2009-05-13, 10:34
Medlem
Ska sommarjobba i Oslo. Kan jag köra runt med moppe där utan problem med norska försäkringar, skatter och andra registreringar? Bara att regga i Sverige och sen tuta och köra (som med bil)?
Citera
2009-05-13, 11:08
Medlem
cannaBes avatar
Såhär är det med bil iallafall:

Har du D-Nummer (tillfälligt norskt personnummer) så får du framföra svensk bil i Norge under 6 månader. Antar att det är samma med moped, så länge mopeden har skylt så ska det nog gå bra. Inga motorfordon får framföras utan skylt i Norge.
Citera
2009-05-13, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Inga motorfordon får framföras utan skylt i Norge.

Det finns ju en nordisk överenskommelse att det som är lagligt i hemlandet är det i övriga nordiska länder också. Dvs som svensk får du köra en klass II moppe även i Norge om du har åldern inne.
Citera
2009-05-14, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vcx
Det finns ju en nordisk överenskommelse att det som är lagligt i hemlandet är det i övriga nordiska länder också. Dvs som svensk får du köra en klass II moppe även i Norge om du har åldern inne.
Ok men tänkte mig en EU-moppe. Vet du vad som gäller då?
Citera
2010-06-26, 20:15
Medlem
Citerade fel......
Senast redigerad av Plaffen 2010-06-26 kl. 20:23.
Citera
2010-06-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vcx

I Norge är det ju 16 årsgräns på att köra moped. Det låter inte rimligt att en 15 årig svensk skulle få köra runt på moped i Norge (om personen skulle ha mopedkörkort).

Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2010-06-28, 14:29
Medlem
Du får köra alla fordon som är giltiga i andra EU länder bortsett från just mopeder. Detta för att max hastigheten för "EU moped" i Norge är 55km/h, och att det som någon skrev bla därför är annan åldersgräns där. Dock så kan eventuellt undantag göras om du är skriven i Norge, vet en kompis som under moppetiden körde med en norsk "EU moped" skriven på hans pappa som var norrman, han vart stoppad någon gång men fick köra vidare. Om det var för att poliserna använde lite sunt förnuft, att han lyckades prata sig ur det eller om det var lagligt låter jag däremot vara osagt.
Citera
2012-01-24, 17:07
Medlem
Elizabets avatar
Får jag låna tråden lite.

Jag bor i Härjedalen inte långt från Norska gränsen. I vår tänkte jag åka till Norge med min gamla 30-moppe klass 2 (en veteran, INTE EU-moped).

Jag har hört att det räcker med att man sätter en bilbokstavssylt bak på mopeden, och sedan är det bara att åka in i Norge.
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=download&Number=2934&filename=B ild014,2.jpg

Stämmer detta?

Och jag vill gärna veta även hur det fungerar om jag vill ta med mopeden till andra mera avlägsna länder, t.ex. Frankrike, Österrike, Tyskland, Ryssland etc.
Citera
2012-01-25, 21:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
Får jag låna tråden lite.

Jag bor i Härjedalen inte långt från Norska gränsen. I vår tänkte jag åka till Norge med min gamla 30-moppe klass 2 (en veteran, INTE EU-moped).

Jag har hört att det räcker med att man sätter en bilbokstavssylt bak på mopeden, och sedan är det bara att åka in i Norge.
http://forum.saabklubben.nu/ubbthrea...=Bild014,2.jpg

Stämmer detta?

Och jag vill gärna veta även hur det fungerar om jag vill ta med mopeden till andra mera avlägsna länder, t.ex. Frankrike, Österrike, Tyskland, Ryssland etc.

Ja, för resa så får man använda svensk moped. Dock gäller eventuella åldersgränser (knappast något problem för din del) samt att olika länder kan ställa försäkringskrav som din mopedförsäkring kanske inte täcker (detta får du fråga ditt försäkringsbolag om).

Notera dock att i det länder som det krävs mopedkörkort för att framföra alla sorters mopeder så måste du ha ett EU-förarbevis för moped eller vanligt körkort. Dessa länder är dock rätt få.

.
Citera
2012-01-26, 03:50
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, för resa så får man använda svensk moped. Dock gäller eventuella åldersgränser (knappast något problem för din del) samt att olika länder kan ställa försäkringskrav som din mopedförsäkring kanske inte täcker (detta får du fråga ditt försäkringsbolag om).

Notera dock att i det länder som det krävs mopedkörkort för att framföra alla sorters mopeder så måste du ha ett EU-förarbevis för moped eller vanligt körkort. Dessa länder är dock rätt få.

.

Ja, jag är 18 år och har B-körkort. Mopederna jag äger har endast trafikförsäkring.

Men stämmer det att man måste ha S-skylt på mopeden?
Jag har även hört att gamla mopeder i de flesta länder har nummerplåt, och att man lär bli stoppad av polisen om man kör med en (svernsk) moped utan nummerplåt.
Vore ju lite lagom roande om en ska bli stoppad av blåljusexpressen flera gången om dagen om en åker på mopedsemester nere på Kontinenten ...
Citera
2012-01-26, 13:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
Ja, jag är 18 år och har B-körkort. Mopederna jag äger har endast trafikförsäkring.

Men stämmer det att man måste ha S-skylt på mopeden?
Jag har även hört att gamla mopeder i de flesta länder har nummerplåt, och att man lär bli stoppad av polisen om man kör med en (svernsk) moped utan nummerplåt.
Vore ju lite lagom roande om en ska bli stoppad av blåljusexpressen flera gången om dagen om en åker på mopedsemester nere på Kontinenten ...

Enligt reglerna så måste alla motorfordon ha S-märke utomlands, även bilar. Men de flesta svenska bilar har numera en EU-skylt och hållare som upplyser just nationaliteten och behöver därför ingen separat S-skylt.

Du måste alltså ha S-skylt på mopeden. Det är viktigt att försäkringsbrevet finns med eftersom det är den som bevisar vilken nationalitet din moped har om den är oregistrerad.
Citera
2012-01-26, 14:06
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt reglerna så måste alla motorfordon ha S-märke utomlands, även bilar. Men de flesta svenska bilar har numera en EU-skylt och hållare som upplyser just nationaliteten och behöver därför ingen separat S-skylt.

Du måste alltså ha S-skylt på mopeden. Det är viktigt att försäkringsbrevet finns med eftersom det är den som bevisar vilken nationalitet din moped har om den är oregistrerad.

Okej. Jag får skaffa ett S-märke och sätta på den moped jag ska åka med.
Min bil är redan försedd med ett S-märke.

Och försäkringsbrevet har jag altid i min handväska.

Men finns det regler för var på mopeden S-märket ska sitta?
På den moped jag troligtvis kommer ta har jag en låda fastsatt på pakethållaren. Går det bra att sätta märket på själva lådan?
För det är den enda del som är tillräckligt bred för att hela märket ska få plats bra.
Senast redigerad av Elizabet 2012-01-26 kl. 14:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in