Hej, vet inte inte riktigt var detta sak ligga men efter som poängen är att bli lite full så prövar jag här. Jag vill göra en eller flera efterrätter med mycket sprit i, jag vet att man kan fylla en melon med vodka, men finns det andra sätt tex sorbet?
Marc-sorbet är en klassiker.
Sorbet på Framboise blir också bra - kylan framhäver hallonsmaken.
Jag skulle kunna tänka mig att sorbet på någon av de smaksatta absoluterna skulle funka.
Blanda lika delar sprit och sockerlag och kör i glassmaskin - alternativt ställ in i frys och kör med elvisp med jämna mellanrum medan det fryser.
Spritsorbet tinar fort som f-n - måste serveras och ätas direkt från glassmaskin/frys.
För några år sedan var det poppis i mitt hushåll att köra, bra vaniljglass,lite riven citronskal, sött lakrits och vodka. Funkade bra då, kanske nu också.
baka en tunn chokladkaka (väldigt mörk), skär den till två delar (enligt tårtbottenmodell), vispa ihop en smörkräm med vit choklad och lägg som mellanlager. vispa sedan grädde som smaksätts med rom, lägg grädden lite "slarvigt" på kakan. riv över lite apelsinskal och mörk choklad.
grundidén är chokladkakan som smaksätts med dina egna favoriter, men tanken är att blanda in alkohol som smaksättare i antingen grädde eller någon av dina andra favoriter.
testa runt lite.. finns inget roligare än att komma på ett eget bakverk. börja med bottnar i muffinstorlek och experimentera med dem.