2009-05-13, 17:57
Medlem
Jag ska precis renovera köket och tänkte sätta in en häll istället för min gamla spis, men en kompis påstår envist att hällar är mycket känsligare än spisar och att man måste använda speciella grytor för att det inte ska bli slitmärken. Eftersom min hällkunskap inte är något att skryta med så efterfrågar jag nu någon vis person som kan stilla min oro. Har min kompis rätt?
Citera
2009-05-13, 17:59
Medlem
kamikaze_kids avatar
Hällar kan bli repade, min erfarenhet är dock att om man har en häll av schysst kvalité så ska de inte vara några problem. Och att grytorna och stekpannorna inte är från 70-talet.
Citera
2009-05-13, 18:22
Medlem
svengörans avatar
Har sett att en del verkar vara för slöa för att använda sin stekspade i stekpannan och ruskar runt stekpannan på ett allmänt meningslöst sätt över hällen istället då blir det självklart skador och slitage efter ett tag.

Gör man som man ska så är det ingen fara det blir inget direkt slitage på hällen.
Citera
2009-05-13, 19:39
Medlem
actionbents avatar
Plana och rena kokkärl så klara sig hällen bra.
Citera
2009-05-13, 22:52
Medlem
Ok, det blir en häll ändå. Jag får vara försiktig när jag lagar mat.
Citera
2009-05-14, 13:51
Medlem
bessies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrattulf
Ok, det blir en häll ändå. Jag får vara försiktig när jag lagar mat.

ja , köp en häll, bytte min valiga platt spis för några år sedan och det var det bästa jag gjort, en mer lätt städad spis får man leta efter, bara torka en slät yta ., skit bra.
Citera
2009-05-14, 14:39
Medlem
DennisOlofs avatar
skrattulf, slitage blir det alltid mer eller mindre. Men inte så farligt som kompisen påstår.

Däremot måste man också tänka på att man måste ha speciella kastruller och hela den biten med induktionshällar (om det är en sådan du ska ha) för vanliga kastruller funkar ju inte. Så det tillkommer kostnader för detta också.
Citera
2009-05-14, 14:48
Bannlyst
När vi ändå pratar om hällar hur mycket ström förbrukar den jämfört med en vanlig spis?
Citera
2009-05-14, 15:58
Medlem
Howlin Albins avatar
Min mor och far har en häll som bör fylla 19 år i år. Från Electrolux och håller hur fint som helst!

Enda man bör tänka på är som sagt att inte stå och tokgno kastruller mot den... Och skaffa dig en rakbladsskrapa så du kan skrapa bort sånt som bränt fast!

Angående elen... så tror jag att dom drar mindre ström, eller? Bättre värmeöverföring mellan källan och kastrullen?
Citera
2009-05-14, 16:29
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Min mor och far har en häll som bör fylla 19 år i år. Från Electrolux och håller hur fint som helst!

Enda man bör tänka på är som sagt att inte stå och tokgno kastruller mot den... Och skaffa dig en rakbladsskrapa så du kan skrapa bort sånt som bränt fast!

Det finns speciella rengöringsmedel för hällarna som funkar riktigt bra om man fått något fastbränt, Bara att kladda på och låta verka en stund, Är det riktigt mycket gukka är det bara att köra med diksborsten, vatten och Yes först.
Citera
2009-05-14, 18:28
Medlem
bessies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
När vi ändå pratar om hällar hur mycket ström förbrukar den jämfört med en vanlig spis?

de hade uppe på programmet plus om spisar, en vanlig platt spis drog mest ström, sen kom vanlig hällspis , bäst var induktionshällen som drog minst ström.
Citera
2009-05-14, 18:30
Medlem
bessies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin

Angående elen... så tror jag att dom drar mindre ström, eller? Bättre värmeöverföring mellan källan och kastrullen?

den skrapan följer med spisen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in