Då ska vi se, jag har streckläst denna tråd nu inatt, då jag är väldigt intresserad av detta pga. mitt rent ut sagt mindre synfel. Nu när jag läst ALLT i denna tråd bokstavligen så har jag kommit fram till att den nämnda "cTEN" lasern i norge är av "bästa" kvalité i mina ögon.
Jag läste om den "nyare" kliniken i Oslo, vilket också är ett ganska överkomligt avstånd för mig att resa (Bor i Örebro för tillfället). Det ska tydligen vara en snubbe där som leder stället som har en väldigt bred och lång erfarenhet av just brytningsfel och syn-förändringar pga. ålder.
I svenska valörer ska denna operation kosta på mig uppemot 34000 riksdaler, vilket kan ses väldigt dyrt, men jag kommer få en smärre sponsring av mina föräldrar, vilket gör att jag kan överväga just detta.
Ja, varför ska mina föräldrar sponsra mig?
Först och främst så vill de ju att jag ska få så bra förutsättningar som möjligt för att göra det jag vill med livet. Jag är
19 år i skrivande stund, men har ett par få månader kvar tills jag fyller
20.
Jag började upptäcka mitt synfel någonstans i slutet av 2006, då jag ständigt hade huvudvärk om dagarna och märkte i bussen på väg till skolan då jag satt längst bak att jag bara såg den närmsta "Skärmen" där de visade linjens namn och hållplats osv, medan jag absolut INTE kunde se den längre fram i bussen (dragspelsbuss). Samtidigt kunde mina vänner göra det, och det gjorde mig inte gladare.
Hur som helst så blev det till att skaffa glasögon januari 2007.
Jag fick då glasögon, som jag tröttnade på redan efter ett par månader och skaffade linser till våren 2007.
På dessa hade jag då styrkorna
-1 på båda, alltså ett mindre synfel, dessutom hade/har jag ett obetydligt brytningsfel på mitt vänstra öga som varken åtgärdas på något sätt av linserna eller glasögon då jag aldrig kommer märka av det om jag inte sitter en kvart och jämför båda ögonens syn i skarpt ljus och en solig dag.
Sen dess har det rullat på, jag har varken behövt byta glasögon- eller lins-styrka sen dess.
Det har nu i alla fall gått 2,5 år sen dess att jag skaffat mig linser och dessa har inte förens de senaste veckorna skapat problem för mig, jag blinkar mer än jag brukat göra tidigare och det känns torrt i ögonen från mitt på dagen och sen resterande timmar av dagen (På morgonen känns det som det ska). Det gör mig frustrerad, för jag vill kunna sitta på en föreläsning på universitetet nu utan att behöva blinka som ett fån, vilket gjort att jag börjat med glasögon, inga problem alls. MEN jag börjar bli obota trött på allt pill och skit med linserna som jag tvättar jag vet inte hur många gånger om dagen för att det kommer in minsta dammkorn i dom och jag blir tokig.
Anledningen till att jag nu överväger att operera mina ögon är att jag till hösten 2010 kommer söka in till en utbildning som kräver perfekt syn, okorrigerat. Detta är inte bara en utbildning som jag tar för att, det är en utbildning som alltid varit en dröm sen jag varit ett barn och om jag inte kan fixa mina ögon på något sätt så kommer jag inte ha något att vakna upp till på morgonen, så känns det just nu. Men hopp finns som sagt. Detta ska också utföras inom kort, för jag måste redan om cirka 4 månader gå på undersökning som kräver att jag har bättre/jämlik syn med 1.0, om inte så kan jag varken antas eller ens övervägas under ansökning.
Sammanfattning:
- Jag är 19 år, snart 20.
- Pris spelar ingen större roll.
- Detta är något som MÅSTE åtgärdas.
- Synfel: -1 på båda ögon samt ett mindre brytningsfel på V Ö.
- Både glasögon och linser är för mig besvärligt, har dessutom inte badat på varken badhus eller strand sen jag fick min "diagnos", har ingen lust när man ser knappt ett par meter ordentligt.
- Har haft ett STABILT synfel de senaste 2,5 åren.
Nå? Vad rekommenderar ni mig, ska jag köra på den behandling som finns i Oslo (Har cirka 30 mil dit så det är utmärkt), eller finns det några andra "Bättre" lösningar för just mig?
Blev lite mycket

men jag ville förklara min situation så noga som möjligt. Det finns som sagt INGEN annan lösning än att operera detta på ett eller annat vis, glasögon/linser är inte ens något att tänka på ifall jag vill göra det jag vill med mitt liv.