2026-07-28, 02:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Då kanske inte arkivet innehöll vad som efrersöktes. Eller så fanns det där och togs tillvara medan allt annat onödigt slängdes.

.

Man har tagit med sig minst Gerds bankkort från hennes handväska, så att man tagit med sig ett dokument man letade efter i hemarkivet verkar rimligt. Mordvapnet saknas också, så det har man burit med sig till en plats där det inte återfunnits.

Det blir klurigt att föreställa sig något dokument i hemarkivet som avser den häktade MGM, så det torde röra sig om den GM som avsatt de små skoavtrycken på mordplatsen.
Citera
2026-07-28, 02:33
Medlem
ursprungligens avatar
Jag får för mig att mordvapnet ligger gömd i någon skreva i den något oländiga terrängen längs stigen som går ned till Solums hamn då mördarna inte ville gå runt med en damhandväska och ett hemarkiv så ville de nog inte promenera runt med en yxa bland potentiella vittnen när de kommit ut ur skogen heller om de promenerade genom skogen.

Agerandet efter mordet att stanna på en plats med god uppsikt över gården men skymd av skogen när man genomsökte väskan och hemarkivet tyder för mig på att en av mördarna hade god lokalkännedom och det tyder inte på att det var den häktade MGM som hade det.

Detta är ett mord som verkar ha två gärningsmän och den häktade MGM är nog inte den med lokalkännedom eller relation till mordoffren.

Den häktade MGM kan ha umgåtts med den andra gärningsmannen som i detta fall kan vara en kvinna. En flickvän till MGM kanske?

Att man tagit med sig Gerds handväska kan tyda på att hon är primäroffret, men det klantiga försöket att använda hennes bankkort inne i Härnösand efter mordet tyder på något irrationella förövare.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-28 kl. 02:36.
Citera
2026-07-28, 10:18
Medlem
Efter att ha läst Ursprungligens inlägg, där jag instämmer i mycket och har samma tankar om MGM och ytterligare en GM, så ställer jag mig frågan om polisen inte kan ha DNA från Gerds handväska samt hemarkivet. Det borde ju gå att hitta DNA på det man hittade slängt i skogen, likaväl som på Gerds byxben. Vid vilken höjd hittades väskan och hemarkivet?
Senast redigerad av Grodologen 2026-07-28 kl. 10:30.
Citera
2026-07-28, 10:25
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det finns bilder på det. Hemarkivet och Gerds väska hittades slängda ca 100 meter från huset i skogen på en liten höjd. De låg bara någon halvmeter från varandra.

Mördarna har mördat paret, genomsökt huset och tagit med sig minst mordvapnet, Gerds väska och hemarkivet, en pärmliknade historia med plats för dokument. Hemarkivet ligger i en tygkasse, som inte verkar vara en kasse som man förvarar ett sådant arkiv i i hemmet.

Man har innan man slänger Gerds väska minst tagit hennes bankkort eftersom det används i stan senare. Mordvapnet slänger man inte i närheten utan verkar ha tagit det med sig (då jag utgår ifrån att polisen sökt i området.) Det är rimligt att man letat igenom hemarkivet och tagit något dokument ur det innan det slängs i skogen tillsammans med Gerds handväska.

Fyndplatsen ligger på en brant kulle, där man är skymd i skogen men ändå har god uppsikt om någon kommer till gården. Jag får intrycket av att mördarna inte kommit med bil till gården utan lämnat platsen genom skogen. Om de hade en bil har den parkerats längre från gården och inte på själva gården.

Tord har setts i sin bil vid postlådorna nere vid vägen med bilen i riktning mot hemmet runt kl 10 på morddagen. Döttrarna säger att Tord inte körde bil till postlådorna.

Tord har gjort något ärende som är klart tidigt på dagen. Det verkar inte hittats några parkeringsbiljetter i bilen. (Parkeringsbiljetter var vanliga då och lämnades ofta kvar i bilen.)

Inga vittnen har sett Tord inne i stan, så det verkar rimligt att Tord besökt någon privat på morgonen.
Tord har sedan bytt kläder huggit ved och blivit mördad. Det verkar rimligt att Tord träffat en av gärningsmännen på morgonen. En bekant till MGM möjligen.

