2009-05-13, 12:31
Medlem
ganderguzs avatar
jag får min nya dator (500 gb) senare i veckan och antar att den består av 1 stor hårddisk. Min fråga är hur man på enklaste sätt kan dela upp hårddisken på 2 olika, t.ex. en på 200 och en på 300 gb. Det smartaste är väl kanske att göra detta när datorn är helt ny. Hur göra?
Citera
2009-05-13, 12:34
Medlem
Bonko86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganderguz
jag får min nya dator (500 gb) senare i veckan och antar att den består av 1 stor hårddisk. Min fråga är hur man på enklaste sätt kan dela upp hårddisken på 2 olika, t.ex. en på 200 och en på 300 gb. Det smartaste är väl kanske att göra detta när datorn är helt ny. Hur göra?

Partitionera.

Partition Magic bör du klara av om du är sådär medelmåttig med en dator. Lycka till!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskpartitionering
Citera
2009-05-13, 12:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om denna dator levereras med Vista.

I Windows Vistas diskhantering kan du inte bara utöka volymer, du kan även krympa sådana. Högerklicka Dator i Startmenyn och välj Hantera. Där hittar du diskhanteringen där du vidare kan högerklicka en disk eller partition och som du vill krympa. När enheten krympts kan du skapa en ny partition eller utöka en befintlig sådan.
Citera
2009-05-13, 12:36
Medlem
Bonko86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Om denna dator levereras med Vista.

I Windows Vistas diskhantering kan du inte bara utöka volymer, du kan även krympa sådana. Högerklicka Dator i Startmenyn och välj Hantera. Där hittar du diskhanteringen där du vidare kan högerklicka en disk eller partition och som du vill krympa. När enheten krympts kan du skapa en ny partition eller utöka en befintlig sådan.

Detta visste jag inte! Frågan är, fungerar den bra eller är det bästa att använda dedikerade mjukvaror till detta?
Citera
2009-05-13, 12:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonko86
Detta visste jag inte! Frågan är, fungerar den bra eller är det bästa att använda dedikerade mjukvaror till detta?

Smaksak.

Om nu datorn har Vista så får man använda sig av verktyget Acronis Disk Director Suite 10.0.

Partition Magic har inte Vista-stöd sist jag kollade på produkten.
Citera
2009-05-13, 12:42
Medlem
Bonko86s avatar
Citat:
Partition Magic har inte Vista-stöd sist jag kollade på produkten.

D'oh
Citera
2009-05-13, 12:45
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonko86
D'oh

Och du syftar på?
Citera
2009-05-13, 12:48
Medlem
Bonko86s avatar
Citat:
Och du syftar på?

Med tanke på att det är en ny dator så är operativsystemet förmodligen Vista. Dumt att rekommendera Partition Magic om de inte funkar på Vista som du säger.
Citera
2009-05-13, 12:50
Medlem
ganderguzs avatar
det stämmer. det är Vista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in