2009-05-14, 19:50
Avslutad
Natten till idag vaknade jag flera gånger av smärta i vänstra knäet. Jag var hos doktorn när jag var 10-12 år, o då fick jag hålfotsinlägg. Men nu är jag 29 o det senaste halvåret har jag fått mer o mer ont. Idag kunde jag inte gå till jobbet, utan fick ta bilen, o jag haltar fram, för minsta lilla bakåtrörelse med benet så börjar det ila något så extremt.

Ska "gå" till doktorn med det så småningom, men jag undrar om någon här vet vad det kan vara?
Citera
2009-05-14, 20:04
Medlem
Inflammation?

Jag tycker att det låter som om du fått någon sorts inflammation i leden/senorna runt knäet? Du bör nog komma till en doktor så fort som möjligt!
Citera
2009-05-14, 20:14
Medlem
BePositives avatar
Mycket svårt att säga vad det kan vara för något, skynda dig till läkare.
Citera
2009-05-14, 20:17
Medlem
nsaid typ diklofenak om du vill dämpa smärtan på väg till doktor
Citera
2009-05-14, 20:46
Medlem
Snoppzors avatar
Låter som överbelastning med inflammation som någon redan droppat. Här har du en saxad text kring det hela.
Citat:
Överbelastningsskador
Alla vävnadsskador orsakar en inflammation, vilket är en reparationsprocess som kroppen använder för att läka. Om inflammationen störs förlångsammas läkningen och riskerar att orsaka andra negativa effekter, såsom fortsatt smärta och svullnad, ärrbildning och permanent nedsatt funktion.

Överbelastningens symptom är rodnad, svullnad, smärta och värmeökning. Den inledande smärtan försvinner ofta under fortsatt aktivitet, vilket gör att idrottaren kan fortsätta aktiviteten utan större besvär. Detta förvärrar dock vävnadsskadan ytterligare, vilket i sin tur kan ge en ännu kraftigare inflammatorisk reaktion med kraftigare smärta och sämre läkning i slutändan.

Behandlingen går ut på att hämma smärtan och låta den inflammatoriska utvecklingen ha sin naturliga gång. Det sker till exempel med lokalbehandling (ultraljud) eller smärtstillande läkemedel samt undvikande av övning och aktivitet som är smärtande. Ofta tar sådan läkning längre tid än man tror. Genomsnittstiden för en seninflammation att läka helt är tre månader under goda förhållanden. Vid mindre goda förhållanden tar det längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in