2009-10-01, 09:45
Medlem
sinologens avatar
Om jag inte minns fel ska väl LASEK vara betydligt mer smärtsamt. Jag gjorde LASIK och man märker inte av skalpellen direkt... det var inte något som var så särskilt obehagligt förutom efteråt när det värkte i ögonen. Skönt att det gick över på en dag.
Citera
2009-10-14, 06:07
Medlem
Då ska vi se, jag har streckläst denna tråd nu inatt, då jag är väldigt intresserad av detta pga. mitt rent ut sagt mindre synfel. Nu när jag läst ALLT i denna tråd bokstavligen så har jag kommit fram till att den nämnda "cTEN" lasern i norge är av "bästa" kvalité i mina ögon.

Jag läste om den "nyare" kliniken i Oslo, vilket också är ett ganska överkomligt avstånd för mig att resa (Bor i Örebro för tillfället). Det ska tydligen vara en snubbe där som leder stället som har en väldigt bred och lång erfarenhet av just brytningsfel och syn-förändringar pga. ålder.

I svenska valörer ska denna operation kosta på mig uppemot 34000 riksdaler, vilket kan ses väldigt dyrt, men jag kommer få en smärre sponsring av mina föräldrar, vilket gör att jag kan överväga just detta.

Ja, varför ska mina föräldrar sponsra mig?
Först och främst så vill de ju att jag ska få så bra förutsättningar som möjligt för att göra det jag vill med livet. Jag är 19 år i skrivande stund, men har ett par få månader kvar tills jag fyller 20.

Jag började upptäcka mitt synfel någonstans i slutet av 2006, då jag ständigt hade huvudvärk om dagarna och märkte i bussen på väg till skolan då jag satt längst bak att jag bara såg den närmsta "Skärmen" där de visade linjens namn och hållplats osv, medan jag absolut INTE kunde se den längre fram i bussen (dragspelsbuss). Samtidigt kunde mina vänner göra det, och det gjorde mig inte gladare.

Hur som helst så blev det till att skaffa glasögon januari 2007.

Jag fick då glasögon, som jag tröttnade på redan efter ett par månader och skaffade linser till våren 2007.

På dessa hade jag då styrkorna -1 på båda, alltså ett mindre synfel, dessutom hade/har jag ett obetydligt brytningsfel på mitt vänstra öga som varken åtgärdas på något sätt av linserna eller glasögon då jag aldrig kommer märka av det om jag inte sitter en kvart och jämför båda ögonens syn i skarpt ljus och en solig dag.

Sen dess har det rullat på, jag har varken behövt byta glasögon- eller lins-styrka sen dess.

Det har nu i alla fall gått 2,5 år sen dess att jag skaffat mig linser och dessa har inte förens de senaste veckorna skapat problem för mig, jag blinkar mer än jag brukat göra tidigare och det känns torrt i ögonen från mitt på dagen och sen resterande timmar av dagen (På morgonen känns det som det ska). Det gör mig frustrerad, för jag vill kunna sitta på en föreläsning på universitetet nu utan att behöva blinka som ett fån, vilket gjort att jag börjat med glasögon, inga problem alls. MEN jag börjar bli obota trött på allt pill och skit med linserna som jag tvättar jag vet inte hur många gånger om dagen för att det kommer in minsta dammkorn i dom och jag blir tokig.

Anledningen till att jag nu överväger att operera mina ögon är att jag till hösten 2010 kommer söka in till en utbildning som kräver perfekt syn, okorrigerat. Detta är inte bara en utbildning som jag tar för att, det är en utbildning som alltid varit en dröm sen jag varit ett barn och om jag inte kan fixa mina ögon på något sätt så kommer jag inte ha något att vakna upp till på morgonen, så känns det just nu. Men hopp finns som sagt. Detta ska också utföras inom kort, för jag måste redan om cirka 4 månader gå på undersökning som kräver att jag har bättre/jämlik syn med 1.0, om inte så kan jag varken antas eller ens övervägas under ansökning.

Sammanfattning:

- Jag är 19 år, snart 20.
- Pris spelar ingen större roll.
- Detta är något som MÅSTE åtgärdas.
- Synfel: -1 på båda ögon samt ett mindre brytningsfel på V Ö.
- Både glasögon och linser är för mig besvärligt, har dessutom inte badat på varken badhus eller strand sen jag fick min "diagnos", har ingen lust när man ser knappt ett par meter ordentligt.
- Har haft ett STABILT synfel de senaste 2,5 åren.

Nå? Vad rekommenderar ni mig, ska jag köra på den behandling som finns i Oslo (Har cirka 30 mil dit så det är utmärkt), eller finns det några andra "Bättre" lösningar för just mig?

