2009-05-15, 15:43
Medlem
Otroligs avatar
Du kan inte ge en skiss på uppgiften? Funderar till exempel på varför du har (r^2π)/2, är det en halvcirkel?
Citera
2009-05-15, 15:47
Medlem
klasklätters avatar
Japp det var en halvcirkel. Men jag är 100 på att det är pi/2, så tyvärr.
Citera
2009-05-15, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Du kan inte ge en skiss på uppgiften? Funderar till exempel på varför du har (r^2π)/2, är det en halvcirkel?
Jag kan inte rita något på denna datorn just nu, men det är en halvcirkel som delar sin radie med en likbent triangels bas, där halvcirkelns area är lika stor som triangelns. Sedan har de satt en av de två vinklar som ska vara lika, dvs. de som är mellan basen och sidorna, som α (jag skrev dock x i min uträkning), och uppgiften är att bestämma tan α. Hoppas min beskrivning går att förstå..

Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Jag fattar bara inte varför, för det felet borde jag ju ha gjort allra sist när man ska dela sin x/cos x och det finns en tvåa där i nämnaren men som hamnar i täljaren när man tar det inverterade talet. Gör man fel där så blir det förstås antingen x/(1/2) = 2x eller x/2, vilket ju skulle kunna förklara att ni får pi/2 och jag 2pi. Men jag gjorde ju om det nu och jag å min sida är 100 på att det ska vara 2pi, om jag inte har gjort något fel på vägen som någon borde kunna se i så fall.

Edit: Såg nu att jag hade skrivit cirkelns area istället för halvcirkelns..
Senast redigerad av lollercaust2009 2009-05-15 kl. 15:54.
Citera
2009-05-15, 15:59
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollercaust2009
Edit: Såg nu att jag hade skrivit cirkelns area istället för halvcirkelns..

Livet är tufft.
Citera
2009-05-15, 16:03
Bannlyst
Citat:
Livet är tufft.
Det spelar ju dock ingen roll för uträkningen utan bara för dem som läser utan att ha gjort nationella.
Citera
2009-05-15, 16:07
Medlem
Kioskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
http://i39.tinypic.com/2468j0y.jpg Så såg den ut. Uppgiften var att visa vad tan(a) var. Det man fick veta var att halvcirkelns area var lika stor som den liksidiga triangelns.
Citera
2009-05-15, 16:37
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Det stämmer - var inte så krångligt att bevisa.

http://i39.tinypic.com/hrbvd1.gif
Citera
2009-05-16, 18:02
Medlem
Omegachrs avatar
Värt att notera är att man kan använda sig av att se den övre figuren som en rektangel, dvs med längden: h och basen: r, vilket ger A=h*r.
Citera
2009-05-17, 11:27
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollercaust2009
Jag kan inte rita något på denna datorn just nu, men det är en halvcirkel som delar sin radie med en likbent triangels bas, där halvcirkelns area är lika stor som triangelns. Sedan har de satt en av de två vinklar som ska vara lika, dvs. de som är mellan basen och sidorna, som α (jag skrev dock x i min uträkning), och uppgiften är att bestämma tan α. Hoppas min beskrivning går att förstå..
I bilden är det dock cirkelns diameter som utgör triangelns bas. Detta kan ge en faktor 4 till ditt svar.
Citera
2009-05-17, 15:08
Medlem
Till er som gjort provet

Vi har nationellt prov i Matte D om cirka en vecka.

Om ni har några tips på vilka delar vi bör träna extra mycket på?
Eller ännu bättre: Ni kanske har en kopia på provet?
Eller så kom ni kanske ihåg en del uppgifter och kan gärna posta dem.

Isf vore vår klass väldigt tacksamma =))
Citera
2009-05-17, 15:50
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av validen
Vi har nationellt prov i Matte D om cirka en vecka.

Om ni har några tips på vilka delar vi bör träna extra mycket på?
Eller ännu bättre: Ni kanske har en kopia på provet?
Eller så kom ni kanske ihåg en del uppgifter och kan gärna posta dem.

Isf vore vår klass väldigt tacksamma =))

Alla gör ju provet samtidigt, dvs 14 Maj. Eller du kanske skolkade och ska göra det senare, isåfall är det knappast likadant prov.
Citera
2009-05-17, 19:22
Medlem
Kioskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Alla gör ju provet samtidigt, dvs 14 Maj. Eller du kanske skolkade och ska göra det senare, isåfall är det knappast likadant prov.
Har märkt att det verkar vara så att man gör provet på olika tider beroende på skola. Vissa gjorde Ma D nationella på torsdag och vissa på fredag och det verkar vara samma prov. Är inte det lite konstigt eftersom det är såpass enkelt att få tag på uppgifterna på internet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in