Citat:
Ursprungligen postat av Kochichi
Väntar fortfarande på svar från DePaul

OK

.
Vissa hårdare träslag som bok, ek och tropiska träslag innehåller naturliga antibakteriella kemikalier (bubinga, azobe, bulletwood, courbaril, dogwood, greenheart, ipe, kaneelheart, lignumvitae, macawood, manbarklak, marishballi, Indian rosewood/indisk jakaranda med flera).
Många ggr tillverkas därför brädor i dessa träslag. De är dessutom mycket hårda, ibland hårdare än plastbrädor som i vanliga fall tillverkas i diverse nylon-legeringar och är ibland förstärkta (dock sällan i brädor eftersom de skulle slita på eggen). Den vanligaste föstärkningen är annars den man finner i t ex Noryl/FRN, dvs glasfiberförstärkning. Det går således inte att generellt säga att plastbrädor är hårdare än träbrädor.
En annan aspekt på detta är graden av fibröshet. Denna kan, liksom hårdheten i materialet slöa ner den allra vassaste eggen. Både plast och trä är ju fibrösa, men plastens fibrer är av en annan sort och slöar ner eggen fortare.
Argumentet att plastbrädor skulle vara mer hygieniska är också felaktigt. Faktum är att tester har visat att plastbrädor är riktiga bakteriehärdar. Orsaken är de skåror och flikar som man åstadkommer när man skär med en vass kniv. Skårorna fylls med bakterier och flikarna viker sig så småningom över dem och sluter in bakterierna. Det hjälper heller inte att diska brädan eftersom bakterierna klarar av detta. För att kunna få bort dem ordentligt så hade man varit tvungen att koka brädan, vilket förståss inte går att göra utan att sabba brädan.
Mitt val är därmed ganska enkelt. Jag väljer trä när det gäller brädor. Däremot använder jag plastslevar, stekspadar och liknande, liksom trä-dito eftersom man i det här fallet inte riskerar några djupa jack och skåror i materialet.
~Paul~