2009-05-12, 22:08
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ursäkta att jag lägger mig i, men fotograferna gör ofta ett bättre jobb än journalisterna. Varför inte vända på frågeställningen och fråga varför en fotograf skall dra med sig en journalist ut på jobben när h*n lika väl själv kan skriva en text till sina bilder.

Jag bröt ut det här ur fråga journalistentråden eftersom min frågeställning säkert kommer att leda till upprörda känslor.

Jag har alltid fotat med min lilla kompakt men har nu testat att klämma av med min flickväns lite dyrare kamera och insett hur lätt det är att få till jävligt bra bilder.Efter att ha ägnat en timme åt att läsa "for dummies"-boken kan jag dessutom fippla med ljusinställningar & sånt och få fram effekter med hjälp av det. Dessutom kan man mata på och ta 10-12 bilder av varje motiv, några stycken blir alltid bra.

Det har helt enkelt blivit jävligt enkelt för en lekman att ta bra bilder. Naturligtvis kommer det fortfarande att finnas ett behov av den yppersta eliten av fotografer med extrem talang men sånt ser man inte i dagspressen och oftast inte i vanliga magasin heller så i 99% av reportagen borde journalisten själv kunna ta de bilder som krävs.

Dessutom har fotointresset eskalerat med de billiga systemkamerornas intåg, vem som helst med 500€ på fickan och lite tålamod kan ta bilder som iprincip alla tidningar skulle kunna trycka utan att nån höjde på ögonbrynen.
Citera
2009-05-12, 22:14
Medlem
pikzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
vem som helst med 500€ på fickan och lite tålamod kan ta bilder som iprincip alla tidningar skulle kunna trycka utan att nån höjde på ögonbrynen.

Ja, i synnerhet skvallerpressen (som ju är den största i Sverige) trycker artiklar med ofattbart låg bildkvalitet. Det är motivet som spelar roll nu, inte hur bilden är tagen - Aftonblaskan visar gärna en bild med minimal upplösning, tagen med mobilkamera, där man knappt ser vad bilden avser att visa.

Å andra sidan, om det generella intresset för bilder ökar, borde även intresset för proffsbilderna att öka.
Citera
2009-05-12, 22:14
Bannlyst
Citat:
Jag bröt ut det här ur fråga journalistentråden eftersom min frågeställning säkert kommer att leda till upprörda känslor.

Jag har alltid fotat med min lilla kompakt men har nu testat att klämma av med min flickväns lite dyrare kamera och insett hur lätt det är att få till jävligt bra bilder.Efter att ha ägnat en timme åt att läsa "for dummies"-boken kan jag dessutom fippla med ljusinställningar & sånt och få fram effekter med hjälp av det. Dessutom kan man mata på och ta 10-12 bilder av varje motiv, några stycken blir alltid bra.

Det har helt enkelt blivit jävligt enkelt för en lekman att ta bra bilder. Naturligtvis kommer det fortfarande att finnas ett behov av den yppersta eliten av fotografer med extrem talang men sånt ser man inte i dagspressen och oftast inte i vanliga magasin heller så i 99% av reportagen borde journalisten själv kunna ta de bilder som krävs.

Dessutom har fotointresset eskalerat med de billiga systemkamerornas intåg, vem som helst med 500€ på fickan och lite tålamod kan ta bilder som iprincip alla tidningar skulle kunna trycka utan att nån höjde på ögonbrynen.

Det som är så märkligt är att så många fotografer lutar sig tillbaka inför det faktum du beskriver.
Nästan alla skrivande journalister har ju någon form av kamera i dag, men hur ofta ser man en fotograf med anteckningsblock.
Jag tror att mångsidighet är ett måste. Annars kommer vi alla att ersättat av 71717-reportage.
Citera
2009-05-12, 22:15
Bannlyst
Citat:

Bara för att man har en systemkamera så tar man verkligen inte bra bilder bara för det. Antigen har du dålig smak då du tycker att nästan alla av dina bilder blir skitbra eller så vet jag inte vad det är för fel på dig.

Men visst, en fotograf hade säkert kunnat sköta journalistjobbet vid sidan om men inte tvärtom, eller det beror på vad det är för tidning. Varje tidning har ju sina krav på bilderna.
Men det är ju klart att det inte är några vackra bilder de försöker att ta som de kan printa in i aftonhoran till exempel..
Citera
2009-05-12, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pikzel
Ja, i synnerhet skvallerpressen (som ju är den största i Sverige) trycker artiklar med ofattbart låg bildkvalitet. Det är motivet som spelar roll nu, inte hur bilden är tagen - Aftonblaskan visar gärna en bild med minimal upplösning, tagen med mobilkamera, där man knappt ser vad bilden avser att visa.

