2009-05-15, 11:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Jo jag betalar för A-kassa + att jag har 100.000 kr på kontot. Jag har räknat ut och planerat länge nu och när jag flyttar kommer jag köpa möbler för 50.000 kr och sen ha 50.000 kr i nödbuffert, så visst.. jag kommer stå på stadiga ben kan man säga. Men det är något som bara jag vet igentligen och som inte har så stor betydelse för dem.

Ta ut ett kontoutdrag på dina besparingar, ta med dig arbetsgivarintyget, ta med dig anmälan till a-kassan och säg inte om att du ska köpa möbler. Om du nu är orolig över att ditt arbetsgivarintyg inte skulle räcka.

Med din inkomst + besparingar + akassa så ska det ju tämligen till mycket om dom ska neka dig kontraktet enbart för att dom skulle anse att du tjänar för lite???

Du får gärna höra av dig efter kontraktskrivningen och berätta hur det gick.
Citera
2009-05-15, 11:28
  #14
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Ta ut ett kontoutdrag på dina besparingar, ta med dig arbetsgivarintyget, ta med dig anmälan till a-kassan och säg inte om att du ska köpa möbler. Om du nu är orolig över att ditt arbetsgivarintyg inte skulle räcka.

Med din inkomst + besparingar + akassa så ska det ju tämligen till mycket om dom ska neka dig kontraktet enbart för att dom skulle anse att du tjänar för lite???

Du får gärna höra av dig efter kontraktskrivningen och berätta hur det gick.

Jag kollade nu och såg att jag har ett medlemsbevis som jag fått av A-kassan. Står när jag blev medlem, räcker det?
Citera
2009-05-15, 11:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Jag kollade nu och såg att jag har ett medlemsbevis som jag fått av A-kassan. Står när jag blev medlem, räcker det?

Alltså, hur gjorde du när du flyttade till den lägenhet du bor i nu eller bor du kvar hemma hos föräldrarna?

JA det lär ju räcka i annat fall får dom väl själva göra skäl för lönen dom får och själva kontakta akassan och få det bekräftat.
Citera
2009-05-15, 12:39
  #16
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Alltså, hur gjorde du när du flyttade till den lägenhet du bor i nu eller bor du kvar hemma hos föräldrarna?

JA det lär ju räcka i annat fall får dom väl själva göra skäl för lönen dom får och själva kontakta akassan och få det bekräftat.

Jag bor hemma hos föräldrarna.
Citera
2009-05-15, 12:46
  #17
Medlem
Jaså det förklarar saker och ting, fick för mig att du bodde i en egen lya redan.

OK, då är det en annan sak då alla har vi varit nybörjare någon gång!

Fråga dina föräldrar kanske vad som behövs, dom lär ju känna till hyresvärden och vet nog också vad som gäller..

Men som sagt, om du tar med dig allt det där som redan är sagt så räcker det gott och väl, det är nästan lite overkill!
Citera
2009-05-15, 17:36
  #18
Medlem
SmiLLies avatar
Ta med sista månadernas lönespecifikationer, kanske?
Citera
2009-05-15, 17:59
  #19
Medlem
jag hade skrivt ett eget intyg alternativt försökt få ett från där du jobbar som sa att du hade anställning, sen vad för sorts anställning uteblivet...så sjukt svårt att få lägenhet, när man väl får chansen och sumpa på det. De lär ju inte kolla upp det.

Jag fick visa intyg samtigt som jag hämtade nycklarna och skrev på kontraktet, ingen chans att de kollade upp det, nu var det visserligen äkta, men ändå.
Citera
2009-05-15, 18:04
  #20
Medlem
Minns något bolag som tillämpade regeln att man bruttoinkomsten ska vara minst tre ggr så hög som årshyran, eller om det var netto, inte helt säker..

Jag själv hade problem med detta när jag blev erbjuden lägenhet första gången, kunde då inte styrka att jag hade en säker inkomst i sex månader framöver, då jag bara gick på vikariat. Även fast jag visste att jag skulle få ett förlängt vikariat, men inte hade ett skriftligt intyg från min chef.
Citera
2009-05-15, 18:05
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Jaså det förklarar saker och ting, fick för mig att du bodde i en egen lya redan.

OK, då är det en annan sak då alla har vi varit nybörjare någon gång!

Fråga dina föräldrar kanske vad som behövs, dom lär ju känna till hyresvärden och vet nog också vad som gäller..

Men som sagt, om du tar med dig allt det där som redan är sagt så räcker det gott och väl, det är nästan lite overkill!

Frågade även då om mina föräldrar kunde gå i borgen för mig, men fick blankt nej från bostadsbolaget..
Citera
2009-05-15, 22:14
  #22
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbban87
Minns något bolag som tillämpade regeln att man bruttoinkomsten ska vara minst tre ggr så hög som årshyran, eller om det var netto, inte helt säker..

Jag själv hade problem med detta när jag blev erbjuden lägenhet första gången, kunde då inte styrka att jag hade en säker inkomst i sex månader framöver, då jag bara gick på vikariat. Även fast jag visste att jag skulle få ett förlängt vikariat, men inte hade ett skriftligt intyg från min chef.


Det måste vara före skatt. På swedbank:s hemsida går det att göra en hushållskalkyl och enligt dem är 5000 kr + hyra det du behöver. Alltså i mitt fall 8900 kr per månad att leva för. Min snittlön förra året efter skatt är 8250 kr, dvs ca 4200 kr att leva på och resten till hyra. Nära swedbanks "norm"!
Citera
2009-05-15, 22:36
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Det måste vara före skatt. På swedbank:s hemsida går det att göra en hushållskalkyl och enligt dem är 5000 kr + hyra det du behöver. Alltså i mitt fall 8900 kr per månad att leva för. Min snittlön förra året efter skatt är 8250 kr, dvs ca 4200 kr att leva på och resten till hyra. Nära swedbanks "norm"!


Du kan ju återkomma och säga ifall du behövde berätta allt detta med SWedbanks norm, akassa papper, bankpapper, sparpapper m.m.

Tror faktist det räcker med -arbetsgivarintyg-...

Grattis till din nya lägenhet, stör inte grannarna för mycket bara...
Citera
2009-05-16, 11:51
  #24
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Du kan ju återkomma och säga ifall du behövde berätta allt detta med SWedbanks norm, akassa papper, bankpapper, sparpapper m.m.

Tror faktist det räcker med -arbetsgivarintyg-...

Grattis till din nya lägenhet, stör inte grannarna för mycket bara...


Jag tror nog också att det räcker med arbetsintyg, resten kan jag ta med "fall att"


Jodå tack det känns skönt som fan att flytta hemifrån vid 23 årsålder, har suttit hela dagarna och letat lägenhet och först nu efter 2 år i bostadsbristen så får jag min lägenhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in