2009-05-15, 23:10
Bannlyst
Vad använder ni i köket helst för slags redskap och varför? Trä eller plast?
Har för mig att det sades på TV, någon gång för nu länge sedan, att t. ex en skärbräda av trä var mer hygienisk att använda än plast, då träet var lättare att rengöra?!

Själv använder jag plastslev till att sleva upp ur grytor o. d med och trägaffel till att "vispa" runt i spaghettin med. Men detta är nog bara för att jag, från första början, råkar ha just dessa redskapen av just dessa materialen hemma.
Men måste säga att plasten faktiskt känns mera ren och fräsch att ha i allt som har med matlagning att göra? För tycker, t. ex, att hur jag än skrubbar på en skärbräda av trä, så behåller ändå densamma en fet, äcklig hinna på sig... och trägaffeln i pastan vill nästan lösas upp så det känns som man äter hälften träflis då?

Avskyr att skriva detta(eftersom jag inte alls övht gillar plast), men jag föredrar plast framför trä i köket(se ovan varför).
Ni, då?
Senast redigerad av Toort 2009-05-15 kl. 23:20.
Citera
2009-05-15, 23:18
Medlem
Är det inte tvärtom, att man ska använda plastskärbräda till kyckling, lök etc. Just för att de är enklare att rengöra?

Eller så har jag irrat bort mig helt och hållet.
Citera
2009-05-16, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sajm00n
Är det inte tvärtom, att man ska använda plastskärbräda till kyckling, lök etc. Just för att de är enklare att rengöra?

Eller så har jag irrat bort mig helt och hållet.

Ja, jag kan helt enkelt minnas fel där? Ja, så att det var plast som var lättare att rengöra än trä... men jag vill då ha det till att det sades tvärtom.

Men personligen så föredrar jag då plast framför trä, då detta känns mera hygieniskt. Gäller alltså även andra redskap av plast, att dessa är bättre på alla sätt och vis?
Och vad gäller just kyckling så hanterar jag aldrig den på någon skärbräda övht, utan tar den direkt på diskbänken(eller direkt i form, då jag alltid brukar grilla kyckling).

Och lök och plastskärbräda i kombination, så gör jag som jag lärde(läste)en gång, att: Skölj densamma direkt i kallt vatten, så fastnar ingen lukt.
Senast redigerad av Toort 2009-05-16 kl. 00:32.
Citera
2009-05-16, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Toort
Vad använder ni i köket helst för slags redskap och varför? Trä eller plast?
Har för mig att det sades på TV, någon gång för nu länge sedan, att t. ex en skärbräda av trä var mer hygienisk att använda än plast, då träet var lättare att rengöra?!

Själv använder jag plastslev till att sleva upp ur grytor o. d med och trägaffel till att "vispa" runt i spaghettin med. Men detta är nog bara för att jag, från första början, råkar ha just dessa redskapen av just dessa materialen hemma.
Men måste säga att plasten faktiskt känns mera ren och fräsch att ha i allt som har med matlagning att göra? För tycker, t. ex, att hur jag än skrubbar på en skärbräda av trä, så behåller ändå densamma en fet, äcklig hinna på sig... och trägaffeln i pastan vill nästan lösas upp så det känns som man äter hälften träflis då?

Avskyr att skriva detta(eftersom jag inte alls övht gillar plast), men jag föredrar plast framför trä i köket(se ovan varför).
Ni, då?

Har två skärbrädor i trä för kyckling och för övrigt kött. Resten skär jag på plastskärbrädor.
har fått dem i present, så jag vet inte vilket träslag det är, men det är otroligt hårt.
Dessutom oljar jag in brädorna en gång i veckan. Då är det betydligt mer hygieniskt än en plastskärbräda.
Varför har jag då inte trä till allt?
För att en bra träskärbräda kostar en femhundring.
För det får man 25 plastskärbrädor på IKEA.
Citera
2009-05-16, 01:05
Medlem
askbollens avatar
Plast är hårdare än trä och sliter därför på kniven men är svårare att repa än trä. Trä är hygieniskt så länge du gör rent ordentligt, men ohygieniskt om och när det blir för repigt då bakterier kan samlas i fördjupningar i träet. Däremot kan ju en trä-skärbräda hyvlas- eller slipas om vilket inte är möjligt med plast.

Trä är ett behagligt underlag att arbeta med kniv på, plast är... ja - plast.
Citera
2009-05-16, 08:38
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Duu har irrat bort dig!

Nej. Använder man skärbrädor av plast så kan man också maskintvättta dessa, då får man lättare rent dem än de av trä.
Citera
2009-05-16, 11:43
Medlem
Plast känns lättare att rengöra, men trä sägs ha en naturlig antibakteriell funktion. Hur sant det är, eller hur effektivt det är, får ni avgöra själva.

