2009-05-12, 14:34
Medlem
Roraxs avatar
Hej,

Har en liten fundering. Varje gång man handlar något på kredit så är det ofta genom olika "bolag" för att få räntefritt och kampanerbjudande m.m.

Exempelvis när jag köpte TV:n fick jag använda Handelsbanken Finans för att få räntefritt, när jag köpte datorn fick jag använda Resurs Bank, när jag köpte tvättmaskinen blev det GE Money Bank, när det var bilen blev det ett annat..etc etc.

Vad gör man egentligen med alla outnyttjade krediter eller vad man ska kalla det? Har massor av outnyttjade krediter för saker jag betalat av.

17 000kr på Resurs
5 000kr på GE Money Bank
20 000kr på Handelsbanken Finans
20 000kr på Opel kortet (vart det nu är kopplat till)
plus några till som jag redan klippt korten på för länge sedan..

Så..ska kan man säga upp dessa beviljade krediter på något sätt så de inte dyker upp vid en eventuellt kreditupplysning? Nyttjar som sagt inte dessa då allting förutom ca 3000kr är återbetalt. Eller ska man bara låta dom ligga outnyttjade till dödagar?
Citera
2009-05-12, 15:10
Medlem
Om du inte har tänkt utnyttja dem igen så är det bästa att säga upp dem. Kontakta resp bolag. Oftast räcker det med ett telefonsamtal. Nackdelen med att de ligger kvar är - precis som du skriver - att de syns vid kreditupplysningar och kan hindra dig från att ta nya krediter eller skaffa kreditkort.
Citera
2009-05-12, 15:20
Medlem
Roraxs avatar
Då får jag ta mig i kragen och ringa runt lite och säga upp allt. Finns det något sätt att kolla vilka krediter man har? Har inte koll på alla jag nyttjat under åren
Citera
2009-05-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rorax
Då får jag ta mig i kragen och ringa runt lite och säga upp allt. Finns det något sätt att kolla vilka krediter man har? Har inte koll på alla jag nyttjat under åren
Du kan beställa ett utdrag från UC: https://www.uc.se/show.php?id=1002890
Citera
2009-05-12, 15:32
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

En tagen kreditupplysning står bara kvar i 3 år.

När du söker kredit hos banker/finansbolag kan även detta se hur stora
krediter till belopp du har sökt hos andra banker/finansbolag de senaste
3 åren. förbehåll om att det eventuellt i detta fall kan handla om 2 år)

Så har det går mer än denna tiden och så syns inte den outnyttjade krediten
alls.
Citera
2009-05-12, 15:36
Medlem
Roraxs avatar
Aha är det bara kvar i 3 år är det lugnt. Då har jag koll vilka kreditbolag jag måste höra av mig till för att säga upp mina krediter där.

Tack för länken ändå hakanh!
Citera
2009-05-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
En tagen kreditupplysning står bara kvar i 3 år.

När du söker kredit hos banker/finansbolag kan även detta se hur stora
krediter till belopp du har sökt hos andra banker/finansbolag de senaste
3 åren. förbehåll om att det eventuellt i detta fall kan handla om 2 år)

Så har det går mer än denna tiden och så syns inte den outnyttjade krediten
alls.
Detta gäller kreditupplysningar men all beviljad kredit syns så länge den är kvar och läggs med i den samlade kreditbedömningen. Därför är det bäst att säga upp dem man inte har behov av.
Senast redigerad av hakanh 2009-05-12 kl. 15:49.
Citera
2009-05-12, 15:51
Medlem
Roraxs avatar
Då blir det att handknacka ett brev och begära ett utdrag ändå, tack för att du klargjorde hur det låg till.
Citera
2009-05-12, 16:06
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Detta gäller kreditupplysningar men all beviljad kredit syns så länge den är kvar och läggs med i den samlade kreditbedömningen. Därför är det bäst att säga upp dem man inte har behov av.

Var lite osäker på den punkten men du verkar ha rätt. Det gäller dock
att inrapportering sker och att endast dom som själva lämnar inrapportering
får uppgift om detta (enligt UC)

Så visst kan det finnas en idé att ta ett eget utdrag och sen plocka bort
de krediter som syns och som du inte kommer att använda dig av.
Citera
2009-05-12, 16:45
Medlem
flexators avatar
Citat:
Hej,

Har en liten fundering. Varje gång man handlar något på kredit så är det ofta genom olika "bolag" för att få räntefritt och kampanerbjudande m.m.

Exempelvis när jag köpte TV:n fick jag använda Handelsbanken Finans för att få räntefritt, när jag köpte datorn fick jag använda Resurs Bank, när jag köpte tvättmaskinen blev det GE Money Bank, när det var bilen blev det ett annat..etc etc.

Vad gör man egentligen med alla outnyttjade krediter eller vad man ska kalla det? Har massor av outnyttjade krediter för saker jag betalat av.

17 000kr på Resurs
5 000kr på GE Money Bank
20 000kr på Handelsbanken Finans
20 000kr på Opel kortet (vart det nu är kopplat till)
plus några till som jag redan klippt korten på för länge sedan..

Så..ska kan man säga upp dessa beviljade krediter på något sätt så de inte dyker upp vid en eventuellt kreditupplysning? Nyttjar som sagt inte dessa då allting förutom ca 3000kr är återbetalt. Eller ska man bara låta dom ligga outnyttjade till dödagar?
Om jag inte minns fel så hör Opelkortet till IKANO banken...
Citera
2009-05-12, 16:54
Medlem
Roraxs avatar
Det jag tycker är så dumt är att man kan inte ha ett kort utan måste ha en hel hög. Men det absolut dummaste måste ha varit Expert.

Beställde min TV där online då de hade billigast pris med någon kampanj, sen när jag tänkte att jag lika gärna kan utnyttja lite av krediten som fanns tillgänglig till att köpa en tvättmaskin (även det på Expert) så säger det i butiken.."Nä vi har inte Handelsbanken Finans, vi använder oss av GE Money Bank". Därför fick jag ansöka om ett till kort..

Får tacka så mycket för all eran hjälp. Snart dags att åka hem så ska ta och ringa runt ikväll och i alla fall försöka säga upp några
Citera
2011-10-13, 10:46
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Citat:
Det jag tycker är så dumt är att man kan inte ha ett kort utan måste ha en hel hög. Men det absolut dummaste måste ha varit Expert.

Beställde min TV där online då de hade billigast pris med någon kampanj, sen när jag tänkte att jag lika gärna kan utnyttja lite av krediten som fanns tillgänglig till att köpa en tvättmaskin (även det på Expert) så säger det i butiken.."Nä vi har inte Handelsbanken Finans, vi använder oss av GE Money Bank". Därför fick jag ansöka om ett till kort..

Får tacka så mycket för all eran hjälp. Snart dags att åka hem så ska ta och ringa runt ikväll och i alla fall försöka säga upp några

Sorry för bump. Men detta var ett problem för oss för ett tag sedan när vi skulle låna lite på huset till handpenning på ny bil. Jag fick ringa runt och säga upp massa krediter för i bankens ögon är dom lika gärna utnyttjade som avbetalda, dom kan tydligen inte se ngn skillnad. Så har man Ikano, ICA etc med kredit som kanske är 20 lax styck är detta i bankens ögon samma sak som att du har 40 000 i skuld. Vi sa upp typ 5 avbetalda gamla grejer och fick igenom lånet, innan vi gjorde detta var det nej!

Själv hade jag ingen aning om att det var så det funkade även om det är logiskt.

/V_V
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in