Blev lite mycket men jag ville förklara min situation så noga som möjligt. Det finns som sagt INGEN annan lösning än att operera detta på ett eller annat vis, glasögon/linser är inte ens något att tänka på ifall jag vill göra det jag vill med mitt liv.
Citera
2009-10-14, 18:31
Medlem
bumpelibump.
Citera
2009-10-14, 19:10
Medlem
nbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
massa text

Det kan vara lite svårt att bestämma sig för en metod innan du har blivit undersökt. Eller har du blivit undersökt så att denna metoden passar dig? Annars rekommenderar jag det först och främst. Pupilstorlek, hornhinnas tjocklek etc kan vara avgörande för vilken metod som är bäst.

Angående din utbildning, får du lov att göra synkorrigeringsoperation utan att det räknas som du har korrigerad syn?
Citera
2009-10-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nblues
Det kan vara lite svårt att bestämma sig för en metod innan du har blivit undersökt. Eller har du blivit undersökt så att denna metoden passar dig? Annars rekommenderar jag det först och främst. Pupilstorlek, hornhinnas tjocklek etc kan vara avgörande för vilken metod som är bäst.

Angående din utbildning, får du lov att göra synkorrigeringsoperation utan att det räknas som du har korrigerad syn?

Nej jag har inte blivit undersökt på något sätt än mer än mina vanliga optiker, jag har ganska så små ögon så jag skulle inte tro att pupillstorleken är något problem, hornhinnans tjocklek däremot har jag ingen aning om

Ja, jag har till och med hört om folk som kommit in trots vidrig syn, dessutom så har ju de äldre i branschen ofta glasögon/linser som vilka äldre som helst, så egentligen ser jag inte ens vart problemet ligger, men jag vill inte riskera att vänta 1 år extra bara pga. att min syn inte blivit fixad i tid. Det handlar om Sjökaptensutbildningen, vilken jag är 100% säker på att jag kommer in på, ifall min syn är som den ska! För detta behöver jag ett läkarintyg, som mycket tydligt innebär att jag ska ha minst 0,8 okorrigerat. Vilket jag då tyvärr inte har.

Så vitt jag vet så är det väl stridspilot (pilot???) som det är EXTRA noga med just detta och man får där inte ens ha opererad syn.

Så jag är pretty sure på att jag får laseroperera mina två pingisbollar. Har aldrig ens stött på eller läst någonstans att opererad syn inte gäller, men jag ska höra av mig till de som utför läkarintyg för sjötjänst, inför det blir dags och se vad de har att säga.

Men om någon har läst/hört att detta är ett hinder inför min utbildning/karriär så säg gärna till!
Citera
2009-10-18, 15:30
Medlem
cassandrass avatar
Genomgick en LASEK-behandling i tisdags....

Har inte läst något tidigare i denna tråd men tänkte att jag kanske kunde bidra med svar på frågor då jag i tisdags genomgick en LASEK-behandling.

När jag skummade igenom de senaste inläggen såg jag något om att LASEK är den smärtsamma behandlingen och ja, det stämmer. Kan skriva en hel del, men fråga istället om ni undrar något så ska jag svara så bra jag kan.
Citera
2009-10-18, 16:06
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cassandras
Har inte läst något tidigare i denna tråd men tänkte att jag kanske kunde bidra med svar på frågor då jag i tisdags genomgick en LASEK-behandling.

När jag skummade igenom de senaste inläggen såg jag något om att LASEK är den smärtsamma behandlingen och ja, det stämmer. Kan skriva en hel del, men fråga istället om ni undrar något så ska jag svara så bra jag kan.

Vad hade du för synfel? Var gjorde du operationen? vad tyckte du om stället och personalen? Hur gammal är du? Hur känns det i ögonen och hur bra ser du nu? Har var det första dagarna efter operationen? Hur länge var du hemma från jobbet/skolan efteråt?
Citera
2009-10-18, 17:25
Medlem
cassandrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funke
Vad hade du för synfel? Var gjorde du operationen? vad tyckte du om stället och personalen? Hur gammal är du? Hur känns det i ögonen och hur bra ser du nu? Har var det första dagarna efter operationen? Hur länge var du hemma från jobbet/skolan efteråt?

Närsynt -6.0 respektive -4.0 (linser) plus lite brytningsfel.

Memira i Täby. De var väldigt trevliga och allt kändes jättebra genom hela processen!

Jag är 19 år gammal och eftersom man inte fick operera sig hos synsam innan man är 20 så gick jag till Memira via GodSyn.

Första dagarna låg jag i ett totalt mörklagt rum och var EXTREMT ljuskänslig. Blev matad, ompysslad och hade en vän som på bestämda tider droppade flera olika typer av ögondroppar i mina ögon. I fredags började jag kunna öppna ögonen och igår lyckades jag faktiskt (på kvällen då förstås) sitta vid ett bord utan solglasögon och spela TP. Jag ser suddigt nu och dimmigt. Det är ungefär lika dåligt som jag såg utan glasögon och linser innan operationen. Det är sagt att jag ska se helt bra om tre månader.

