2009-05-15, 14:52
Medlem
Hur mycket tjänar en bilfirma per såld bil? ..låt ta en ny Volvo V70 som exempel, den kostar 342 600kr(274 080 ex moms). Hur mycket skulle en firma tjäna på att sälja denna, vad köper de in bilarna för? Hur många nytillverkade bilar säljs i Sverige?
Citera
2009-05-16, 18:56
Medlem
Är inte så insatt i branchen, men när morsan köpte en Skoda Fabia för tre år sen hävdade bilförsäljaren att han bara tjänade 4000 per såld bil. Om det stämmer vet jag inte, är väl inte helt orimligt att han överdriver för att undvika förhandlingar om priset.
Morsan lyckades pruta till sig en uppsättning dubbadäck iaf =)

En fabia kostade då 113k.
Citera
2009-05-16, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barbeque
Är inte så insatt i branchen, men när morsan köpte en Skoda Fabia för tre år sen hävdade bilförsäljaren att han bara tjänade 4000 per såld bil. Om det stämmer vet jag inte, är väl inte helt orimligt att han överdriver för att undvika förhandlingar om priset.
Morsan lyckades pruta till sig en uppsättning dubbadäck iaf =)

En fabia kostade då 113k.

Kanske var säljarens egna provision det... antar att TS menar brutto-förtjänst?
Citera
2009-05-16, 19:39
Medlem
I USA så har man "http://www.kbb.com/" där kan man se vad bilen kostat handlaren och kan förhandla efter detta. Finns dock en hel del "Dealer Incentives" framförallt på utgående modeller som man inte ser här.

Tror det är ungefär samma i Sverige, man har en ganska låg % på varje såld enhet men har större % på extrautrustning och på vissa utgående modeller.
Citera
2009-05-16, 19:56
Medlem
B´stards avatar
Allt handlar väl om efterservicen, där de har marginalerna.

Fast sen så ljuger ju bilhandlarna nåt fruktansvärt med... ...finns ju en anledning till att de har så dåligt anseende
Citera
2009-05-17, 13:11
Medlem
Per asperas avatar
Marginalerna per såld bil är nog ganska pressade, ffa på lågprismärken. Bilhandlarna brukar få en slant per bil men sedan har de ofta "volympremier", dvs sälj 100 bilar till och du får extra pengar.

Jag råkade på detta då jag skulle ta ut en ny tjänstebil. Handlare A gick ner rejält i pris och handlare B backade på detta och sa att det var under inköpspris. Jag trodde honom naturligtvis inte, han visade då en tabell med volymer där det kunde handla om en enda bil för att göra skillnaden på 100 kkr för handlaren, det lönade sig således att gå back på min bil för att dra in volympremien.
Citera
2009-05-17, 20:49
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RNG
Hur mycket tjänar en bilfirma per såld bil? ..låt ta en ny Volvo V70 som exempel, den kostar 342 600kr(274 080 ex moms). Hur mycket skulle en firma tjäna på att sälja denna, vad köper de in bilarna för? Hur många nytillverkade bilar säljs i Sverige?

Jag har en släkting som är bilhandlare och det är inga jättesummor som dom tjänar per bil, jag tror det var kring 20 papp per såld bil om jag inte missminner mig
Citera
2009-05-18, 20:26
Medlem
maximumtastes avatar
Jag läste i någon annan tråd här på fb att det kunde röra sig om ner mot 5000 kr per bil, alltså det är vad bilfirman tjänar, inte säljaren. Hittar inte tråden nu men den ligger i arbetsliv & studier och heter typ "Fråga bilförsäljaren".
Citera
2009-05-18, 20:37
Medlem
Broskbulles avatar
Exakta beloppet beror ju lite på i vilket prisläge nybilen är. Men summorna runt 4000-8000 som nämns stämmer väldigt bra. Oftast så lämnar kunden en beg. bil i inbyte och där tjänar bilhandlaren dessto mer, runt 20.000:-
Sen är det eftermarknaden som gör att det är lönsamt med nybilsförsäljning.
Citera
2009-05-19, 10:01
Medlem
MrLis avatar
Pratar vi listpris?

Jag vet att en Audi som hade utpris på 420.000 såldes för 320.000 efter rabatter och då sa säljaren att de hade ca.4000 kr i avans. (obs. säljarens ord)

Med andra ord beror det helt på vilken bil osv.
Att Audi har höga priser från start o ger höga rabatter är ju inte direkt okänt.

En normal rabatt som ges på Volvo på en v70 brukar vara 10-12%
Men som tidigare nämnts så har de högre avans på utrustning o dyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in