2025-08-13, 22:17
Medlem
Bobbypolarns avatar
Okej sjukt sent svar på denna tråd men verkar som att det gått relativt smärtfritt för dig.

Gjorde själv en kirugisk abort för ett par år sedan i Göteborg, var rätt så sen v13+1 så fick verkligen kämpa för att få höra detta.
För att bli sövd och slippa vara vaken när fostret lämnar kroppen vilket man är om man gör en medicinsk abort.
Tji fick jag! Hade haft en liten ”beef” med läkaren som skulle göra aborten och istället för att bli sövd så fick jag ryggmärgsbedövning och var vaken under hela ingreppet som tog nästan en timma. Visst jag var bedövad från svanken och neråt men kände ändå vad som hände i mig.
Fy fan!
Det kallas ”skrapning” inom en visst fin term men läste i min journal lite senare att här var det inte tal av att ”skrapa” loss fostret utan man suger ut delar av fostret tills det verkar vara tomt. Och läkaren delade glatt med sin i detalj hur ”huvudet” satt kvar och dom var tvungna att gå in med annan sug för att få ut rester.
Och allt detta kände jag, under hela operationen, men först efter kunde jag då också läsa om det.

Kan med handen på hjärtat säga att det var det värsta jag gått igenom (och går igenom) i hela mitt fucking liv.
Det står i lagen att alla foster som aborteras bränns och sprids i en minneslund.

I helvete heller, kan garantera att detta inte händer på Östra i Göteborg.

Vill också tillägga att jag är benzo-torsk och blev också behandlad därefter av läkaren och personal. Jag kan ta det, men att massakera och halshugga mitt barn (som jag dessutom inte ville ta bort) är vidrigt! Och med facit i hand så vet jag inte om jag hade gjort aborten om jag innan vetat hur det skulle bli.
Men hur värdigt är det att föda ett barn som föds missbildad eller skadad på något annat sätt pga substansen som intagits under graviditeten.

Med det sagt, finns inga enkla aborter. Det är förjävligt! Och framförallt när det finns läkare som är så äckliga att dom vill bryta ner en lite till när dom kan.

Må alla ni som gör valet att göra en abort få en icke traumatisk upplevelse utan att se på abort som ett preventivmedel.
Citera
2025-08-22, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbypolarn
Okej sjukt sent svar på denna tråd men verkar som att det gått relativt smärtfritt för dig.

Gjorde själv en kirugisk abort för ett par år sedan i Göteborg, var rätt så sen v13+1 så fick verkligen kämpa för att få höra detta.
För att bli sövd och slippa vara vaken när fostret lämnar kroppen vilket man är om man gör en medicinsk abort.
Tji fick jag! Hade haft en liten ”beef” med läkaren som skulle göra aborten och istället för att bli sövd så fick jag ryggmärgsbedövning och var vaken under hela ingreppet som tog nästan en timma. Visst jag var bedövad från svanken och neråt men kände ändå vad som hände i mig.
Fy fan!
Det kallas ”skrapning” inom en visst fin term men läste i min journal lite senare att här var det inte tal av att ”skrapa” loss fostret utan man suger ut delar av fostret tills det verkar vara tomt. Och läkaren delade glatt med sin i detalj hur ”huvudet” satt kvar och dom var tvungna att gå in med annan sug för att få ut rester.
Och allt detta kände jag, under hela operationen, men först efter kunde jag då också läsa om det.

Kan med handen på hjärtat säga att det var det värsta jag gått igenom (och går igenom) i hela mitt fucking liv.
Det står i lagen att alla foster som aborteras bränns och sprids i en minneslund.

I helvete heller, kan garantera att detta inte händer på Östra i Göteborg.

Vill också tillägga att jag är benzo-torsk och blev också behandlad därefter av läkaren och personal. Jag kan ta det, men att massakera och halshugga mitt barn (som jag dessutom inte ville ta bort) är vidrigt! Och med facit i hand så vet jag inte om jag hade gjort aborten om jag innan vetat hur det skulle bli.
Men hur värdigt är det att föda ett barn som föds missbildad eller skadad på något annat sätt pga substansen som intagits under graviditeten.

Med det sagt, finns inga enkla aborter. Det är förjävligt! Och framförallt när det finns läkare som är så äckliga att dom vill bryta ner en lite till när dom kan.

