2026-08-23, 13:15
Medlem
Förvarade Tor kontanter i dokumentarkivet ?

I FUP finns det information som tyder på att Tor hanterade/förvarade mkt kontanter, vilket var vanligt bland självägande skogsbrukare, innan internet åldern. Kan det vara så, vilket jag har bekanta som gör, att Tor hade en del Cash i just dokumentpärmens fack ? Dessutom lätt ställa in en dokumentpärm i vapenskåpet efter att man haft den framme.

Kan det vara därför MGM tog med den och inte pga av att han sökte ngt dokument, en hypotes som ju lett in utredningen på 1000 villospår ?

Kan det vara så att den åtalade fann de här pengarna och då avbröt sökandet efter mer pengar och därför missade Tors plånbok på sängen?

De åtalade hade just dagarna innan den här händelserna en omvittnat dålig ekonomi och sökte bistånd från Socialen.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-23 kl. 13:26.
Citera
2026-08-23, 13:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
[/b]
klart man kan men man går bara ut med det om det är en vit skandinav annars är det rasistiskt och de skriver säkert bara "svensk"
Jag letade reda på det.

jag hade fel. Analysen enomfördes 2025 och löd:
Med anledning av att de juridiska och forensiska kraven var uppfyllda samt att ärendet
genomarbetats grundligt genom åren godkändes 2025 att DNA-baserad släktforskning skulle
genomföras i ärendet. I det beslutet togs bland annat hänsyn till följande kriterier:
Ursprungs-/utseendeanalys:
Resultatet inkom 2021 från Rättsmedicinalverket att ögonfärgen möjligen talar för blå och
hårfärgen möjligen talar för blond eller brun. Biogeografiska ursprunget talar för Europa.

Familjesökning utförd:
Flera familjesökningar är genomförda, den senaste hösten 2025.
Det stod Europa och inte Skandinavien som jag felaktigt skrev.
Citera
2026-08-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag letade reda på det.

jag hade fel. Analysen enomfördes 2025 och löd:
Med anledning av att de juridiska och forensiska kraven var uppfyllda samt att ärendet
genomarbetats grundligt genom åren godkändes 2025 att DNA-baserad släktforskning skulle
genomföras i ärendet. I det beslutet togs bland annat hänsyn till följande kriterier:
Ursprungs-/utseendeanalys:
Resultatet inkom 2021 från Rättsmedicinalverket att ögonfärgen möjligen talar för blå och
hårfärgen möjligen talar för blond eller brun. Biogeografiska ursprunget talar för Europa.

Familjesökning utförd:
Flera familjesökningar är genomförda, den senaste hösten 2025.
Det stod Europa och inte Skandinavien som jag felaktigt skrev.
inte för det har med det här fallet att göra men jag väntar på den första när de går ut med bruna ögon troligen svart hår ursprung mellanöstern/afrika men det kommer aldrig hända gott folk
Citera
2026-08-23, 13:44
Medlem
När man läser en del förhör med personer i hans omgivning så klarnar bilden något:

“… reagerade när killen hoppade av. Lotta och Christina kontaktade skolledningen eftersom de hade märkt att den killen inte mådde bra. … Han var väldigt ensam.”

“I efterhand tänker Matz att Johan måste ha haft någon form av autism eftersom allt skulle vara i en viss ordning och då var Johan väldigt lugn. Vid ett tillfälle hade de en praktikant som gjort något fel med adresslapparna och då hade Johan blivit arg och sagt hur dåligt det var och därefter gjorde Johan klart allt själv.”
Citera
2026-08-23, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det var väl spansk text på papperet?
Menar du tuggummipappret?
Citera
2026-08-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det är bara för hemskt att försöka föreställa sig.
Inte minst det faktum att hon kanske fortfarande levde, när JJ släpade in hennes kropp i ladugården.
Den naturliga reaktionen är att se om en svårt skadad person fortfarande lever. Men JJ gjorde helt tvärtom.

Att JJ enbart skulle ha släpat in Gerd i ladugården är inte troligt eftersom man hittat blod och blodbilden visar att hon misshandlats även där.
Om han nu varit panikslagen vid tillfället hade han inte behövt misshandla henne dessutom samt gömma henne bredvid Tor. Då borde han, som du skriver, ha försökt rädda henne speciellt som han säger att gärningsmännen avlägsnat sig. Konstigt också att inte de påstådda gärningsmännen gav sig på honom också när han ropat åt dem utan bara försvann.
Citera
2026-08-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Tänker samma. Samt att JJ skulle utsätta sig för risken att sprida sitt DNA vid hanterigen av kropparnna.Särskilt om han var oskyldig.
Var man medveten om DNA spårning vid den tiden? Kommer inte ihåg när man började leta efter DNA. Tyckte man bara hörde talas om fingeravtryck. Kläderna som Tor gömdes under verkades ju inte ha blivit så grundligt undersökta.
Citera
2026-08-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Menar du tuggummipappret?
Ja.
Citera
2026-08-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Förvarade Tor kontanter i dokumentarkivet ?

I FUP finns det information som tyder på att Tor hanterade/förvarade mkt kontanter, vilket var vanligt bland självägande skogsbrukare, innan internet åldern. Kan det vara så, vilket jag har bekanta som gör, att Tor hade en del Cash i just dokumentpärmens fack ? Dessutom lätt ställa in en dokumentpärm i vapenskåpet efter att man haft den framme.

Kan det vara därför MGM tog med den och inte pga av att han sökte ngt dokument, en hypotes som ju lett in utredningen på 1000 villospår ?

Kan det vara så att den åtalade fann de här pengarna och då avbröt sökandet efter mer pengar och därför missade Tors plånbok på sängen?

De åtalade hade just dagarna innan den här händelserna en omvittnat dålig ekonomi och sökte bistånd från Socialen.
Ingen dum tanke.
Citera
2026-08-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
inte för det har med det här fallet att göra men jag väntar på den första när de går ut med bruna ögon troligen svart hår ursprung mellanöstern/afrika men det kommer aldrig hända gott folk

Borde polisen ljuga om vem som är mördaren för att du ska bli glad, tycker du?
Citera
2026-08-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Att JJ enbart skulle ha släpat in Gerd i ladugården är inte troligt eftersom man hittat blod och blodbilden visar att hon misshandlats även där.
Om han nu varit panikslagen vid tillfället hade han inte behövt misshandla henne dessutom samt gömma henne bredvid Tor. Då borde han, som du skriver, ha försökt rädda henne speciellt som han säger att gärningsmännen avlägsnat sig. Konstigt också att inte de påstådda gärningsmännen gav sig på honom också när han ropat åt dem utan bara försvann.

Även om han är inbunden och kanske autistisk så verkar det osannolikt att agera så. Han saknar väl inte helt känslor? Och givetvis är det även märkligt att de påstådda mördarna skulle lämnat honom där. Tänk om JJ istället reagerat som de flesta skulle, försökt rädda Gerd och larmat så fort han kunde, och dessutom kunnat ge signalement på både männen och bilen.
Citera
2026-08-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsnarkoman
Borde polisen ljuga om vem som är mördaren för att du ska bli glad, tycker du?
Om du ska envisas med kommentera är det ju bra om du lär dig läsa först jag skrev de inte går ut med dna om beskrivning är så som jag skrev, det gör de inte på efterlyst heller om det är en mörkhyad och om någon babbe grips utomlnads för brott skriver alltid media en svensk har gripits, är det här verkligen så svårt förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in