Man bör räkna med att efter en LASEK (kan absolut inte svara för en LASIKbehandling då de är mycket lindrigare) vara hemma från jobbet/skola en vecka. De säger att man ska kunan köra bil efter en vecka men jag tvivlar starkt på att jag ska kunna göra det då jag ser väldigt suddigt.

Och det har med alla olika behandlingar.. Det är ju så att man inte själv får bestämma vilken behandling man ska genomgå (de kostar ju lite olika också) det beror ju helt på vilket synfel man har, hur starkt det är och hur tjock ens hornhinna är.
Citera
2009-10-22, 19:16
Medlem
Citat:
text
Gör cTEN som jag som du lutar åt. Det har gått 7 månader och jag är fortfarande hur nöjd som helst. 1,2 på båda ögonen. Det tog inte många dagar förrän jag såg bra. Det enda jobbiga är att bära solglasögon i ~1 år i dagsljus, även när det regnar, man ser ut som ett mongo. Men det är nog bara jag som är så noggrann. Det ska vara lika viktigt vid LASEK eftersom ögats uv-skydd försvinner även vid den metoden (det växer alltså tillbaka på ca ett år), men jag tror ingen LASEK-patient går med solglasögon i alla väderlekar i ett år.

Ögat blir precis som ett vanligt öga, det går inte att se att man har opererat det (till skillnad från LASIK). Det är borde nästan vara godkänt för stridspiloter.

Åk till Oslo
Citera
2009-10-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejbeviljad
Gör cTEN som jag som du lutar åt. Det har gått 7 månader och jag är fortfarande hur nöjd som helst. 1,2 på båda ögonen. Det tog inte många dagar förrän jag såg bra. Det enda jobbiga är att bära solglasögon i ~1 år i dagsljus, även när det regnar, man ser ut som ett mongo. Men det är nog bara jag som är så noggrann. Det ska vara lika viktigt vid LASEK eftersom ögats uv-skydd försvinner även vid den metoden (det växer alltså tillbaka på ca ett år), men jag tror ingen LASEK-patient går med solglasögon i alla väderlekar i ett år.

Ögat blir precis som ett vanligt öga, det går inte att se att man har opererat det (till skillnad från LASIK). Det är borde nästan vara godkänt för stridspiloter.

Åk till Oslo

Det lutar nog åt oslo, var förbi till synsam här i stan som har samarbete med något företag, men de ville ha 14 500:- för varje öga, lite lägre än i oslo, så får se hur det blir.
Citera
2009-10-24, 10:50
Medlem
Insignificunts avatar
Godmorgon!

Jag är intresserad av vetenskapliga undersökningar gjorda på den här typen av operationer. En bekant som är läkare sa "kolla om de som gör operationerna har glasögon." d.v.s såvitt jag förstått det så är det inte helt klarlagt att operationerna verkligen är en bra idé.

Jag har uppsnappat att om synen återigen förändras efter 15 år så kan man inte korrigera det igen, varken med laser eller glasögon. Sanning?

Läser gärna vetenskapliga studier om det här, ju mer rigoröst desto bättre - d.v.s aftonbladet länkar är jag inte intresserad av.
Citera
2009-10-26, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
En bekant som är läkare sa "kolla om de som gör operationerna har glasögon." d.v.s såvitt jag förstått det så är det inte helt klarlagt att operationerna verkligen är en bra idé.
En kirurg vid kliniken i Tromsö där jag opererade mig, hade låtit sin son opereras vid kliniken, vilket jag tycker verkligen visar att man litar på metoden. En i personalen som jag pratade med hade flera vänner som opererats där. Men där handlar det inte om LASIK.

Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Jag har uppsnappat att om synen återigen förändras efter 15 år så kan man inte korrigera det igen, varken med laser eller glasögon. Sanning?
Om man har gjort en LASIK-operation är jag ganska säker på att det inte är alltid det är möjligt att göra en ny operation, eftersom man måste skära i hornhinnan och den blir tunnare för varje gång eller något sådant. Men vid ytbehandlingar (LASEK/cTEN...) finns det inga begränsningar. Många kliniker erbjuder en andra, gratis behandling i fall man inte uppnår önskat resultat första gången.

Citat:
Det lutar nog åt oslo, var förbi till synsam här i stan som har samarbete med något företag, men de ville ha 14 500:- för varje öga, lite lägre än i oslo, så får se hur det blir.
Sen får man tänka på att man får betala för återbesöken om man gör dem hos en svensk klinik och har opererat sig i Norge, men det är ju egentligen småpengar i sammanhanget, och vad det kostar borde inte spela någon stor roll, det är ovärderligt att få perfekt syn Och jag vet inte vad Synsam använder för metod men det är ju inte cTEN? cTEN är absolut värd en liten extra slant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in