor bidragande faktor är diafragman som skapar "undertryck" och "övertryck" i bukhålan. Tillsammans med den tvärgående magmuskeln (transversus). Även de sneda bukmusklerna är ju verksamma.

Det handlar ju om hur hjärnan kan koordinera alla muskler att göra en rullning. En rullning kan du i princip bara göra när du slappnar av i magmusklerna. Det är omöjligt att göra det när du har maximal anspänning i musklerna.

Neuromuskulärt så finns det små skillnader på övre och nedre delen av den raka bukmuskeln. Det innebär att det finns en mycket liten marginell möjlighet att anspänna övre eller nedre delen av den raka bukmuskeln. Men i träningsvärde så är den möjligheten obefintlig.
Rullning har alltså inget direkt att göra med den raka bukmuskeln, utan med muskulaturen runt omkring? Det låter ju faktiskt rimligt.

En kort följdfråga då: Alla är ju byggda olika (den mycket lilla marginella möjligheten att spänna övre vs undre) - dimensionsmässigt: är det omöjligt, även för den mer 'extreme' (dvs någon med större neuromuskulär skillnad) att inte träna hela muskeln med t ex crunches, eller är marginalen ytterst liten även för de mer 'mottagliga'? Själv tycker jag det nästan bara känns i övre delen av raka bukmusklen vid crunches (att det känns behöver ju naturligtvis inte betyda att det bara tar där).

Tack för mycket givande svar!
Citera
2009-05-16, 13:31
Medlem
Vill bara inflika att du har det bästa nicket på forumet. Min drömkropp på den bilden! Närå, lite mer biff ska man väl vara kanske.
Citera
2009-05-16, 14:01
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mr Mojo Risin'

Nu finns det säkert nån på miljarden som är byggd på ett sätt som kan "bygga" mer på nån del. Men för de allra flesta så kommer det inte gå. Den neuromuskulära skillnaden i att spänna övre eller nedre del mer eller mindre, ligger endast på muskeltonusnivå. Det innebär att belastningen på muskeln aldrig kan vara så hög som krävs vid ett lättare arbete eller mer. Då kommer automatiskt hela muskeln att anspännas.

Det finns en teoretisk möjlighet att spänna olika muskler separat, som annars "följer med" samtidigt, eftersom hjärnans signaler påverkar flera motoriska enheter. Men det beror ju på hjärnans förmåga att kunna separera/koordinera signalerna.

Att du känner mer i övre del vid magträning är inte konstigt. I varje muskel finns det ett antal muskelspolar fördelade över hela muskeln. De är till för att berätta för hjärnan vad som sker i muskeln. Jämför hjärnan med en företagschef och muskelspolarna med avdelningschefen, och muskelfibrerna som arbetarna. De båda cheferna stämmer hela tiden av vad som sker och att rätt arbete utförs.

Nu är det så att i övre delen på magmusklerna finns det fler muskelspolar per ytenhet, än vad som finns i nedre. Det innebär att avdelningscheferna i övre delen väsnas mer än de i nedre. Företagschefen hör därför bara de avdelningscheferna och tror att de arbetar mest.
Citera
2009-05-16, 14:01
Medlem
ajsens avatar
Axon 3.0 innefattar magträning varje dag och vem som helst vet att det inte hjälper att träna en muskel hela tiden utan vila.

Dock så är exempelvis dag 1 crunches och dag 2 bålrotationer , alltså delar han in magen i flera områden. Jag känner i varje fall av detta och tycker att det är ett bra exempel på att magen är en muskel men går att träna ur olika vinklar.
Citera
2009-05-16, 14:03
Medlem
BePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajsen
Axon 3.0 innefattar magträning varje dag och vem som helst vet att det inte hjälper att träna en muskel hela tiden utan vila.

Dock så är exempelvis dag 1 crunches och dag 2 bålrotationer , alltså delar han in magen i flera områden. Jag känner i varje fall av detta och tycker att det är ett bra exempel på att magen är en muskel men går att träna ur olika vinklar.

Ingen har påstått något annat...
Citera
2009-05-16, 14:03
Medlem
Dreass avatar
Citat:

Men stackars lilla du, den raka och den sneda bukmuskulaturen är väl inte det han undrar om Och vad du känner och tror är inte samma sak som vart du tränas!
Citera
2009-05-16, 14:07
Bannlyst
Citat:

Rotaion och abduction är inte ens samma rörelse. att det handlar om "magen" är en sak men det är inte samma muskler.

Det är ett fruktansvärt dåligt exempel på att man kan träna ur olika vinklar då du faktiskt tränar olika muskler!!
Citera
2009-05-16, 14:07
Medlem
ajsens avatar
Jag skyller på benpasset jag precis kom hem från!
Citera
2009-05-16, 14:09
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Jag skyller på benpasset jag precis kom hem från!
Du är förlåten, vet själv hur svårt det är att tänka efter ett mördande pass
Citera
2009-05-16, 14:53
Medlem
Axons avatar
Citat:

Nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in