Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-05-15, 19:59
Medlem
pollenpers avatar
Jag la XP på en dator från Win98-tiden.
Det fungerade oklanderligt men tidsfaktorn, usch va segt.
Citera
2009-05-16, 11:50
Medlem
RasNeguss avatar
Snabb fråga. Kan någon vara snäll och ge lite instruktioner till hur man bränner över iso-filen till cd-skivan? Vilket program ska jag använda? Det är väl iso-filen man ska bränna?
Mvh
Citera
2009-05-16, 12:04
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RasNegus
Snabb fråga. Kan någon vara snäll och ge lite instruktioner till hur man bränner över iso-filen till cd-skivan? Vilket program ska jag använda? Det är väl iso-filen man ska bränna?
Mvh
De flesta brännarprogram klarar att bränna ISO direkt till CD. Annars får man mounta ISOn i en virtuell CD-spelare och sedan kopiera till en CD.

EDIT
Rättade till felstavning
Senast redigerad av epost72 2009-05-16 kl. 12:12.
Citera
2009-05-16, 12:10
Medlem
Kan rekommendera IMGBurn. http://www.imgburn.com/ Har alltid funkat perfekt för mig med att bränna ut iso, img, whatever liksom :P
Citera
2009-05-16, 12:12
Medlem
RasNeguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
De flesta brännarprogram klarar att bränna ISO direkt till CD. Annars får man munta ISOn i en virtuell CD-spelare och sedan kopiera till en CD.
När man har bränt över ISOn så är det bara att köra in skivan i den gamla datorn och så ska xp-installationen börja eller?
Citera
2009-05-16, 12:23
Medlem
epost72s avatar
Citat:
När man har bränt över ISOn så är det bara att köra in skivan i den gamla datorn och så ska xp-installationen börja eller?
Ja man kan ju kolla så ett det inte blivit så att ISOn bränts in som en fil för då blir det fel.
CDn ska ha en mappstruktur som ser "normal" ut, svårt att förklara men du förstår nog.

Och ja om du bootar från CDn så börjar installationen.
Citera
2009-05-16, 18:05
Medlem
RasNeguss avatar
Tack så mycket allihopa!
Citera
2009-05-22, 17:10
Medlem
RasNeguss avatar
Testade att bränna ut den här: http://thepiratebay.org/torrent/4860947/Windows_XP_Professional_32-bit_en-US_-_Black_Edition_v2009.4.19
Den kom som en ISO-fil och jag brände den på en DVD-skiva med hjälp av Cdburnerxp. Jag valde alternativet "Dataskiva" i början och bränningen gick bra. Nu när jag testade den i min Vista-dator så hände det ingenting när jag startade datorn.
Jag ska använda skivan på en annan XP-dator som ska omformateras.
Har jag gjort något fel när jag har bränt den eller vad är det som är fel?
Mvh

EDIT: Snabb hjälp uppskattas!
Senast redigerad av RasNegus 2009-05-22 kl. 17:16.
Citera
2009-05-22, 17:43
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kezuke
Kan rekommendera IMGBurn. http://www.imgburn.com/ Har alltid funkat perfekt för mig med att bränna ut iso, img, whatever liksom :P

Citat:
Testade att bränna ut den här: http://thepiratebay.org/torrent/4860947/Windows_XP_Professional_32-bit_en-US_-_Black_Edition_v2009.4.19
Den kom som en ISO-fil och jag brände den på en DVD-skiva med hjälp av Cdburnerxp. Jag valde alternativet "Dataskiva" i början och bränningen gick bra. Nu när jag testade den i min Vista-dator så hände det ingenting när jag startade datorn.
Jag ska använda skivan på en annan XP-dator som ska omformateras.
Har jag gjort något fel när jag har bränt den eller vad är det som är fel?
Mvh

EDIT: Snabb hjälp uppskattas!

Kolla så ett det inte blivit så att ISOn bränts in som en fil för då blir det fel.
CDn ska ha en mappstruktur som ser "normal" ut, svårt att förklara men du förstår nog.

Testa IMGBurn ist, Cdburnerxp stödjer in iso bränning vad jag vet.
Alternativet är att mounta ISOn i en virtuell CD-spelar typ DAEMON kopiera sedan över till en CD/DVD

Viktigt att poängtera är att du måste se till att bootordningen på datorn är inställd på att boota från CD
Citera
2009-05-22, 21:23
Medlem
RasNeguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Kolla så ett det inte blivit så att ISOn bränts in som en fil för då blir det fel.

Testa IMGBurn ist, Cdburnerxp stödjer in iso bränning vad jag vet.
Alternativet är att mounta ISOn i en virtuell CD-spelar typ DAEMON kopiera sedan över till en CD/DVD

Viktigt att poängtera är att du måste se till att bootordningen på datorn är inställd på att boota från CD
Tack, men det löste sig ändå. Jag tog bara skivan och satte in den i datorn och mountade filen när datorn redan var igång.
Mvh
Citera
2009-05-22, 21:43
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Tack, men det löste sig ändå. Jag tog bara skivan och satte in den i datorn och mountade filen när datorn redan var igång.
Mvh
Personligen så tycker jag att du borde ta och ordna så att du får en bootbar skiva. Speciellt när du ska byta OS totalt, så att du verkligen får en "clean install".

Provade du IMGBurn som dom tipsade om? Det är faktiskt jävligt lätt att bränna med det, det räcker att du högerklickar på ISO-filen och väljer "Öppna med" och sen bläddrar du efter IMGBurn.exe och trycker ok Sen väljer du en hastighet som inte är alltför hög, bara för att vara på den säkra sidan.

Efter det ska skivan boota när du startar datorn, förutsatt att din BIOS är inställd så.

Bara en tanke
Citera
2009-05-22, 22:42
Medlem
RasNeguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Personligen så tycker jag att du borde ta och ordna så att du får en bootbar skiva. Speciellt när du ska byta OS totalt, så att du verkligen får en "clean install".

Provade du IMGBurn som dom tipsade om? Det är faktiskt jävligt lätt att bränna med det, det räcker att du högerklickar på ISO-filen och väljer "Öppna med" och sen bläddrar du efter IMGBurn.exe och trycker ok Sen väljer du en hastighet som inte är alltför hög, bara för att vara på den säkra sidan.

Efter det ska skivan boota när du startar datorn, förutsatt att din BIOS är inställd så.

Bara en tanke
Nej jag han inte se det innan jag gjorde det. Tack för ditt tips också ska nog göra det också!
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in