2011-03-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niss3
Hejsan!
Jag gjorde min LASEK-operation den 8 mars på Memira. Operatoinen gick snabbare än vad jag tidigare trott och dom var mycket professionella. Efter operationen fick jag ligga i en 15min och fick sedan med mig Citodon, imovane och 3 sorters ögondroppar. Ögonen och näsan rann extremt dom 2 första timmarna efter operationen, kunde ha ögonen öppna lite men var väldigt ljuskänslig. Ungefär 3-4h efter operationen började det kännas smärta i ögonen, trots att jag tagit 2 tabletter av Citodon på inrådan av läkaren 30min efter operation.
Mot kvällningen orkade jag inte hålla uppe ögonlockarna mer, det var som om kroppen beordrade att dom skulle stängas. Nu började också smärtan komma mer, använde den bedövande ögondropparna man fick med, men dom hjälpte föga. Tog mer citodon som hjälpte en stund men smärtan var där i bakgrunden fortfarande. Lyckades somna tidigt med imovane.
Dagen efter operationen vaknade jag tidigt och tog direkt citodon igen för att lindra smärtan, smärtan kunde liknas med den som man känner när man skalar och hackar lök, fast lite mer då.
Kunde inte heller öppna ögonen dagen efter operation och så här var det tills på torsdagen. Det vill säga 48h efter operation. Då började allting lätta och jag kunde tvinga upp ögonlockarna en liten bit.
På fredagen var jag fri från smärta och kunde öppna ögonen helt, var tvungen att ha solglasögon hela tiden samt blunda och vila ögonen emellanåt.

Nu 8 dagar efter operation är min syn kanonbra! Är fortfarande lite ljuskänslig men vilken känsla att kunna se utan glasögon, otroligt! Det är värt varenda minut med smärta, varenda timma av mörker.

Tips från mig:
Ljudböcker, någon som hjälper dig med mat, ögondroppar och allt. Jag var totalt blind i 2 dagar, och då är det inget som funkar när man inte kan se.

Va skönt för dig att du ser bra nu.

Jag är inne på min 12:e dag och jag ser inte bra på långt håll. Det blir bättre för varje dag men har ännu inte tillräckligt bra syn för att köra bil eller liknande.

Jag slapp smärtan som tur var men fick nog en längre läkningstid istället.

Ska egentligen börja jobba på lördag men det ser ut att bli sjukskrivning istället.
Ska tillbaka till memira på fredag och undersöka ögonen och se hur det blir.

Jag hoppas att ögonen ska läka ihop på 2 dagar nu så jag kan börja jobba. Snart börjar jag klättra på väggarna här inne.
Citera
2011-03-16, 22:54
Medlem
Ju mer jag läser ju gladare är jag att jag ska ha lasik och inte lasek. Hoppas på lindrig läkning men vet att det faktiskt kan bli likadant som för er med lasek.

Hoppas att jag klarar att gå till pizzerian 100m bort för att köpa käk och inte behöver ringa någon att komma över med mat :-)
Citera
2011-03-17, 14:37
Medlem
lulz123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josiefaith
Ju mer jag läser ju gladare är jag att jag ska ha lasik och inte lasek. Hoppas på lindrig läkning men vet att det faktiskt kan bli likadant som för er med lasek.

Hoppas att jag klarar att gå till pizzerian 100m bort för att köpa käk och inte behöver ringa någon att komma över med mat :-)
För mig är det tvärt om, ju mer jag läser ju bättre framstår Lasek vs Lasik. Att ha en flik som enbart "läker" till några procent av vad det var innan? Nej tack, det hoppar jag nog över.

Är det någon som gjort en operation i en annan stad än ni bor i? Vet inte riktigt hur jag ska göra när det är en bra bit till närmaste klinik... Lär ju vara svårt att ta sig hem om man kanske är mer eller mindre blind i några dagar
Citera
2011-03-17, 14:54
Medlem
Niss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lulz123
För mig är det tvärt om, ju mer jag läser ju bättre framstår Lasek vs Lasik. Att ha en flik som enbart "läker" till några procent av vad det var innan? Nej tack, det hoppar jag nog över.

Är det någon som gjort en operation i en annan stad än ni bor i? Vet inte riktigt hur jag ska göra när det är en bra bit till närmaste klinik... Lär ju vara svårt att ta sig hem om man kanske är mer eller mindre blind i några dagar

Jag gjorde min 12 mil från där jag bor. Tog tåg + taxi till kliniken och hade en familjemedlem som hämtade mig. Sen hade jag tur och kunde vara hos mina föräldrar de första dagarna efter operationen, fick man lite mammavård igen nu efter 8 år på vift haha.
Citera
2011-03-17, 15:08
Medlem
Avstängdas avatar
Jag har gjort en ICL operation. Det var hur smidigt som helst och jag såg bra direkt efter och hade inget ont alls. Jag var bara lite ljuskänslig i ca 1-2 dagar efter.

