2009-05-15, 23:57
Medlem
Hejsan flashback.

Jag vill köpa en Schäfervalp (kan vara blandras /50-50) om 6-12 månader då jag kommer flytta till landet.

Vet ni om någon/några säljer Schäfervalpar, för runt 5 - 6 tusen kronor? (Vaccin etc inkluderat.)

Hoppas på seriösa svar och hjälp, tack!
Senast redigerad av iC3D 2009-05-16 kl. 00:43.
Citera
2009-05-16, 00:06
Bannlyst
Dessa finns att finna på Blocket och dylika annonssidor.
Sök där.
Citera
2009-05-16, 00:08
Medlem
Björn Johanssons avatar
Hej! Du får nog lägga ut närmare 10 000 för en välavlad schäfer. http://www.alltomhundar.com/ har ett bra forum med professionell och trevlig respons.
Citera
2009-05-16, 00:12
Medlem
raisedfist78s avatar
Hejsan iC3D!

Varför en Schäfer? Vad vill du använda hunden till?
Finns nog ingen seriös uppfödare som säljer valpar
för 5 - 6 tusen, om du inte kan betala mer så får
du nog inrikta dej på att köpa en som är lite äldre.
Citera
2009-05-16, 00:21
Medlem
Alltså det kan ju vara en blandras, bara den har lite schäfer i sig så jag kan vara aktiv med hunden och springa leka, etc. (Är en tränings nörd)
Citera
2009-05-16, 01:07
Medlem
Necrobutchers avatar
Klockan är 01:41
Senast redigerad av Necrobutcher 2009-05-16 kl. 01:41. Anledning: Tidsjustering
Citera
2009-05-16, 02:06
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Se till att den andra rasen i blandningen ligger nära schäfern. Köp inte pitbull/schäfer, eller liknande. Om det ska vara en blandning ska det vara med rottweiler, dobermann, collie, eller liknande. Det är ett plus om blandningen är mest schäfer, så att du har större koll på vad du får.

Jag tar för givet att du har viss koll på schäfer redan, men se till att ha koll på vilken eller vilka raser den är blandad med också. Och se till att träffa båda föräldrarna.
Citera
2009-05-16, 07:56
Medlem
raisedfist78s avatar
Går så här, vänta lite längre än du tänkt, spara ihop några tusen till så kan du köpa en renrasig valp från en seriös uppfödare. Du ska ju leva med din hund i 10-15 år, vore det inte skönt att veta att förutsättningarna att få en bra hund är så bra så möjligt?

Vad är det som gör att du tror att en schäfer är det bästa alternativet att vara aktiv med? Finns betydligt trevligare och mentalt bättre raser.
Citera
2009-05-16, 10:18
Medlem
Diablesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iC3D
Alltså det kan ju vara en blandras, bara den har lite schäfer i sig så jag kan vara aktiv med hunden och springa leka, etc. (Är en tränings nörd)

Det går alltså inte att vara aktiv med andra raser än schäfer..?

Fan det här hundköpet låter ju inte genomtänkt för 5 öre.
Citera
2009-05-16, 12:24
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Se till att den andra rasen i blandningen ligger nära schäfern. Köp inte pitbull/schäfer, eller liknande. Om det ska vara en blandning ska det vara med rottweiler, dobermann, collie, eller liknande. Det är ett plus om blandningen är mest schäfer, så att du har större koll på vad du får.

Jag tar för givet att du har viss koll på schäfer redan, men se till att ha koll på vilken eller vilka raser den är blandad med också. Och se till att träffa båda föräldrarna.

Håller absolut inte med om att det är en bra kombination med rottweiler eller doberman inblandad med schäfer. Det är ju helt olika typer av hundar. Rottweiler är tröga och tämligen dominanta, medan schäfer driftväxlar snabbt. Bruksrottweiler kan vara riktigt bra, men det finns ingen vettig människa som parar bruksrottweiler med schäfer. TS har uppenbarligen ingen koll på hundar och ska inte alls välja en blandning med så krävande raser.
Citera
2009-05-16, 12:27
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raisedfist78
Går så här, vänta lite längre än du tänkt, spara ihop några tusen till så kan du köpa en renrasig valp från en seriös uppfödare. Du ska ju leva med din hund i 10-15 år, vore det inte skönt att veta att förutsättningarna att få en bra hund är så bra så möjligt?

Vad är det som gör att du tror att en schäfer är det bästa alternativet att vara aktiv med? Finns betydligt trevligare och mentalt bättre raser.

Vilka raser menar du är mentalt bättre än schäfer?

I övrigt håller jag med dig om att TS bör spara ihop till en renrasig hund istället för att skaffa en hund som h*n högst sannolikt inte har någon aning om förutsättningarna det ger.
Citera
2009-05-16, 12:29
Medlem
Molson Canadians avatar
En bra uppfödare säljer inte valpar för mindre än 7000-10 000 kr. Du får vad du betalar för. Som schäferidiot vore det intressant att få veta varför du vill ha schäfer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in