2009-05-15, 02:14
Medlem
Svejsares avatar
Hallå!

Jag började tänka på det här med Deja Vue. Vissa tror ju (antagligen inte särskilt seriöst) att en Deja Vue upplevelse är en förskjutning mellan parallella universum och man får en liten "titt" på en verklighet som sker i ett parallellt universum...

Nu vet jag inte vad jag vill veta riktigt...

Men vad tror ni om det?
Citera
2009-05-15, 02:19
Medlem
Meskilstunas avatar
Jag tror inte det.
Om det finns parallella universum så skulle jag vilja påstå att vi människor inte kan få sporadiska inblickar till dom helt slumpartat.

Om man vill snacka om en teori som förutsätter att det mänskliga sinnet ska fungera som en brygga mellan olika verkligheter så antar jag att man oftast är inne i paranormala fenomen och gräver. För jag tvivlar i att det finns några vetenskapliga aspekter.
Citera
2009-05-15, 02:19
Medlem
tältpinnes avatar
Titta på fringe? Hursomhelst, har du någon länk att bjuda på som förklarar den här alternativa teorin? jag stötte inte på nåt vid en simpel wiki.
Citera
2009-05-15, 02:24
Medlem
Svejsares avatar
Haha faktist så har jag tittat på det, men jag snackade med någon om det redan innan jag såg det i serien, vilket var ett konstigt sammanträffande. Och nej jag har inga länkar.

Jag tycker bara att det var en intressant tankeställare.

Vore otroligt häftigt om det faktist var något i den stilen!
Citera
2009-05-15, 22:20
Avslutad
När jag har befunnit mig i diskussioner angående deja vu så har det nästan alltid slutat med detta svar: hjärnan registrerar allt som händer omkring en, men man uppfattar det inte förrän millisekunden efter; det blir en förskjutning i hjärnan, så det känns som om man upplevt det förut.

En mycket trubbig förklaring, jag hoppas att någon kan förklara bättre
Citera
2009-05-15, 23:39
Medlem
War Skeletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darklight
När jag har befunnit mig i diskussioner angående deja vu så har det nästan alltid slutat med detta svar: hjärnan registrerar allt som händer omkring en, men man uppfattar det inte förrän millisekunden efter; det blir en förskjutning i hjärnan, så det känns som om man upplevt det förut.

En mycket trubbig förklaring, jag hoppas att någon kan förklara bättre

Läste en artikeln om just det för något år sedan, och det låter rimligt. Det man ser läggs i minnet innan man uppfattar att man ser det, fast det egentligen brukar vara tvärtom.
Citera
2009-05-16, 13:28
Medlem
Vad är det som gör att man inte uppfattar ljud/bild etc direkt i just det läget?
Citera
2009-05-16, 19:13
Medlem
Saypayaas avatar
Guds allsmäktiga hand!

Mer seriöst kan det bero på minnen från liknande händelser eller dagdrömande tror jag
Citera
2009-05-16, 19:17
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Titta på fringe? Hursomhelst, har du någon länk att bjuda på som förklarar den här alternativa teorin? jag stötte inte på nåt vid en simpel wiki.

Precis min tanke, haha.

Ledande teorier är väl att ett minne som är lagrat "fel" aktiveras på "fel" sätt när man ser något och detta minnet som aktiverats på "fel" sätt får det att kännas som att man redan har upplevt saken i fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in