På senaste tiden har jag fått ett riktigt ölsug. Dricker alltid en ca 50cl 3.5a på kvällen och gjort det i några veckor nu.
Känns lite tabu på något sätt. Bör jag ha denna känsla eller skall jag glatt konsumera min öl som om det vore en vanlig cola eller dylikt? Är det någon egentlig skillnad? Har ju funderat på att gå ner lite i procenthalt men de är ju så trevligt med en skvätt alkohol i blodet även om det kanppt blir någon skillnad.
Gyllene regeln för att undvika beroende:
Drick inte så mycket att du blir full. Varje gång man dricker sig full höjer man sin toleransnivå lite grann. Även om skillnaden inte är märkbar, så krävs det lite mer alkohol för att man ska bli full nästa gång.
Gyllene regeln för att undvika beroende:
Drick inte så mycket att du blir full. Varje gång man dricker sig full höjer man sin toleransnivå lite grann. Även om skillnaden inte är märkbar, så krävs det lite mer alkohol för att man ska bli full nästa gång.
Läste du ens mitt inlägg? Jag dricker inte för att bli full utan för att det är gott. Och jag har inte gått ner i alkoholprocent för att jag ser den lilla lullighetskänslan som en liten bonus.
En öl till maten spelar väll ingen roll så jag fattar varför det skulle vara fel på att ta den ölen på kvällen iställe.
Drick på du, farligt är de ju iaf inte.
Tycker bara att det är att köra på, så länge det bara rör sig om en öl om dan.
Går väl inte riktigt att jämföra med en cola kanske men risken för skada/beroende måtte vara väldigt låg.
Har själv gett mig fri drickning på folköl på vardagarna eftersom jag ändå inte känner någon påverkan av det. Torsdagar och söndagar anser jag att jag får dricka en starköl på vardera dagarna, plus folköl såklart. Fredag, lördag är det bara att dricka efter hur stort sug jag har. Är det fest behöver man såklart inte bry sig om reglerna. Men då öl är för gott för att avstå hela arbetsveckorna, så har jag skapat schemat.
Risken för någon skada borde väl inte vara så hög med en 3.5% 50cl öl varje kväll. Lär ju vara mer farligt att trycka i sig en 2liters cola varje dag...