• 1
  • 2
2010-07-06, 18:14
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Då får du ett litet tips för att göra äppelmos.
Har du inte en s.k mosvagga så går det bra att göra moset i en vanlig gryta.

Det du gör är att skala äpplena och ta bort kärnhuset.
Dela äpplena i klyftor och lägg dessa i en gryta tillsätt ca 1 1/2 dl vatten till 1 kg färdigskurna äpplen.
Koka sakta upp detta och rör om i grytan under tiden äpplena "smälter".
När konsistensen är "grötig" så tar du av grytan från plattan och låter det svalna av i 2-3 min.
Tillsätt ev pektin för att få en fastare konsistens.
Pektin= fruktsocker, finns att köpa i butik.

Mixa gröten till en smidig massa och häll upp moset i frysbehållare (storleksmässigt efter hur mycket du beräknar att göra av med per måltid)
Frys in och ta fram efter behov.
Många vill ha konserveringsmedel i, men det behövs inte om du fryser in direkt vid tillverkning.

Bara ett förtydligande. Pektin är inte = fruktsocker.
Citera
2010-07-06, 20:17
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Att sätta till pektin vid sidan om är inget moment att prata om, handlar ju om ett litet mått bara.

Om det stelnar tillfredsställande eller inte , beror ju hur mycket vatten som finns i jordgubbarna och vilken mängd vatten man tillsatte.
Svärmor gjorde jordgubbssylt till oss, och det var det mest rinniga jag sett i mitt liv.
Kan inte med och fråga vad hon hade gjort med det, men betvivlar det var något pektin i alls.
Just jordgubbar är lite luriga och det beror, precis som du säger, på hur mycket vätska de innehåller. Mormors jordgubbssylt var också extremt rinnig och det gällde att balansera smörgåsen rätt och hålla koll på sylten så den inte gled ut över kanten. Om man klagade fräste mormor bara att det är sylt, inte marmelad Hoppas min sylt blir något tjockare.
Citera
2010-07-06, 20:21
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Jag rekommenderar Jan Hedhs bok Sylt och marmelad (2006).
Tack för boktipset. Den finns på Bokia för ett par hundra såg jag. Ska slå till faktiskt.

/Är det han skåningen som brukar vara med i morgontvprogrammen?/
Citera
2010-07-07, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Tack för boktipset. Den finns på Bokia för ett par hundra såg jag. Ska slå till faktiskt.

/Är det han skåningen som brukar vara med i morgontvprogrammen?/

Bokus.com brukar vara billigast. Morgon-TV ser jag aldrig på så jag vet inte om det är Jan Hedh som brukar vara med där.
Citera
2010-07-08, 14:04
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Bokus.com brukar vara billigast. Morgon-TV ser jag aldrig på så jag vet inte om det är Jan Hedh som brukar vara med där.
Eftersom du rekommenderade boken trodde jag du visste något om författaren, men strunt samma, det är inget viktigt.

Sylten blev perfekt och i min smak lagom söt. Jag kokte 6 l jordgubbar (har ingen våg) tillsammans med 1 kg syltsocker och det funkade fint.
Senast redigerad av prudens 2010-07-08 kl. 14:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in