Men jag såg bara bra i 5 år. Synen blivit sämre igen, så jag sitter nu igen med glasögon el linser

Innan op V -7.0 H -7.0

Efter V 0.1 H 0.1

Nu V - 1.0 H -0.75

Innan jag gjorde en op hade synen varit stabil i 5 år.
Så ni vet om att det inte är självklart att ni kommer att slippa glasögon eller linser 5-10 år framöver.
Citera
2011-03-17, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lulz123

Jag är lyckligt lottad och bor så jag tar mig hem kollektivt på runt halvtimmen. Tänkte ändå bli uppmött imorgon ifall det känns jobbigt.

Just nu är känns det väldigt nervöst. Imorgon är det dags.
Citera
2011-03-18, 00:14
Medlem
FFMs avatar
Lite uppdatering.

Har nu gått en vecka sen jag gjorde min operation (LASEK) och dimmsynen har försvunnit helt.
Kan med största glädje också tillägga att jag inte har lika torra ögon längre heller, tvärt emot. Har fått igång tårflödet rejält och Artelac tuberna ligger mera o dammar än att dom används.

Imorn tänkte jag dra till en optiker för att mäta dioptrier värderna. Skall förbli spännande att se.
Iaf kan jag redan nu genom snellentester jag har tankat hem från nätet samt printat ut komma fram till att jag har en syn på 20/20. Det här är bästa investeringen jag har gjort någonsin
Citera
2011-03-18, 17:20
Medlem
Imorse kl 10.30 var det dags för min FS-Lasik. Jag var ganska lugn när jag var där på förundersökningen och har väl tänkt ganska mycket innan att det går rätt snabbt och det är ingen ko på isen. Men på vägen dit och när jag var där var jag rejält nervös. Fick först lugnande tabletten, Stasolid 5mg, och den tog väl bort det värsta av nervositeten. När det var dags att komma in till läkaren och göra koll ifall det fanns några hinder för operationen innan, så frågade han ifall jag var mycket nervös ifall jag ville ha något till. Jag sa då ja, då jag kände att det vore skönare attt inte vara så nervös när de ska peta nära ögat. Fick ytterligare något lugnande, fast inte tablett utan flytande, Den smakade sjukt äckligt.
Sen var det dags. Fick lägga mig på en brits, inte helt olik en tandläkarstol fast helt nedfälld. Operationen gick bra och det jag hade varit mest nervös för - att det skulle vara tortyrliknande verktyg som hölll isär ögonlocken - var bungfär som en runt bara som man satte in. Efter operationen kunde jag direkt sätta mig upp och även om det kändes som en mjölkdimma framför ögonen så kunde jag direkt se att jag såg mycket bättre.
Fick sätta mig i ett vilorum ochh det var ganska snabbt efter det som det började rinna tårar och kännas ganska obehagligt. Tårarna började rinna som fasiken och det kändes som om ögonen bommade igen ordentligt av att det var ljus utanför och ljusuet var verkligen inte behagligt. Personalen var hur gullliga som helst och kom och tittade till mig med bara 3-4 minuters mellanrum och erbjöd vatten, tissues, och mer bedövningsdroppar vilket jag tog 2 ggr till medans jag var kvar. Upplevde det som att jag satt kvar ett tag längre än de andra som gjort operationen, kanske just för att jag tyckte att det var väldigt oboehagligt och man ville kolla läget lite.
Efter vad jag tror var närmare en timme (min hämtskjuts kom under tiden nämnligen och vi satt där rätt länge efter det också) så fick jag komma in till läkaren som kollade ögonen och sa att allt såg bra ut.
Fick därefter åka hem. Jag var ganska överoptimistisk när jag innan hade tänkt att jag skulle nog kunna promenera till tåget själv bara jag hade ett par solglasögon med mig. Jag fick ledas i armen av mitt sällskap och enda gångerna jag öppnade ögonen överhuvudtaget var för att stiga på och av i rulltrappan. Annars blundade jag och hade solbrillor och kände mig totalt blind. Man hör väldigt mycket steg och hur nära folk är, när man inte ser något..
Innan jag åkte hemifrån i morse hade jag förberett med att ställa in datorn på lägsta ljusstyrka, gjort samma sak på mobilen, och dragit nerpersiennerna i alla rum. Ändå när jag kom hem så klarade jag inte av att vara någo n annan stans till en början än i mitt fönsterlösa och kolsvarta badrum med lampan ssläckt och dörren stängd. Jag tog bedövningsdroppar ytterligare någon gång när jag kommit hem, när jag satt där i badrummet och tyckte synd om mig själv. Efter ett tag dåsade jag till och blev enormt trött.
Då gick jag ut occh la mig i sovrummet istlllet och lyckades med lite musik i bakgrunden slumra till. Vaknade efter ett tag och ena ögat kändes "konstigt" men inte ont, så jag bestämde mig för att droppa en av de smörjande ögondropparna i det ögat. Därefter kunde jag slumra till igen. Nu har det alltså gått närmare 5- 6timmar sedan min operation.
Med mobilen på lägsta ljusstyrka så kan jag använda den även om det är väldigt ansträngande att läsa en hel mening i taget t.ex. om någon sms-ar. Datorn sitter jag framför med persiennerna nere och svarta solglasögon och ljusstyrkan på lägsta. Med mycket möda lyckades jag komma fram hit till sidan men nu vill jag inte kolla på skärmen eftersom den ändå känns så ljus. Det är lite märktligt för jag har varit ute på ballkongen och känt av ljuset där och det känns inte alls lika "jobbigt" som datorskärmens...
Men nu är jag väldigt svullen kring ögonen, tror attt det beror på att jag fick de bedövande dropparna ganska många gånger (4-5 ggr på operationen, 2 ggr i vilorummet, 1 gång här hemma). Övre och undra ögonocket är väldigt svullna och det ser ut ungefär som om jag hade fått en snyting :-)
Men jag har lättare och lättare att hålla ögonen öppna ändå. Jag har droppat min första omgång med penicillin (?) och därefter de smörjande dropparna. Det är jävla skitsvårt att träffa ögonen med dropparna. Jag har aldrig behövt använda ögondroppar tidigare i mitt liv.