Det går också att spekulera om att Gerd hade något i sin handväska som också försvann som gick att knyta till mördarna eftersom väska togs med från mordplatsen. Det behöver inte bara vara bankkortet som togs ur väskan.

Det finns två olika typer av skoavtryck på brottsplatsen som man anser tillhör gärningsmännen. Jag har fått för mig att det verkar vara en man och en kvinna eller en GM med ovanligt små fötter.

MGM är kanske inblandad och har följt med en person som kände paret eller någon av dem och som kunde dyka upp gående utan att det väckte misstankar. Man har inte haft mordvapnet med sig till gården tror LGWP.

MGM verkar inte ha små fötter så då är medhjälparen en kvinna eller en man med små fötter.

Båda offren har skador i bakhuvudet så åtminstone Tord har inte sett slaget komma. Gerd kan ha jagats och därför fått slaget i bakhuvudet. Övertäckningen av Tord är mer noggrann än den av Gerd.

Promenaden i skogen kan ha påbörjats och avslutats i Solums hamn där Tord ägde mark och var missnöjd med att en del markägare byggt på mark som tillhörde Tord nere vid vattnet.

Tack för uppdateringen! Då var det helt enkelt jag som vimsade till det när det gällde vad som hittats och inte hittats.
Citera
2026-07-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Om så var fallet är det jag som missat något, men du kan ha rätt. Det borde i sådana fall nämnas i någon gammal artikel om fallet, för den som vill/orkar gräva lite. Det enda jag minnas var att det saknades, tillsammans med ett pass och ett bankkort, samt att bankkortet sedan hade använts i en bankomat efter morden. Däremot var det länge sedan jag grävde i ärendet så det är mycket möjligt att du har rätt rörande arkivet.
Fick dom ut några pengar med hjälp av bankkortet i automaten? I så fall måste dom ju också haft reda på koden
Citera
2026-07-28, 15:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Fick dom ut några pengar med hjälp av bankkortet i automaten? I så fall måste dom ju också haft reda på koden
Nej det misslyckades. Koden de hade fungerade inte. De lyckades dock välja en av de få bankomater i Härnösand som inte hade kamera.

Bankomaten lär ha legat nära polishuset i Härnösand.
Citera
2026-07-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag får för mig att mordvapnet ligger gömd i någon skreva i den något oländiga terrängen längs stigen som går ned till Solums hamn då mördarna inte ville gå runt med en damhandväska och ett hemarkiv så ville de nog inte promenera runt med en yxa bland potentiella vittnen när de kommit ut ur skogen heller om de promenerade genom skogen.

Agerandet efter mordet att stanna på en plats med god uppsikt över gården men skymd av skogen när man genomsökte väskan och hemarkivet tyder för mig på att en av mördarna hade god lokalkännedom och det tyder inte på att det var den häktade MGM som hade det.

Detta är ett mord som verkar ha två gärningsmän och den häktade MGM är nog inte den med lokalkännedom eller relation till mordoffren.

Den häktade MGM kan ha umgåtts med den andra gärningsmannen som i detta fall kan vara en kvinna. En flickvän till MGM kanske?

Att man tagit med sig Gerds handväska kan tyda på att hon är primäroffret, men det klantiga försöket att använda hennes bankkort inne i Härnösand efter mordet tyder på något irrationella förövare.

Kan hanteringen av Gerds bankkort vara en bortmanöver? Att det skulle skenbart se ut som om hon var vid livet efter mordet? Kan Gerd ha fått/skulle få fördelar av Tord framför någon annan som ansåg sig mer berättigad? Om inte, visste Gerd om och berättade för andra om Tords affärer?

Detta med de 10K som Tord hade i fickan stöder kanske misstanken om ocker. Eller eget regelrätt lån. Men vem skull inte ta med sig cashen om den visste om den? Någon som var ute efter hämnd?
Citera
2026-07-29, 13:15
Medlem
Readyfreddies avatar
Kom igen nu. Han hette Tor, inte Tord. Känns en aning respektlöst.

