2009-05-15, 15:49
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Jupps, som det står i rubriken..

Hur mycket kvar i tanken när det börjar lysa från lampan i instrumenteringen? Tankmätaren lämnar övrigt att önska iom den var nere på noll utan att lampan tändes, nu ca 3-4 mil senare tändes dock lampan.. Klassiskt på Volvo är väl 8 liter kvar eller så, vore ju ganska trevligt om det var samma på Meganen..

Googling ger inget vettigt iom bilen är såpass gammal..
Instruktionsboken säger "Om lampan tänds, fyll på bensin snarast", det hjälpte ju inte heller..

till den som kan svara på hur mycket det är kvar..
Citera
2009-05-15, 22:05
Medlem
Fireballs avatar
Om ingen vet exakt kan du ju alltid mäta dig till det.

När lampan tänds - tanka med en gång och kolla hur mycket du fick i tanken.
I instruktionsboken bör stå hur stor tankvolym du har, sen är det bara att räkna!
Citera
2009-05-16, 15:56
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Jupps, får bli att måta sig till det ifall ingen kan hysta fram ett svar.. Jag personligen har gjort tvärt om vad du föreslår dock.. Man vet ju ofta vad en bil drar, då blir det enklare att nollställa trippmätaren när det börjar lysa och köra lite mattekunskap på det hela när bilen hostar till på sista ångorna..
Citera
2009-05-16, 18:06
Medlem
Fireballs avatar
Alla sätt är bra utom de dåliga
Citera
2009-05-16, 18:16
Medlem
rofllols avatar
Jag räknade för några år sedan ut att endast 4 liter var kvar när lampan tändes på en megané från 1998
Citera
2009-05-16, 18:20
Medlem
Jag har samma fundering med min Opel Astra Combi från 97. Hur mycket bensin är det kvar när visaren är UNDER det röda fältet. För jag vet att det går att köra ett bra stycke till.
Lösning? Säg att jag tankar 18 liter, då brukar visaren vara på 25 liter, kanske rent av något över.
Således, nödreserven torde rymma en 7-8 liter.
Citera
2009-05-16, 18:24
Medlem
Lustig diskution, ämnet har aldrig slagit mig. Visst händer det att den lilla röda lampan tänds och någon mil senare så piper även ett litet larm att det är hög tid att tanka.

Så grabbar, har ni inte råd att tanka eran bil så bör ni fundera över ett annat transportmedel. Kanske en cykel eller ett buskort. Lycka till!!
Citera
2009-05-16, 18:27
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchsson
Lustig diskution, ämnet har aldrig slagit mig. Visst händer det att den lilla röda lampan tänds och någon mil senare så piper även ett litet larm att det är hög tid att tanka.

Så grabbar, har ni inte råd att tanka eran bil så bör ni fundera över ett annat transportmedel. Kanske en cykel eller ett buskort. Lycka till!!

Eller så är det så att man åker så pass mycket och långt att man inte enbart toppar upp i tanken, utan det blir fulltankningar. Då kan det vara intressant att veta vilken marginal man har när det börjar närma sig rödlinjen.
Citera
2009-05-17, 00:37
Medlem
Fireballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchsson
Kanske en cykel eller ett buskort. Lycka till!!

Buskort? Är det ett sånt ungarna har på Halloween?
Citera
2009-05-17, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Eller så är det så att man åker så pass mycket och långt att man inte enbart toppar upp i tanken, utan det blir fulltankningar. Då kan det vara intressant att veta vilken marginal man har när det börjar närma sig rödlinjen.

Javisst om du kör 50-150mil i sträck och absolut inte vill stanna efter ett par timmar för att tanka så kan det ju vara bra att veta. Min högst personliga åsikt är att det är dumt att köra på marginalerna. Önskar dig hur som helst lycka till med din marginal körning!
Citera
2009-05-17, 07:30
Medlem
så...

svaret är enkelt

5-15 liter, testa eller tanka när den tänds....
Citera
2009-05-17, 11:08
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
På min Renault tänds den när jag har 7-8 liter kvar. Har du ingen färddator som mäter hur mycket bensin du har kvar då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in