2009-05-13, 22:43
Medlem
Hej!

Jag har precis blivit erbjuden ett "soccer scholarship" på Northeastern university i Boston och jag har lite funderingar. Stipendiet är "full tuition" och täcker hela studiekostnaden (34k dollar om året) men låter mig betala resten, boende, mat etc. Den beräknade kostnade för allt annat (mat, boende, böcker etc) ligger runt 15k dollar, vilket jag skulle behöva betala själv.

Jag vet att jag kan använda CSN, vilket jag också tänker göra men hur mycket av denna kostnad på 15k dollar kommer det att täcka?

Det jag vill få svar på är hur bra är egentligen detta stipendie? Känns väldigt bra då jag får 34k dollar om året men det blir samtidigt ganska mycket jag måste betala själv, eller? Kan jag få andra stipendier för mina goda studieresultat här i Sverige eller liknande på några tusen dollar om året för att täcka upp kostnaderna? Hur dyrt är det att leva i USA med fickpengar osv?

En sista fråga är, hur bra är Northeastern University egentligen? jag har läst mycket positivt om skolan och att de har en bra "Bussiness school" (vilket jag tänker läsa) men det vore intressant om jag kunde få lite info från folk som vet mer än mig. Jag söker tex. HHS här i Sverige och om jag skulle komma in där, vilken utav dessa skolor skulle ge mig mest "prestige" när jag söker jobb både internationellt samt i Sverige?

Vill som sagt ha svar från folk som VET vad de pratar om och inte massa onödiga svar med spekulationer hit och dit. Känner mig väldigt sugen att åka till USA och studera men det känns som att denna chans är för bra för att vara sann. Finns det något med denna skola som gör att jag fick detta stipendie såpass "lätt" som jag fick eller är jag helt enkelt såpass bra i skolan + fotboll att de erbjuder mig detta?

Tack på förhand!
Citera
2009-05-13, 23:26
Medlem
Hej, jag bor utanför Boston och går på ett mindre college där och spelar på ett soccer stipendium som täcker 60% av alla mina kostnader. Bara så att du vet att jag vet vad jag pratar om.

Northeastern är vad jag vet en NCAA Division I skola (rätta mig om jag har fel). En Div. I skola håller generellt sett ungefär svensk division 1-2 klass, en del är så bra som superettan, så det är definitivt en hög klass på spelet, jag vet inte vad du spelar här i Sverige men antar att du har gått genom någon form av agency eller liknande här hemma, det år så de flesta brukar göra vad jag vet, i alla fall när det gäller stipendier.

Men har du lyckats få ett stipendium på hela din tuition på en Div. I skola så är det jävligt bra jobbat faktiskt. Det är inget lurt med det hela, skolor slänger pengar omkring sig hursomhelst när det gäller att få bra spelare till sina skolor, det är en sak jag har lärt mig här borta.

Det är bara att gratulera till att du blivit antagen, jag har också hört mycket bra om skolan runt omkring på mitt campus så det ska nog bli bra. Du vore rent ut sagt dum om du inte tog chansen att åka över dit, det är verkligen inte många som får chansen att spela fotboll på den nivån. Samt att få åka iväg på matcher och bo på hotell och hela den biten är jävligt kul och man blir ett riktigt tajt gäng i laget.

Och angående CSN så täcker deras lån nog hela summan på 15k skulle jag tro, så jag har uppfattat det iaf (jag har inte behövt ta lån än så inte säker).

Men iaf, sluta tänk på HHS och pallra dig över till USA, 4 bättre år kommer du ALDRIG att få.
Citera
2009-05-13, 23:54
Medlem
ok, tack för svaret, det var mycket matnyttigt och väldigt positivt

tar gärna emot fler svar likt detta
Citera
2009-05-14, 00:20
Medlem
kör hårt

först och främst: Grattis Inte alla människor som får en chans som denna. Jag är född i boston, har stora delar av min släkt kvar där borta (bor i sverige nu). Åker dock över i princip varje år eftersom jag älskar staden. Jag tycker du ska åka över och testa. Just CSN-delen vet jag ingenting om men min mamma läste på northeastern och trivdes kanon. Staden är fantastisk iaf...

Hoppas detta svar var till lite hjälp iaf lycka till
Citera
2009-05-14, 12:48
Medlem
Aekeis avatar
Har en vän som gått där och fått bra internship på en top tier bank i NY. Det är svårt att jämföra med HHS då det beror på om du vill jobba i USA eller i Europa.
Citera
2009-05-14, 12:58
Medlem
raimon100s avatar
Först och främst, Grattis!