Jag ser väldigt bra men inte riktigt perfekt. Men just nu så är det ljuskänsligheten och de svullna ögonlocken som är "mest jobbigt". Men jag är uppe och vaken och det är ingenting som gör ont längre.
Citera
2011-03-18, 17:44
Medlem
Var på 2 veckors kontroll idag efter min LASEK pga jag ska börja jobba imorgon så fick vi lägga kontrollen lite tidigare.

Tyvärr så är mina ögon inte läkta ännu och jag ser väldigt suddigt på långt håll. Mina hornhinnor var tydligen fortfarande väldigt tunna.

Så det gjordes en beställning på ett par glasögon som jag måste ha för att kunna jobba medans ögonen läks ordentligt.

Så det blir till att ha glasögon.

Men allt såg iaf väldigt bra ut så det är bara vänta på att det läks ordentligt.

Som sagts tidigare i tråden så är det ju tyvärr omöjligt att veta hur lång tid det tar innan man gör operationen och tyvärr så var jag en utav dom som det tar längre tid för.
Citera
2011-03-20, 08:54
Medlem
Idag är det 2 dagar sedan FS-lasik. Allt går bra hittills.
Man blir lite suddig i ögonen av antibiotikadropparna tycker jag, men det går över efter ett par minuter.

Främst på förmiddagen när jag åker till jobbet måste jag använda solglasögon då solen är stark. Men jag tror nog att jag hade behövt ha solglasögon "i vanliga fall" också, om jag ville undvika huvudvärk.
Igår gick jag promenad i stan sent på kvällen när det var mörkt, och visst blev det lite starburst runt vissa ljus. Vissa gatlyktor till exempel. Men det verkar som att det bara är några få typer och dessutom inte speciellt mycket. När jag hade glasögon så var det betydligt mycket mer, och med glasögonen så var också billysen jobbiga när det var mörkt - de var inte jobbiga igår.

En sak som är "jobbig" är att ögondropparna verkar lämna salt som torkar i ögonfransarna. Och eftersom jag inte får peta/torka bort det, så sitter det kvar. Och jag tänker på det mest hela tiden :P

Imorgon blir det dags för första kontrollen.
Citera
2011-03-22, 13:54
Medlem
Jag har varit på ett par olika förundersökningar på olika kliniker i Stockholm nu. Cityakutens nya ögon, Medocular och Globen ögonklinik.

Jag har dock ett problem! Verkar som att jag har väldigt stora pupiller (8mm i mörker) vilket gör att de på medocular inte vill operera. På Globen Ögonklinik verkar de dock vilja operera men säger att jag troligtvis kommer att se ljusfenomen i mörker om jag inte redan gör det. De rekommenderade LASEK/ELSA just på grund av mina stora pupiller

Är det någon här som har gjort en operation trots stora pupiller? Hur har det fungerat för er?
Citera
2011-03-22, 14:30
Medlem
jenkolainens avatar
Hejsan!
Jag har varit på förundersökning på Globens ögonklinik för några veckor sedan. De tyckte att jag lämpade mig mycket bra för vilken laseroperation jag än ville göra. Den de rekommenderade var dock den "dyra" varianten (36.000kr) de kallar Intralase där hela operationen görs med laser. En tunn flik skärs upp med lasern och viks undan. Inget koksalt, inget manuellt skärande, ingen läkningslins.
De påstår att man kan gå till jobbet redan dagen efter och att operationen är mycket skonsam mot ögat och att risken för infektioner minimeras. Jag har läst igenom större delen av tråden men det mesta verkar handla om ELSA/LASEK/LASIK. Min svärmor gjorde en ELSA/LASEK operation förra veckan och verkade ha extrtemt ont i 3-4 dagar. Dessutom ser hon fortfarande riktigt dåligt.
Så... är det någon som har erfarenhet från en sk Intralase operation?

Dessutom måste jag tipsa om Globens ögonkliniks studenterbjudande, hela 20% av priset. Jag har researchat ordentligt och detta är definitivt bästa rabatten på ögonlaseroperation. Anmälde mig till lite kurser för att få CSN kortet. Fuskigt, jag vet. Men det handlar om 7.200kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in