2009-05-14, 10:34
Medlem
citronsafts avatar
Hejsan,

Jag är närmare 25 år och har länge gått i tankarna att skaffa en hund. Jag är otroligt förtjust i husdjur övht. och har innan försökt att ha en katt. Eftersom jag är både pälsdjursallergiker och har astma fungerade det inte alls. Jag har varit sådan så länge jag kan minnas. Jag är allergisk mot alla pälsdjur (utom häst) samt hö.
Jag har nu fått nys om att man kan behandlas med sprutor för att bli av med sin allergi och astma. Är det någon som vet något mer om detta? Hur fungerar det? Vad kostar det? Hur lång tid tar det? Osv...

Jag har redan sökt i forumet utan framgång. Mycket tacksam för svar!
Citera
2009-05-14, 10:48
Medlem
Märkligt, det här är just nåt jag satt och tänkte på.
Har också haft problem med allergi under flera år, men går i tankarna på att eventuellt skaffa en hund.
För den som är insatt, funkar sprutorna mot kliande och rinnande ögon, kliande gom etc?
Citera
2009-05-14, 10:50
Medlem
citronsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attack.
Märkligt, det här är just nåt jag satt och tänkte på.
Har också haft problem med allergi under flera år, men går i tankarna på att eventuellt skaffa en hund.
För den som är insatt, funkar sprutorna mot kliande och rinnande ögon, kliande gom etc?
Vad jag nu har hört om dessa sprutor är att de ska ta bort allt. Rinnande ögon och näsa. Kliande ögon, läppar, gom. Täthet i hals och näsa osv..
Citera
2009-05-14, 11:02
Medlem
Är du/ni säker på att ni verkligen inte tål de hundraser ni är intresserade av ?
Jag är själv pälsdjursallergiker och jag är inne på min tredje hundras.
Det finns ju dock massor av hundar jag inte alls tål och jag har fortfarande inte hittat en katt som jag tål, men katter är ju inte aktuella så.....

Man kan ju alltid låna en hund av den ras som är intressant och så hur det går.
Bunkra upp med allergitabletter och bricanyl innan bara.
Citera
2009-05-14, 11:05
Medlem
citronsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mange060
Är du/ni säker på att ni verkligen inte tål de hundraser ni är intresserade av ?
Jag är själv pälsdjursallergiker och jag är inne på min tredje hundras.
Det finns ju dock massor av hundar jag inte alls tål och jag har fortfarande inte hittat en katt som jag tål, men katter är ju inte aktuella så.....

Man kan ju alltid låna en hund av den ras som är intressant och så hur det går.
Bunkra upp med allergitabletter och bricanyl innan bara.
Vilka raser tål du? Både min syster och min far har hundar. Även många andra i min närhet har hundar. Den ras jag tål bäst (men inte till 100%) är dvärgpudel. De värsta är char pei och pitbull. Tyvärr är det just pitbull jag är itresserad av.
Citera
2009-05-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citronsaft
Vilka raser tål du? Både min syster och min far har hundar. Även många andra i min närhet har hundar. Den ras jag tål bäst (men inte till 100%) är dvärgpudel. De värsta är char pei och pitbull. Tyvärr är det just pitbull jag är itresserad av.

Jag har haft Labrador och Schäfer, nu har jag en Siberian Husky.
De värsta raserna för (som jag träffat) är pudlar och taxar.
De verkar ju vara fruktansvärt individuellt det här.....
Citera
2009-05-14, 11:58
Medlem
Enda hunden jag inte är allergisk mot är nån form av pudel, men en sån vill jag inte ha.
Blir det hund blir det nåt i stil med schäfer, border collie eller nåt sånt. Siberian husky är ju grymt fina med
Citera
2009-05-14, 15:29
Bannlyst
Kan vi prata om behandlingen istället för offtopic? Jag har varit pälsallergiker sedan jag var ca 7 år, skulle verkligen vilja råda bot på detta så jag kan mysa med ett par kattdjur.
Citera
2009-05-14, 22:23
Medlem
https://www.flashback.org/showthread.php?t=901601

Finns en tråd om allergivaccination.

http://www.alk-abello.com/SE/Allmänhet/Beställabroschyrer/Pages/OrderCenter.aspx

Här kan man beställa hem broschyrer angående allergier samt allergivaccination.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in