Snubblade precis in i den här delen av forumet och bland annat i tråden om folkmordet på armenierna har hänt eller inte. Finns det några dokumenterade etniska rensningar eller folkmord enligt revisionister? Eller är allt endast "collateral damage" som orsakas till fiender av staten och efterproduktioner av giriga och maktlystna människor? I den här tråden tänker jag mig en definition av etnisk resning och självklara fall där folkmord och etnisk resning ägt rum. Om revisionisterna på flashback erkänner ett fall som folkmord så kan det väl inte finnas några tvivel?
Hittade länk om definition i en anna tråd:
http://www.unhchr.ch/html/menu3/b/p_genoci.htm
Jag har sökt men inte hittat någon liknande tråd. Revisionism handlar om att kritisk granska etablerade fakta om jag förstått det rätt men det kan ju också ses som att definiera folkmord där etablissemanget inte gör det. t.ex. situationen i Rwanda och eventuellt dagens i Sudan. Dock så antar jag att jag anses av de flesta på det här forumet som en negerälskande humanist för att jag tog upp frågan.
Iallfall, vilka fall genom historien kan otvivelaktigt klassas som folkmord enligt FNs definition?