Hur i hela friden får man ett "soccer scholarship"?

Lycka till!
Citera
2009-05-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raimon100
Först och främst, Grattis!

Hur i hela friden får man ett "soccer scholarship"?

Lycka till!

Jag ringde dit och snackade med coachen och skickade massa papper etc till honom. Sedan mailade han att han var intresserad.

Någon mer som har lite att tillägga om detta? Måste ju finnas några som har varit i samma sits som jag. Hur mycket fickpengar kommer jag behöva? Spenderar man mycket överhuvudtaget?
Citera
2009-05-14, 18:20
Medlem
Simms77s avatar
Grattis!

Blev själv erbjuden ett international scholarship på $15.000 per år från Northeastern University i år. Valde att tacka nej då jag trivdes bättre på ett annat universitet men kan ändå en del om skolan då jag, bla, var och besökte det för två veckor sedan.

Som du bör veta vid det här laget ligger Northeasterns stora styrka i deras CO-OP program. Du får, genom skolan, ett, eller flera, internship under din tid på universitetet och detta förlänger därmed den tid du som internationell student får lov till att arbeta utomlands. (Vanlig OPT är 12 månader efter graduation, med northeastern jobbar du 12 månader under tiden du går där + 12 månader OPT, om du vill.)

Eleverna verkade sköna, skolan ligger grymt bra till mitt i stan(älskar Boston!) och har ett rätt hyfsat hockeylag som lär vara roligt att gå och kolla på. Deras CBA (College of Business Administration) är rankat typ 27a i USA, vilket dem tryckte rätt hårt på när jag var där på deras admitted students day. För Entrepeneurship är skolan mycket bra, detsamma gäller för international business.

Har du några mer frågor är det bara att ställa på, jag har en hel del broschyrer liggandes här hemma från NEU också som jag kan kolla i för information haha.
Citera
2009-05-14, 18:40
Medlem
raimon100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaedon
Jag ringde dit och snackade med coachen och skickade massa papper etc till honom. Sedan mailade han att han var intresserad.

Någon mer som har lite att tillägga om detta? Måste ju finnas några som har varit i samma sits som jag. Hur mycket fickpengar kommer jag behöva? Spenderar man mycket överhuvudtaget?

Så det räcker med att ringa dit och be om det? Låter spännande
Citera
2009-05-16, 14:48
Medlem
Liten update.

ok, jag ringde till coachen igår och fick bekräftat att jag fått stipendiet på 34k/år. Den totala kostnaden per år beräknas till 52k USD/år vilket betyder att jag måste punga ut med ca. 18k USD/år.

Mina frågor är, är detta en rimlig summa att betala per år med hjälp utav CSN? CSN kan erbjuda pengar i form utav tre delar: bidrag (11407kr/termin), lån och merkostnadslån (max 65450kr/termin) vilket ger sammanlagt 76857kr per termin som jag kan få utav CSN. Lånar jag då maximala summan som kommer behövas utav CSN för att klara "estimated cost" i 4 år så kommer jag ha en skuld på ca. 400k kronor. Vill jag sedan betala av detta över 25 år kommer jag få betala 620k kronor med räntan 3.5%. Det blir då att betala ca. 2000kr/månad i 25 år.

Detta helt förutsatt att jag inte får något som helst stöd utav mina föräldrar, vilket jag antagligen kommer kunna få.

Frågan är bara, hur har ni andra som studerat i USA hanterat dessa kostnader och är dessa summor rimliga att betala tillbaka med det jobb som jag förväntas kunna få efter en utbildning på Northeastern University? Är det värt att lägga ned dessa pengar på detta i form utav upplevelser, utbildning, kontakter etc? Kommer detta enorma lån löna sig i slutändan, enligt er som varit i samma situation eller som vet någon som varit med om detta?
Citera
2009-05-16, 14:54
Medlem
empezars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaedon
Är det värt att lägga ned dessa pengar på detta i form utav upplevelser, utbildning, kontakter etc? Kommer detta enorma lån löna sig i slutändan, enligt er som varit i samma situation eller som vet någon som varit med om detta?

Absolut inte, om du ska komma tillbaka till Sverige och jobba sen.
Citera
2009-05-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empezar
Absolut inte, om du ska komma tillbaka till Sverige och jobba sen.

vad studerade du då och vad var det som gjorde att det inte var värt pengarna? Motivera gärna varför du tycker så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in