Vad man ska kalla Gerd/Gärd Wiklund/Viklund är en annan fråga men Gerd Wiklund verkar vara vanligast förekommande.
Citera
2026-07-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Kan hanteringen av Gerds bankkort vara en bortmanöver? Att det skulle skenbart se ut som om hon var vid livet efter mordet? Kan Gerd ha fått/skulle få fördelar av Tord framför någon annan som ansåg sig mer berättigad? Om inte, visste Gerd om och berättade för andra om Tords affärer?

Detta med de 10K som Tord hade i fickan stöder kanske misstanken om ocker. Eller eget regelrätt lån. Men vem skull inte ta med sig cashen om den visste om den? Någon som var ute efter hämnd?

En helt annan vinkel -
Skulle det kunna vara Gerd som mördade Tor? Hon kanske skulle få ärva gården/pengar/eller något vi inte vet? Kanske Tor hade kommit på andra tankar och ville ändra sitt testamente till döttrarna fördel? Gerd bestämmer sig för att mörda Tor innan han hinner ändra testamentet? Någon av Tors döttrar + respektive kom oväntat på besök och överraskar Gerd när hon håller på att iscensätta mordplatsen så att den ser ut som att ett rånmord ha skett.

Det slår slint för dottern eller respektive och Gerd blir ihjälslagen. De letar igenom huset (därav fotavtrycken), handväska och hemarkiv på jakt efter ett testamente som visar att Gerd ska ärva allt. Använder sedan bankomatkortet för att förstärka misstanken på rånmord.

Troligt? Ej troligt? Det förklarar iofs inte hur MGM kommer in i bilden.
Citera
2026-07-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STN33
En helt annan vinkel -
Skulle det kunna vara Gerd som mördade Tor? Hon kanske skulle få ärva gården/pengar/eller något vi inte vet? Kanske Tor hade kommit på andra tankar och ville ändra sitt testamente till döttrarna fördel? Gerd bestämmer sig för att mörda Tor innan han hinner ändra testamentet? Någon av Tors döttrar + respektive kom oväntat på besök och överraskar Gerd när hon håller på att iscensätta mordplatsen så att den ser ut som att ett rånmord ha skett.

Det slår slint för dottern eller respektive och Gerd blir ihjälslagen. De letar igenom huset (därav fotavtrycken), handväska och hemarkiv på jakt efter ett testamente som visar att Gerd ska ärva allt. Använder sedan bankomatkortet för att förstärka misstanken på rånmord.

När hålls huvudförhandlingen i målet?
Citera
2026-07-29, 21:19
Medlem
Citat:
En helt annan vinkel -

Ja, jag har tänkt samma. Det kan även ligga tillfälligheter i bakgrunden som påverkade utgången. T. ex. att Gerd inte skulle ha varit där.

På något sätt har jag fastnat för att ett par personer först och främst ville komma över dokument av något slag. Kan Tord ha tagit över återbetalning av en IOU -- skuldebrev från någon annan till tonerna av högre ränta för längre återbetalningstid? Eller ett skuldebrev upprättat direkt mellan Tord och någon annan?

Testamente eller någon form av gåvobrev som skulle gynna Gerd är en annan tes. Att stjäla testamentet eller gåvobrevet samt att döda Tord var kanske en lösning. Då skulle bröstarvingarna ärva utan förbehåll.

Vill minnas att Gerd och Tord inte var gifta utan hade en relation. Tord kanske ville säkra Gerds framtid ekonomiskt. Hon kanske hade fått halva gården, del i skog, mark eller annat. Då kunde lösningen vara att stjäla dokumenten och döda Tord.

Eller hade Gerd köpt in sig i gården, investerat själv och att det fanns kvitton på det?

Det kan vara så att ingen räknade med att Gerd skulle finnas på plats och att hon bragdes om livet när hon upptäckte Tord död och GM på plats. Att hon var på fel plats vid fel tillfälle.

Intressant och otäckt fall. Hoppas att den gripne kan leda fallet framåt. Har förresten inte läst igenom på ett tag, ber om ursäkt om jag skriver Tord istället för Tor men jag kollade och såg att båda varianterna förekommer.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-07-29 kl. 21:30.
Citera
2026-07-29, 23:26
Medlem
Citat:
En helt annan vinkel -

Nej. Detta är ett verkligt fall, ingen deckare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in