Själv kör jag på trä för att det är finare och min skärbräda är stor och tung så att den är trevligare att använda.
Citera
2009-05-16, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
trä sägs ha en naturlig antibakteriell funktion.

Var fan har du fått det i från?
Citera
2009-05-16, 14:35
Moderator
blomvattnares avatar
Jag använder vår stora tjocka skärbräda av trä till allting.
Jag gör ren den med kökstrasan efter att ha skurit t.ex bröd eller sallad.
Skrubbar den i diskhon efter att ha skurit kött och/eller annat kladdigt.
Låter den stå och dra överströdd med salt någon gång ibland och skrubbar sedan ordentligt.

Jag vet inte vad det är för träslag, men jag tror inte att den behöver eller bör oljas in. Hur som helst är den underbar. Eftersom den är så stor och tjock ligger den stadigt.

Skärbrädor av plast används bara om vi är fler i köket (mycket sällsynt... ) som ska skära eller hacka.

Själva redskapen då; har gjort mig av med allt i trä. Kör med plast och "metall". Det känns fräschare. Redskapen av plast byter jag ut ibland och slänger de gamla. Jag köper såna där billiga på IKEA, det duger gott åt mig.

Bunkar att vispa och greja i - har mer och mer börjat gå över till "metall" istället för plast. Plast känns ofräscht, men funkar trots allt bättre ibland.

"Metall" - jag vet inte vad materialet heter. Stål? Aluminium? Rostfritt? Rostfritt stål?
Därför används arbetsnamnet "metall".

Edit: Av nyfikenhet var jag förstås tvungen att gå och olja in skärbrädan efter detta inlägg. Den såg ut att överleva, och jag kan nästan svära på att jag hörde den tacka för omtanken!
Senast redigerad av blomvattnare 2009-05-16 kl. 14:44. Anledning: Tillägg
Citera
2009-05-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Var fan har du fått det i från?
Jag har fått det från Teh Internetz, troligtvis egullet och knifeforums. Men en googling ger den här länken som kan vara intressant för tråden:
http://www.reluctantgourmet.com/cutting_board.htm
Som i sin tur hänvisar till en sida som är lite mer detaljerad angående just den antibakteriella egenskapen och referenser till de studier där det studerats:
http://faculty.vetmed.ucdavis.edu/faculty/docliver/Research/cuttingboard.htm
Citera
2009-05-16, 18:58
Medlem
Sconemans avatar
Trä all the way. Annars stål/järn. Mest för att jag avskyr plast och har en konstig dragning till det jag uppfattar som gammaldags och genuint.

/ Sconeman.
Citera
2009-05-16, 19:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kochichi
Väntar fortfarande på svar från DePaul
OK .

Vissa hårdare träslag som bok, ek och tropiska träslag innehåller naturliga antibakteriella kemikalier (bubinga, azobe, bulletwood, courbaril, dogwood, greenheart, ipe, kaneelheart, lignumvitae, macawood, manbarklak, marishballi, Indian rosewood/indisk jakaranda med flera).

Många ggr tillverkas därför brädor i dessa träslag. De är dessutom mycket hårda, ibland hårdare än plastbrädor som i vanliga fall tillverkas i diverse nylon-legeringar och är ibland förstärkta (dock sällan i brädor eftersom de skulle slita på eggen). Den vanligaste föstärkningen är annars den man finner i t ex Noryl/FRN, dvs glasfiberförstärkning. Det går således inte att generellt säga att plastbrädor är hårdare än träbrädor.

En annan aspekt på detta är graden av fibröshet. Denna kan, liksom hårdheten i materialet slöa ner den allra vassaste eggen. Både plast och trä är ju fibrösa, men plastens fibrer är av en annan sort och slöar ner eggen fortare.

Argumentet att plastbrädor skulle vara mer hygieniska är också felaktigt. Faktum är att tester har visat att plastbrädor är riktiga bakteriehärdar. Orsaken är de skåror och flikar som man åstadkommer när man skär med en vass kniv. Skårorna fylls med bakterier och flikarna viker sig så småningom över dem och sluter in bakterierna. Det hjälper heller inte att diska brädan eftersom bakterierna klarar av detta. För att kunna få bort dem ordentligt så hade man varit tvungen att koka brädan, vilket förståss inte går att göra utan att sabba brädan.

Mitt val är därmed ganska enkelt. Jag väljer trä när det gäller brädor. Däremot använder jag plastslevar, stekspadar och liknande, liksom trä-dito eftersom man i det här fallet inte riskerar några djupa jack och skåror i materialet.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in