Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ursäkta att jag lägger mig i, men fotograferna gör ofta ett bättre jobb än journalisterna. Varför inte vända på frågeställningen och fråga varför en fotograf skall dra med sig en journalist ut på jobben när h*n lika väl själv kan skriva en text till sina bilder.
Jag bröt ut det här ur fråga journalistentråden eftersom min frågeställning säkert kommer att leda till upprörda känslor.
Jag har alltid fotat med min lilla kompakt men har nu testat att klämma av med min flickväns lite dyrare kamera och insett hur lätt det är att få till jävligt bra bilder.Efter att ha ägnat en timme åt att läsa "for dummies"-boken kan jag dessutom fippla med ljusinställningar & sånt och få fram effekter med hjälp av det. Dessutom kan man mata på och ta 10-12 bilder av varje motiv, några stycken blir alltid bra.
Det har helt enkelt blivit jävligt enkelt för en lekman att ta bra bilder. Naturligtvis kommer det fortfarande att finnas ett behov av den yppersta eliten av fotografer med extrem talang men sånt ser man inte i dagspressen och oftast inte i vanliga magasin heller så i 99% av reportagen borde journalisten själv kunna ta de bilder som krävs.
Dessutom har fotointresset eskalerat med de billiga systemkamerornas intåg, vem som helst med 500€ på fickan och lite tålamod kan ta bilder som iprincip alla tidningar skulle kunna trycka utan att nån höjde på ögonbrynen.