2009-05-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Dom vill veta om jag har tillräckligt med inkomst för att klara hyran! Nu vet jag inte vad dom vill se på intyget men om han skriver min timlön och genomsnittlig arbetstid per månad senaste halvåret + om min chef kan ljuga lite och säga att jag jobbar 40 timmar per vecka, heltid tillsvidare men minst 1 år?

Jag tror att min chef är villig att skriva vad som helst på intyget bara han inte binder sig till något, dvs ger mig fastanställning.

Du blir inte anställd för att ni skriver det på ett papper, partsviljan måste finnas. Alltså, är ni båda medvetna om att intyget inte betyder något egentligen, så kan du inte hävda att du är anställd.
Citera
2009-05-16, 16:44
Medlem
Är det någon här som har råkat ut för att hyresvärden (Alltså större hyresvärdar/kommunala) ringer upp arbetsgivaren för att bekräfta eller att dom tagit till andra åtgärder för att få det bekräftat?

Låter helt sanslöst att dom skulle orka kolla upp så mycket, har man bra referenser sedan tidigare samt visar upp ett arbetsgivarintyg så kan jag knappt inbilla mig att dom skulle börja gräva djupare i ett enskilt fall. Vill säga att det inte finns helt uppenbara skäl till att misstänka att något inte stämmer.
Citera
2009-05-16, 19:06
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Ett falskt arbetsgivarintyg är inte en bra idé:

Citat:
9 kap. 1 §
Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

Om du använder ett falskt intyg så vilseleder du fastighetsbolaget. Denna vilseledning innebär vinning för dig, du får tillgång till en hyreslägenhet som du annars inte fått tillgång till. Samtidigt som det leder till men för fastighetsbolaget eftersom det hyrt ut en lägenhet som de annars inte hyrt ut (ökad risk).

Det är med andra ord tänktbart att du gör dig skyldig till bedrägeri...
Citera
2009-05-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Ett falskt arbetsgivarintyg är inte en bra idé:

Om du använder ett falskt intyg så vilseleder du fastighetsbolaget. Denna vilseledning innebär vinning för dig, du får tillgång till en hyreslägenhet som du annars inte fått tillgång till. Samtidigt som det leder till men för fastighetsbolaget eftersom det hyrt ut en lägenhet som de annars inte hyrt ut (ökad risk).

Det är med andra ord tänktbart att du gör dig skyldig till bedrägeri...

Jo det är klart det är ett brott och använda ett falskt arbetsgivarintyg, det tror jag nog ingen har missuppfattat. Men saken är, hur många hyresvärdar kollar upp detta egentligen? Större hyresvärdar har ju en rätt stor omsättning under vissa perioder, ska dom kolla upp allihopp?

Så fall måste det verkligen vara ett riktigt suspekt intyg man visar.
Citera
2009-05-16, 19:30
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Jo det är klart det är ett brott och använda ett falskt arbetsgivarintyg, det tror jag nog ingen har missuppfattat. Men saken är, hur många hyresvärdar kollar upp detta egentligen? Större hyresvärdar har ju en rätt stor omsättning under vissa perioder, ska dom kolla upp allihopp?

Så fall måste det verkligen vara ett riktigt suspekt intyg man visar.

Jag tror inte att de kollar upp det. Jag vet att till och med banker är fruktansvärt dåliga på att kolla upp arbetsgivarintyg i samband med att (stora) lån tecknas. Om problem sedermera uppstår med betalning finns det dock en risk att det kollas upp.
Citera
2009-05-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Jag tror inte att de kollar upp det. Jag vet att till och med banker är fruktansvärt dåliga på att kolla upp arbetsgivarintyg i samband med att (stora) lån tecknas. Om problem sedermera uppstår med betalning finns det dock en risk att det kollas upp.

Jo det håller jag med om, om problem uppstår med t.ex hyra och hyresvärden kollar upp arbetsgivarintyget då kan det givetvis bli tråkigt.

Men samtidigt, har man en gång fått kontrakt genom falskt intyg och det var flera år sedan. Mycket kan ha hänt under tiden, man kan ha blivit sparkad, bytt jobb, pluggar istället etc etc...