Å andra sidan, om det generella intresset för bilder ökar, borde även intresset för proffsbilderna att öka.
Om jag läser en artikel om ett mord ser jag tio gånger hellre en dålig säckabild än en fantastiskt komponerad bild på poliser i motljus.
Citera
2009-05-12, 22:24
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om jag läser en artikel om ett mord ser jag tio gånger hellre en dålig säckabild än en fantastiskt komponerad bild på poliser i motljus.
Kan inte hålla med om det. Varför vill du se (dåligt) en liksäck när du kan se uppståndelsen kring det istället?
Citera
2009-05-12, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Kan inte hålla med om det. Varför vill du se (dåligt) en liksäck när du kan se uppståndelsen kring det istället?
Jag menade de vackra bilder som DN brukar ha. Exempelvis två ryggar framför ett blomhav. Säckabilden visar att man är på plats när det händer.
Bäst är naturligtvis en bild som är högkvalitativ och tagen när det händer något. Men måste jag välja tar jag hellre en lågkvalitativ actionbild.
Citera
2009-05-12, 22:31
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Yrket sjukhusfotograf verkar ivarjefall vara på utdöende då en sjuksköterska med digitalkamera verkar klara av att ta funktionella bilder.

Ivarjefall vissa dagstidningar har börjat att anställa ungdomar utan egentlig fotografisk utbildning på "event-basis" för kulturevenemang istället för att köpa enstaka bilder av frilansande fotografer eller ha fast anställda fotografer.

Så delar av fotografyrket kan nog försvinna, men varken National Geographic eller Ikeakatalogen lär fyllas ut med läsarnas egna mobilbilder.
Citera
2009-05-12, 22:47
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Bara för att man har en systemkamera så tar man verkligen inte bra bilder bara för det. Antigen har du dålig smak då du tycker att nästan alla av dina bilder blir skitbra eller så vet jag inte vad det är för fel på dig.

Men visst, en fotograf hade säkert kunnat sköta journalistjobbet vid sidan om men inte tvärtom, eller det beror på vad det är för tidning. Varje tidning har ju sina krav på bilderna.
Men det är ju klart att det inte är några vackra bilder de försöker att ta som de kan printa in i aftonhoran till exempel..

Jag jämför det jag och framförallt mina amatörfotograferande vänner tar med det man ser i magasin & dagspress.

Kan du ge exempel på tidningar som inte skulle klara sig utan professionella fotografer?

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Yrket sjukhusfotograf verkar ivarjefall vara på utdöende då en sjuksköterska med digitalkamera verkar klara av att ta funktionella bilder.

Ett bra exempel, och med kamerornas utveckling kommer förmodligen de att kunna ersättas utan kvalitetsförsämring.

Citat:
Ivarjefall vissa dagstidningar har börjat att anställa ungdomar utan egentlig fotografisk utbildning på "event-basis" för kulturevenemang istället för att köpa enstaka bilder av frilansande fotografer eller ha fast anställda fotografer.

Det svåraste med att ta en bra konserbild tex är ju att få access till en bra plats. Det du skriver stödjer ju dessutom min tes.

Citat:
Så delar av fotografyrket kan nog försvinna, men varken National Geographic eller Ikeakatalogen lär fyllas ut med läsarnas egna mobilbilder.

Precis, det kommer fortfarande att finnas de som är beredda att betala lite extra för att få garanterad toppkvalité men när skillnaden mellan nästan gratis & tämligen dyrt minskar så kommer de som vill spara pengar att fundera lite extra på om det är värt slantarna.
Citera
2009-05-12, 22:58
Medlem
Det tekniska har blivit enklare att behärska. Det faktum att man kan ta 200 bilder på ett motiv och kasta 199 efter att ha tittat på dom utan att man behöver vara miljonär påverkar.

Här har vi en bilhandlare som köpt en riktig kamera...
Kolla bilderna!!! Ingen mobilkamera där inte.

http://www.bytbil.com/bilar/handlare/pv8urkyg/?dcriterias=AgAAAAjAAAAGN2ggYmlsAQAAAA__
Citera
2009-05-12, 23:26
Medlem
kunskaparens avatar
Citat:
Det har helt enkelt blivit jävligt enkelt för en lekman att ta bra bilder. Naturligtvis kommer det fortfarande att finnas ett behov av den yppersta eliten av fotografer med extrem talang men sånt ser man inte i dagspressen och oftast inte i vanliga magasin heller så i 99% av reportagen borde journalisten själv kunna ta de bilder som krävs....

Ja, du har rätt. Det journalistiska fotografyrket kommer till stor del att försvinna. Det har redan börjat hända.
Citera
2009-05-13, 14:19
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Håller med. Knappt någon tidning har idag anställda fotografer. Och frilansare finns i tusental. Jens Assur gjorde bra jobb i krigszoner men det var då det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in