2009-05-15, 14:53
Medlem
Har problem med bilen, en 740 GLE från 85. Kommer nämligen ingen spolarvätska överhuvudtaget på vindrutan, och jag har ingen aning vart jag ska börja söka egentligen. Några förslag?
Citera
2009-05-15, 14:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kendouy
Har problem med bilen, en 740 GLE från 85. Kommer nämligen ingen spolarvätska överhuvudtaget på vindrutan, och jag har ingen aning vart jag ska börja söka egentligen. Några förslag?
Pumpen kass.
Slang har hoppat av.
Stopp i slangen.
Fyll på spolarvätska.
Citera
2009-05-15, 14:55
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Pumpen kass.
Slang har hoppat av.
Stopp i slangen.
Fyll på spolarvätska.
Säkring
Citera
2009-05-15, 14:59
Medlem
Howlin Albins avatar
Har du provat att tokspola ett tag?

Kan vara en liten spricka i slangen som göra att vacuumet i den släpper och då rinner allt i slangen tillbaka ner i behållaren --> du får vänta ett tag på att vätskan sprutar upp på rutan, det kan komma tidigare till strålkastarna pga kortare slang dit.
Citera
2009-05-15, 17:43
Medlem
Finns nog med spolarvätska, men hur kollar man om det är stopp i slangen, några förslag? Ska kolla säkringarna också.
Citera
2009-05-15, 17:46
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kendouy
Finns nog med spolarvätska, men hur kollar man om det är stopp i slangen, några förslag? Ska kolla säkringarna också.

Öppna motorhuven och lyssna samtidigt som du spolar för att konstatera om pumpen hörs eller om det låter som att den arbetar hårt.
Citera
2009-05-15, 18:18
Medlem
1. Öppna huven
2. Ryck bort slangen vid spolarmunstycket
3. Om spolarvätska kommer då du sprutar > goto 5 (alltså du ska inte stå och onanera utan dra i spaken, spaken i detta fall = den till höger om ratten.)
4. Om spolarvätska inte kommer så finns det tips i tidigare svar, t.ex. går pumpen? Kommer det fram ström? Jord saknas?
5. Lossa slangarna till spolarmunstyckerna samt blås dem med tryckluft bakvägen
Senast redigerad av or99 2009-05-15 kl. 18:20.
Citera
2009-05-15, 18:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
1. Öppna huven
2. Ryck bort slangen vid spolarmunstycket
3. Om spolarvätska kommer då du sprutar > goto 5 (alltså du ska inte stå och onanera utan dra i spaken, spaken i detta fall = den till höger om ratten.)
4. Om spolarvätska inte kommer så finns det tips i tidigare svar, t.ex. går pumpen? Kommer det fram ström? Jord saknas?
5. Lossa slangarna till spolarmunstyckerna samt blås dem med tryckluft bakvägen
Detta bör göras med yttersta försiktighet. Är slangen täppt och man trycker på för hårt med luft så kommer den ofelbart att dela sig vid en anslutning eller skarv någonstans, troligtvis där det är som allra jävligast att få ihop den igen.
Citera
2009-05-15, 19:50
Medlem
Stonedboys avatar
Börja felsök. Börja vid munstycket och gå vidare med slang, pump osv.
Citera
2009-05-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Detta bör göras med yttersta försiktighet. Är slangen täppt och man trycker på för hårt med luft så kommer den ofelbart att dela sig vid en anslutning eller skarv någonstans, troligtvis där det är som allra jävligast att få ihop den igen.

Slangen täppt?
Tyckte jag skrev att han skulle lossa slangarna till spolarmunstyckerna och sedan blåsa de med tryckluft, spolarmunstyckerna dvs.
"blås dem med tryckluft bakvägen"
dem i detta fall = spolarmunstycke *2
Citera
2011-06-04, 19:46
Medlem
Knudsons avatar
Lyfter denna tråd . Slangen till spolarvätskekärlet har hoppat av på min 745:a. Är det någon som vet vart på kärlet man ska fästa slangen? Måste man montera ner massa saker för att komma åt och fästa slangen? Jag har letat men hittar ingenstans där slangen skall fästas.
Citera
2011-06-05, 03:09
Medlem
toby79s avatar
Försök att se under bilen om du kan komma åt där. Eventuellt gör du inte det, då får du ta bort luftrenarburken. Sen kommer du se pumpen/pumparna och deras anslutningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in