Så det gäller bara att få kontraktet, men visst om man vet med sig att man inte kan betala hyran alternativt kommer ha svårt att betala med det lilla man tjänar och visar ett arbetsgivarintyg som är falskt så får man nog skylla sig själv.
Citera
2009-05-18, 00:34
Medlem
brackspaces avatar
Nu har jag fått ett intyg, chefen har aldrig skrivit något intyg men detta låter iaf bra i mina öron

Detta tar jag med imorgon plus kontoutdrag tillsammans med medlemsbevis från A-kasan

Duger det?
Citera
2009-05-18, 08:47
Medlem
Citat:
Nu har jag fått ett intyg, chefen har aldrig skrivit något intyg men detta låter iaf bra i mina öron

Detta tar jag med imorgon plus kontoutdrag tillsammans med medlemsbevis från A-kasan

Duger det?

Tjänstgöringsintyg är ju något man brukar i regel få när man slutar, ett intyg att man arbetat där och sedan hur man skött sig, eller?

Samt, anledningen till att du ska visa ett arbetsintyg är för att styrka din inkomst, står inte din inkomst på papperet så är det skitsamma ju. Har inte du ett kontrakt??
Citera
2009-05-18, 09:44
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Tjänstgöringsintyg är ju något man brukar i regel få när man slutar, ett intyg att man arbetat där och sedan hur man skött sig, eller?

Samt, anledningen till att du ska visa ett arbetsintyg är för att styrka din inkomst, står inte din inkomst på papperet så är det skitsamma ju. Har inte du ett kontrakt??

Kontrakt på jobb? nej jag är inte fastanställt och jobbar i princip det som finns. Men det står ju på papperet att jag jobbar heltid från och med datumet?
Citera
2009-05-18, 09:46
Medlem
Citat:
Kontrakt på jobb? nej jag är inte fastanställt och jobbar i princip det som finns. Men det står ju på papperet att jag jobbar heltid från och med datumet?

Men du har väl fått ett anställningskontrakt??? Eller arbetar du utan kontrakt?
Det som hyresvärden vill se är hur mycket du tjänar, du ska styrka din inkomst! Det där säger ju ingenting som står där....

EDIT: Jag är morgontrött och läser dåligt på morgonen! Nu såg jag att det stod timlön och heltid... Då kanske det går hem, i annat fall får väl dom ta och ringa honom och bekräfta det hela. Samt med resten av dina papper så funkar det nog kanon!

EDIT IGEN: Fasst det står inte hur mycket du tjänar, det kan ju lika gärna vara 20kr/timme...
Citera
2009-05-18, 10:13
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Men du har väl fått ett anställningskontrakt??? Eller arbetar du utan kontrakt?
Det som hyresvärden vill se är hur mycket du tjänar, du ska styrka din inkomst! Det där säger ju ingenting som står där....

EDIT: Jag är morgontrött och läser dåligt på morgonen! Nu såg jag att det stod timlön och heltid... Då kanske det går hem, i annat fall får väl dom ta och ringa honom och bekräfta det hela. Samt med resten av dina papper så funkar det nog kanon!

EDIT IGEN: Fasst det står inte hur mycket du tjänar, det kan ju lika gärna vara 20kr/timme...

Jaha du menar så, jag har ju ett kontrakt vilket han förnyade nyligen till och med 1 september. Men på det står det bara "vid behov", alltså att jag jobbar när det behövs. Alltså inget att komma och skryta med. Det där skickar han in som kopia till vårat fack.. transport. Så i mina ögon låter det bättre att visa det jag fick nu istället för det andra där det bara står att jag jobbar vid behov och till och med 1 september.
Citera
2009-05-18, 10:20
Medlem
Citat:
Jaha du menar så, jag har ju ett kontrakt vilket han förnyade nyligen till och med 1 september. Men på det står det bara "vid behov", alltså att jag jobbar när det behövs. Alltså inget att komma och skryta med. Det där skickar han in som kopia till vårat fack.. transport. Så i mina ögon låter det bättre att visa det jag fick nu istället för det andra där det bara står att jag jobbar vid behov och till och med 1 september.

Vad står det för timlön på kontraktet? För saken är att på ditt intyg så står ingen timlön, det är det dom vill se givetvis. Alternativt ta med dig lönespecifikationerna du har fått, säg dom senaste 3-4 månaderna eller liknande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in