Må alla ni som gör valet att göra en abort få en icke traumatisk upplevelse utan att se på abort som ett preventivmedel.

Jag är helt och hållet för fria abort. Men jag undrar varför du gjorde abort om du inte ville?
Citera
2025-08-25, 05:41
Medlem
Bobbypolarns avatar
Därför jag arg jag gick/tog benzo när jag blev gravid. Pluss missbrukade amfetamin.
Hade jag inte gjort abortbeslut hade jag riskerade att föda ett barn som med största sannolikhet skulle få nån form av missbildning pga av mitt missbruk.
DET är ovärdigt och egoistiskt.
Citera
2025-08-25, 12:16
Medlem
Roerligs avatar
Det finns främst två sätt att på ett sammanhållet och konsekvent vis hantera abortfrågan.

Att abort handlar om att avsiktligt döda oskyldigt mänskligt liv är givetvis fallet.

Menar man att mänskligt liv är heligt, okränkbart och har ett absolut värde i sig, så är allt annat än att betrakta abort som överlagt mord otänkbart. Att så grovt diskriminera människoliv att det förnekas rätten att inte utsättas för mord av skälet att det råkar befinna sig i en livmoder eller kanske inte är levandsdugligt utan assistans är moraliskt förfärande.

Den andra möjliga synen är den rent pragmatiska, det vill säga att människolivet inte är heligt och inte har något värde i sig. När det är rätt att döda och inte är en fråga om konsekvenser. Frivilliga aborter upp till ett visst antal veckor in i graviditeten verkar oftast inte ha några omedelbart dåliga utfall. Fostret har inga omedelbara intressen och har inte utvecklat en person som kommer att saknas. Det är ett men att just den individen inte fick uppleva ett liv, men här väger intresset att kunna kontrollera sin reproduktion högre. Aborträtten begränsas av en tidsgräns ovan vilken folk i allmänhet skulle betrakta hanteringen som alltför osmaklig - där det börjar likna spädbarnsmord.

Dessa båda positioner är dock undantag. Den vanligaste inställningen förefaller vara en omöjlig blandning av de båda. Ett försvar för absolut "människovärde" i kombination med en pragmatisk syn i praktiken. Kan sammanfattas med irrelevanta och icke hållbara skäl till att just människor i mage inte är människor och därmed inte omfattas av det "människovärde" som tillkommer alla (andra) människor.

De märkliga argumenten spelar dock inte så stor roll, när samhället i praktiken ändå har en utilitaristisk syn på aborter.
Citera
2025-09-17, 14:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Derp derr

Du är härmed välkommen att lägga fram ditt case för varför abort är mord. Jag väntar.
Citera
2025-09-17, 14:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du är härmed välkommen att lägga fram ditt case för varför abort är mord. Jag väntar.

Därför att abort är att medvetet döda människor.
Citera
2025-09-17, 14:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Därför att abort är att medvetet döda människor.

Jag hade hoppas på ett lite bättre case än så

Och jag insisterar på att du gör det i rätt tråd, där jag har taggat dig.
Citera
2025-09-17, 14:08
Medlem
Det borde vara tvång att meddela graviditet och så får staten avgöra om det ska göras abort eller inte beroende på om man är lämplig som förälder eller inte.
Citera
2025-09-17, 14:10
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag hade hoppas på ett lite bättre case än så

Och jag insisterar på att du gör det i rätt tråd, där jag har taggat dig.

Behövs inte bättre än att det inte är en mänsklig rättighet att få döda andra människor bara för att man vill det.
Citera
2025-09-17, 14:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Behövs inte bättre än att det inte är en mänsklig rättighet att få döda andra människor bara för att man vill det.

Ok. Definiera "människa". Var precis.
Citera
2025-09-17, 14:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
(Jag svarar i denna tråd istället)

Citat:
Det är inget argument att majoriteten i ett visst område är för det,

Sötnos, det var DU som använde argumentet att de flesta var på din sida

Minns du? Jag rättade bara ditt felaktiga påstående.
Citera
2025-09-17, 14:14
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ok. Definiera "människa". Var precis.

Trams, du vet vad en människa är.
Ett barn är en människa och när mamman har ett barn i magen är det en människa där.

Om du ska tramsa på den nivån kan du lika gärna hävda att man för mörda vilken människa man vill, definiera annars exakt vad en människa är som man inte får mörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in