2009-05-14, 23:18
Medlem
Chris26s avatar
Jag undraren del kring Pakinson sjukdom i de olika former de finns i, b l a idiopatisk.
Saken är den att jag har en vän som kan ha (sjukdomen misstänker det i a f)

1.När debuterar vanligtvis sjukdomen?

2. Vad är det som gör att man får det,vilka brister har man förutom på dopamin,det vet jag.

3. Hur ställer man diagnosen Parkinson?

4. Kan man få det i unga år, 27-30?

5. Ungefär hur många lider av Parkinsoon (även parkinsonrelaterade symtomsjukdomar) i Sverige. Främst män också va?

6. Symtomen är ju många,och jag tänker själv att det kan vara att han brist på dopamin ätit stesoli en period nu 10-15 mg, även Cymbalta 60 mg och smärtlindrande citodon3-4 , ibland ett par tramadol.
Han har som jag Fibromyalgi och en del av de symtomen stämmer också bra in på just FMS.

7..Symtomen vid Parkinson och följdverkningar fysiska som psykiska ,liksom som för FMS.

8.. En sak aom han oroar sig mkt för är om det kan vara farligt att gå omkring och ha brist på b l a & t e x dopamin,utan att åtgärda det och få behandling för det?
Med bitvis svåra symtom såsom muskelspänningar,svårt att sitta still,får lätt b l a vadkramper,motoriken lite sådär,spasmer,ofrivilliga muskelryckningar,kan bli alldeles darrig .
Länge trott det varit bra med stesolid alt lägre dos av Iktorivil men i bland tycker han de förvärrat besvären,då har han i bland tagit mera för att minska symtomen. Det har fått motsatt effekt i stället.

9. Kan man se på nåt prov ,MR,eller i huvet att man har brist på just dopamin och även noradrenalin,acetylcolin,serotonin?

10. Den farmakologiska behandlingen som kan komma i fråga trots att man inte har Parkinson är det en dopaminagonist då Sifrol i första hand och eller att man kombinerar med L-dopa (Madopark)?
Den ensam eller båda samtidigt? I vilken ordning?

Många frågor på en gång.
Om jag fick bra svar skulle ja bli mycket glad.
Citera
2009-05-15, 00:42
Medlem
Arch_Angels avatar
finns en väldigt bra infosida om Parkinson ifall du orkar googlar för jag verkar tappat länken.

Nå vettigt att tillföra tråden har jag kanske inte förutom att när en från min familj fick det så tog det LÅNG tid innan det blev faställt att det var det. det var prover & "läger" å diverse skit. När d gäller unga år så var väl Michael J Fox inte så gammal när han fick det faställt ellr är jag ute å cyklar ???

Skall ta å hitta igen länken när jag får mer tid för det var väldigt intressant läsning. Det fanns även grundnivå info samt mer avancerad nivå info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in