2009-05-12, 23:37
Medlem
Hej jag undrar vad syndromen på svininfluensa är ? nån som vet mvh nick
2009-05-12, 23:39
Bannlyst
Google är din vän.

Ett tips: googla inte på "svininfluensa syndrom" utan snarare "svininfluensa symptom".
2009-05-12, 23:46
Medlem
Jesusvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickekholm
Hej jag undrar vad syndromen på svininfluensa är ? nån som vet mvh nick

Symtom

Symtomen för den nya influensan är ännu inte helt klarlagda, men verkar likna dem som orsakas av den årliga influensan, det vill säga plötsligt uppkommen feber och luftvägsproblem och muskelvärk. Vissa smittade får även diarré. Hittills har de flesta rapporterade fallen haft lindrig sjukdom som inte krävt sjukhusvård. Flera dödsfall har dock rapporterats från Mexico. Dödsorsaken förefaller i några fall ha varit virusorsakad lunginflammation, men data är ännu mycket osäkra. Utredning av sjukdomsbilden pågår.

Det hittills största rapporterade utbrottet skedde i en skola i New York. Därifrån rapporterades följande symptom bland 44 säkra fall: hosta (98%), subjektiv feber (96%), trötthet (89%), huvudvärk (82%), halsont (82%), rinnande näsa (82%), frossa (80%), ont i kroppen (80%), illamående (55%), magont (50%), diarré (48%), andtäppa (48%), ledvärk (46%). Temperatur mättes hos 35 patienter och den maximala temperaturen under sjukdomen var i medeltal 39°C.

källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/den-nya-influensan-ah1n1/

Föressten är svininfluensan eller mexicoinfluensan ingenting att vara orolig för då det bara är en ny influensa och dödar lika många i månaden som en helt vanlig influensa.
2009-05-12, 23:48
Medlem
dr.tjocks avatar
gammal mat skördar mångfalt mer än denna influensa...
2009-05-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusvodka
Symtom

Symtomen för den nya influensan är ännu inte helt klarlagda, men verkar likna dem som orsakas av den årliga influensan, det vill säga plötsligt uppkommen feber och luftvägsproblem och muskelvärk. Vissa smittade får även diarré. Hittills har de flesta rapporterade fallen haft lindrig sjukdom som inte krävt sjukhusvård. Flera dödsfall har dock rapporterats från Mexico. Dödsorsaken förefaller i några fall ha varit virusorsakad lunginflammation, men data är ännu mycket osäkra. Utredning av sjukdomsbilden pågår.

Det hittills största rapporterade utbrottet skedde i en skola i New York. Därifrån rapporterades följande symptom bland 44 säkra fall: hosta (98%), subjektiv feber (96%), trötthet (89%), huvudvärk (82%), halsont (82%), rinnande näsa (82%), frossa (80%), ont i kroppen (80%), illamående (55%), magont (50%), diarré (48%), andtäppa (48%), ledvärk (46%). Temperatur mättes hos 35 patienter och den maximala temperaturen under sjukdomen var i medeltal 39°C.

källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/den-nya-influensan-ah1n1/

Föressten är svininfluensan eller mexicoinfluensan ingenting att vara orolig för då det bara är en ny influensa och dödar lika många i månaden som en helt vanlig influensa.

aha taack min pappa mår skit piss i ville bara veta om man borde oroa sig men tack
2009-05-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Google är din vän.

Ett tips: googla inte på "svininfluensa syndrom" utan snarare "svininfluensa symptom".

okej tack
2009-05-13, 00:16
Medlem
Jesusvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickekholm
aha taack min pappa mår skit piss i ville bara veta om man borde oroa sig men tack

Han behöver inte oroa sig överhuvudtaget säg till honom det här -

Anledningen till att det har skrivits så mycket i media om det här är inte för att vi alla kommer att DÖ , utan för att det är en helt NY influensa som aldrig tidigare har funnits alltså är det upptäckten av den ny influensan som media skriver om och såklart dramatiserar.
2009-05-13, 01:05
Medlem
giddans avatar
http://lmgtfy.com/?q=svininfluensa+symptom
2009-05-13, 01:08
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giddan
http://lmgtfy.com/?q=svininfluensa+symptom

Vad duktig du är!
2009-05-13, 01:32
Medlem
Fan jag har dom symtomen fast ingen diarré vad ska man göra om man HAR det på riktigt???
Senast redigerad av mems 2009-05-13 kl. 01:40.
2009-05-13, 10:28
Medlem
Klot-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mems
Fan jag har dom symtomen fast ingen diarré vad ska man göra om man HAR det på riktigt???
Ligga i sängen och må piss i en vecka och tycka synd om dig själv. Precis som man gör vid andra influensor.

Har precis återhämtat mig från den influensan jag åkte på. Eftersom den kom så sent på året och jag blev så sjuk som jag inte varit på 20 år misstänker jag oerhört jättestarkt att det var svinflunsan. Men spela roll liksom, flunsa som flunsa. Jag vägrade att släpa mig iväg till hospitalet för att konstatera det jag redan vistse. Att det var flunsan. Spela roll vilket namn den har.
2009-05-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mems

Misstänker man svininfluensa kan man ringa antingen sjukvårdsupplyssningen eller 020 - 20 20 00 (jourtelefon om svininfluensan), de kan koppla vidare till smittskyddsläkare osv som kan ge råd.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in