2009-05-13, 13:48
Medlem
Hejsan,

Under mina fysik B lektioner har vi stött på termen fotoner och lärt oss lite om vad det innebär. Jag har även lärt mig att om man lyckas få en partikel i ljushastighet ska i princip tiden för den stå still och alla sträckor ses som 0, enligt Lorentz Factor γ. Jag har även lärt mig att fotoner färdas precis lika snabbt som ljushastigheten. Om detta då är fallet så borde väl inte fotoner kunna nå oss från ljuskällor? Fotonerna från solen borde väl uppfatta sträckan från solen till jorden som 0? Och tiden för fotonerna borde stå stilla?

Finns det någon som kan hjälpa mig med att förstå hur det här hänger ihop?

/Baned
Citera
2009-05-13, 13:54
Medlem
Kort svar, fotonen har ingen massa.
Citera
2009-05-13, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baned
Fotonerna från solen borde väl uppfatta sträckan från solen till jorden som 0? Och tiden för fotonerna borde stå stilla?

Ja visst det är som du säger. Men vi har inte samma tid som fotonerna, därför upplever vi dom som dom är.
Citera
2009-05-13, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baned
Fotonerna från solen borde väl uppfatta sträckan från solen till jorden som 0?
Fotonerna ser jorden rusa fram mot dem i ljusets hastighet längs en sträcka som är 0 m, vilket därmed tar 0 s. Därför tycker fotonerna att allting bokstavligt talat går på nolltid.
Citera
2009-05-13, 16:42
Medlem
Eftersom några fotoner tillslut absorberas av atomer och tiden står stilla för dom, altså tiden det tar för fotoner att skapas och "förstöras" tar tiden 0, vad är då livslängden för en foton?

Känns som en konstig beskrivning, men fotoner borde ju inte "märka" att de finns till, eller?
Citera
2009-05-13, 17:03
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melot
Eftersom några fotoner tillslut absorberas av atomer och tiden står stilla för dom, altså tiden det tar för fotoner att skapas och "förstöras" tar tiden 0, vad är då livslängden för en foton?

Känns som en konstig beskrivning, men fotoner borde ju inte "märka" att de finns till, eller?

Nej, allt sker i en infinitesmal tidsperiod för fotonen, ur fotonens perspektiv är allt ett "nu".

Ur vårt perspektiv så har de en livslängd, japp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in