Citat:
Ursprungligen postat av aaaa20
Jovisst. Jag har själv försökt kopiera Microsoft programvara och det fungerade inte att bränna ut skivan för de naturliga rättigheterna stoppade mig. Jag kunde inte heller uppdatera programmen (återigen dessa mystiska rättigheter ivägen). Trots att det inte går att kopiera så säljer jag kopierade microsoftprodukter till diverse företag och vare sig jag eller de företagen blir stämda. När (kommer inte ihåg vad organisationen heter) senast var och inspekterade programvaran på organisationen där jag jobbar så sa ingen åt mig att ta bort eventuella piratkopior eftersom ingen ändå kunde stämma oss.
Det stämmer ju även att bara ägarna till google har tillgång till programkoden (eller är det ytterligare ett fall av omöjligheten att kopiera p.g.a. att de naturliga rättigheterna går emellan) - annars skulle ju den som hade tillgång till koden kunna kopiera den och starta ett konkurrerande företag.
PS:
http://en.wikipedia.org/wiki/Agnotology
Naturliga rättigheter sträcker sig inte till immaterialrätt, du kan ej äga idéer, enbart produkter.
Det går att kopiera idag och inte fan inspekteras bolag till någon betydande mån för piratkopierade windows, privatpersoner gör det då absolut inte, så vad spelar det för roll vad lagen säger?
Microsoft är också de enda som har tillgång till sin programkod och det vore inte svårt för dem att idag helt enkelt göra det omöjligt att installera windows utan tillgång till internet där man regisrerar sig.