2009-05-16, 03:05
Medlem
Bestebrors avatar
Många verkar aldrig ha hört uttrycket förut. Men hur är det med er, har ni hör talas om det någon gång och var kommer det ifrån?

"Har du fått snölle?" menas ungefär med "Har du blivit galen?/Är du helt från vettet..
Citera
2009-05-16, 03:29
Avslutad
Från filmen "Kurt Ohlsson - Filmen om mitt liv som mig själv" kanske?
Citera
2009-05-16, 04:08
Medlem
GinnyVs avatar
Har aldrig hört det. Åtminstone inte som jag kan minnas.
Men så är det när man bor i Dalarna, man hör fan aldrig något över de här jävla kullarna...
Citera
2009-05-16, 09:03
Medlem
epost72s avatar
Jag har bara hört det i Kurt Olsson-filmen och det var ungefär "fick du snulle nu?"
Jag tycker att det låter mer som U än Ö.
Därefter har jag själv ibland använt uttrycket.
Googlande gör mig inte klokare men som sagt så minns jag det från nämnda film.
EDIT
Den som söker ska finna
Kurt Olsson - filmen om mitt liv som mig själv
Citat:
* - Vad va de nu detta nu då? Ha? - En fis i vinden. - Fis i....Vet du hur himla fort en sån satellit kan gå egentligen? (Kurt) - Men det vet la du. - Arne? - Ja. (Arne) - Hur snabbt går en sputnik? (Kurt) - 33347,3 km i timmen. (Arne) - Fick du snulle nu eller? (Kurt) - Tror jag inte på. Jag tror inte ryssarna kan bygga nåt som går så fort. Kanske, jag säger kanske om jänkarna gjorde en.
* - Asta, jag blir fullkomligt tokig! Jag går ut och räknar några spårvagnar... (Olle, Kurts pappa)
* - Nämen stopp nu vänta lite. Vad ä detta nu då? Gun! Men du kan väl inte säga nej till det? Men du kan väl inte slänga luren rakt i ansiktet på telefonen, i radion?! (Kurt)
* - Asta, nu blir jag galen! Nu kommer det igen, nu ska jag ta livet av mig, nu gör jag det. Jag ska gå ut och lägga mig på spåret. (Olle) - Ja, gör du det så sätter jag på kaffet under tiden. (Asta, Kurts mamma)
* -Vet du vad Asta? Jag ska ta livet av mig! Jag ska lägga mig på spåret framför trean....nää, fyran tar jag nog! (Olle, Kurts pappa)
* (när Kurt pratar i telefonen)-Hallå är Gudrun där? (Kurt) -MÅSTE DU GAPA SÅ?!?!?! (Olle, Kurts pappa) -JA FÖR GUDRUNS MORMOR ÄR DÖV!(Kurt)
* -Mamma, jag har förlovat mig! (Kurt) -Jaha, nu är han med barn också. (Olle) -Mhm, då ska ni väl gifta er också antar jag? (Olle) -Det sa hon ingenting om! (Kurt) -Jaha, men vart ska ni bo då? Här?! Och vad ska ni leva på då? Din Hermods-kurs?! Ska ni bo här och leva på din Hermods-kurs?!?!? Nu kommer det igen, jag ska ta livet av mig. (Olle)

Min uppfattning av uttrycket är mer att "där fick du"
Senast redigerad av epost72 2009-05-16 kl. 09:13.
Citera
2009-05-16, 10:02
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
... Min uppfattning av uttrycket är mer att "där fick du"
... en verbal snyting på snuten (näsan) ...

Kring näsan har vi en del onomatopoetiska uttryck: snuten, snoken, snabeln,
snytet, snyting, snyta sig, snörvla, snusa ...
Citera
2009-05-16, 15:45
Medlem
Bestebrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag har bara hört det i Kurt Olsson-filmen och det var ungefär "fick du snulle nu?"
Jag tycker att det låter mer som U än Ö.
Därefter har jag själv ibland använt uttrycket.
Googlande gör mig inte klokare men som sagt så minns jag det från nämnda film.
EDIT
Den som söker ska finna
Kurt Olsson - filmen om mitt liv som mig själv

Min uppfattning av uttrycket är mer att "där fick du"

Ah där ser man, alltid trott det varit "snölle". Men nu när du säger det så är det nog just denna film som man fått det ifrån, förövrigt riktigt skön =). Då får man väl anta att det är Herr Olsson själv som myntat uttrycket om ingen annan kommer med hypoteser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in