2011-02-19, 00:02
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epeemaster
Jo men vem ska hindra mig när jag är stark och mäktig?
Det beror på vad och hur din styrka baseras på?
Citera
2011-02-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Försök kopiera google eller microsoft och se hur väl det går, tvivlar på att du når betydande framgång. Den teknik som utvecklas som inte går eller är lönsam att kopiera får ett de facto-skydd i sig självt och det är precis vad som räcker.

Jovisst. Jag har själv försökt kopiera Microsoft programvara och det fungerade inte att bränna ut skivan för de naturliga rättigheterna stoppade mig. Jag kunde inte heller uppdatera programmen (återigen dessa mystiska rättigheter ivägen). Trots att det inte går att kopiera så säljer jag kopierade microsoftprodukter till diverse företag och vare sig jag eller de företagen blir stämda. När (kommer inte ihåg vad organisationen heter) senast var och inspekterade programvaran på organisationen där jag jobbar så sa ingen åt mig att ta bort eventuella piratkopior eftersom ingen ändå kunde stämma oss.

Det stämmer ju även att bara ägarna till google har tillgång till programkoden (eller är det ytterligare ett fall av omöjligheten att kopiera p.g.a. att de naturliga rättigheterna går emellan) - annars skulle ju den som hade tillgång till koden kunna kopiera den och starta ett konkurrerande företag.

PS:
http://en.wikipedia.org/wiki/Agnotology
Citera
2011-02-19, 00:21
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
De som inte vill att du ska skada människor. Det är väl rätt uppenbart?
Citera
2011-02-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaaa20
Jovisst. Jag har själv försökt kopiera Microsoft programvara och det fungerade inte att bränna ut skivan för de naturliga rättigheterna stoppade mig. Jag kunde inte heller uppdatera programmen (återigen dessa mystiska rättigheter ivägen). Trots att det inte går att kopiera så säljer jag kopierade microsoftprodukter till diverse företag och vare sig jag eller de företagen blir stämda. När (kommer inte ihåg vad organisationen heter) senast var och inspekterade programvaran på organisationen där jag jobbar så sa ingen åt mig att ta bort eventuella piratkopior eftersom ingen ändå kunde stämma oss.

Det stämmer ju även att bara ägarna till google har tillgång till programkoden (eller är det ytterligare ett fall av omöjligheten att kopiera p.g.a. att de naturliga rättigheterna går emellan) - annars skulle ju den som hade tillgång till koden kunna kopiera den och starta ett konkurrerande företag.

PS:
http://en.wikipedia.org/wiki/Agnotology

Naturliga rättigheter sträcker sig inte till immaterialrätt, du kan ej äga idéer, enbart produkter.

Det går att kopiera idag och inte fan inspekteras bolag till någon betydande mån för piratkopierade windows, privatpersoner gör det då absolut inte, så vad spelar det för roll vad lagen säger?

Microsoft är också de enda som har tillgång till sin programkod och det vore inte svårt för dem att idag helt enkelt göra det omöjligt att installera windows utan tillgång till internet där man regisrerar sig.
Citera
2011-02-19, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf

Nej du har rätt. Vem som helst kan starta en sida där de säljer kopierade datorspel - inga problem.
Spotify betalar ingen royalty - då ingen har rätt till den.
Citera
2011-02-19, 02:29
Medlem
Citat:
Nej du har rätt. Vem som helst kan starta en sida där de säljer kopierade datorspel - inga problem.

Sälja? Vem fan köper dataspel? Finns en site som heter piratebay om du missat den.

Citat:
Spotify betalar ingen royalty - då ingen har rätt till den.

Spotify betalar royalty och får i utbyte ett stort bibliotek av massvis av musik som är lättillgänglig.
Citera
2011-02-19, 13:36
Medlem
Citat:

Alla har rätt att försvara sig själva, och även ingå i sammanslutningar där man skyddar varandra, eller där några skyddar de andra mot betalning. Om du går in på min tomt med avsikten att gå bärsärk så har jag all rätt att skydda mig med våld om så krävs. Däremot ska naturligtvis försvarsvåldet stå i proportion till angreppet, jag kan inte pumpa dig full med bly om du tappat din frisbee på min tomt och går in för att hämta den.
Citera
2011-02-23, 20:26
Medlem
fums avatar
Jag tycker svaret på frågeställningen beror på hur man definierar demokrati. Demokrati och pöbelvälde/Majoritetens tyranni är enligt mig nödvändigtvis inte samma sak.

En förutsättning för en sann demokrati är att människors negativa rättigheter respekteras, istället för i ett pöbelvälde där två vargar och ett lamm kan ta majoritetsbeslutet att man får lov att äta lamm.

Vidare anser jag att demokrati, eller folkstyre ska bygga på det styre genom deltagande i den fria marknaden.
Citera
2011-02-23, 23:39
Medlem
LetThemBurns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fum
Jag tycker svaret på frågeställningen beror på hur man definierar demokrati. Demokrati och pöbelvälde/Majoritetens tyranni är enligt mig nödvändigtvis inte samma sak.

En förutsättning för en sann demokrati är att människors negativa rättigheter respekteras, istället för i ett pöbelvälde där två vargar och ett lamm kan ta majoritetsbeslutet att man får lov att äta lamm.

Vidare anser jag att demokrati, eller folkstyre ska bygga på det styre genom deltagande i den fria marknaden.

Fast alla alternativ till majoritetsstyre innebär minoritetsstyre. Ett villkor för den demokratiska beslutsprocessen är dock att en majoritet aldrig kan inskränka en rättighet kopplad till denna process för en individ eller grupp. I sådant fall har man redan valt ett alternativ till demokrati.

Demokrati utgår från föreställningen att alla individer själva vet sitt eget intresse bäst. En demokratisk procedur bör därför upprättas eftersom den jämställer individerna och leder till självstyre för medlemmarna i denna sammanslutning. Jag anser att om man är pro-demokrati är det utifrån detta man måste argumentera. Alltså det är inte pga av att demokratiska beslut är bättre eller mer rättvisa utan det är själva processen som ska betraktas som rättvis.
Citera
2011-02-27, 03:27
Medlem
Inget. Demokrati är "mob rule", den obildade och vilseledda massan får bestämma. Många libertarianer/anarkokapitalister erkänner detta. Bättre vore att avskaffa politiken och låta marknaden styra.
Citera
2011-02-27, 10:13
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortississimo
Inget. Demokrati är "mob rule", den obildade och vilseledda massan får bestämma. Många libertarianer/anarkokapitalister erkänner detta. Bättre vore att avskaffa politiken och låta marknaden styra.
Då lär det bli katastrof har ni inget lärt av marknadens misslyckanden hittills. Sedan finns det faktiskt inget som ens kommer i närheten av vad demokrati faktiskt är. Skulle du vilja bo i ett land som Libyen eller Nordkorea om dunu avskyr demokratin?
Citera
2011-02-27, 10:14
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fum
Hur har du tänkt där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in