När jag borstade tänderna så slant jag med tandborsten och fick dess vassa plasthuvud rakt upp i tandköttet, nu har jag ryckt av den lilla grejen som håller ihop läppen till tandköttet. Gör ont som fan!
När jag borstade tänderna så slant jag med tandborsten och fick dess vassa plasthuvud rakt upp i tandköttet, nu har jag ryckt av den lilla grejen som håller ihop läppen till tandköttet. Gör ont som fan!
Det är lätt hänt att man bagatelliserar frakturer på litoral manis som den lilla senan heter som fäster tandkött och läpp.
Faktum är att det finns en ganska stor risk att den läker ihop snett och därigenom börjar "dra" i läppen lite åt sidan. Detta kan ibland synas även på utsidan av läppen då den ser lite svagt inåtbuktande/sned ut, kan även skapa obehag då man äter t.ex äpplen och annat där man "sträcker" läppen så att säga. Detta kan enkelt behandlas på en vårdcentral genom att kan fäster en liten silikon-kudde med en skåra i under läppen och på så sätt fixerar senan i rätt läge.
Så mitt råd är att du tar en sväng ner till närmsta vårdcentral i morgon och får det undersökt. Lycka till!