2009-05-12, 03:58
Bannlyst
Jag har hela mitt liv borstat tänderna i kallt vatten (nästan kallaste som går)
överallt alltid.. det är bara naturligt för mig, en reflex att alltid slå på kallt..
(det känns fräschast enligt mig)

Men jag har märkt när jag borstat tänderna "i grupp" vid tillfällen- typ flickvänner/kompisar och sådant att minst lika många borstar med jummet/varmt..

Kan temperaturen på vattnet ha att göra med hur pass hål i tänder kommer till???

jag har själv aldrig hört talas om saken, kanske är det en helt dum tanke ^^
men jag har själv haft minst 25 hål som jag fått laga i min livstid (20år e jag) jag e ingen tandhygeinist så vafan vetjag!!.. det e ju heller inget man pratar om till vardags helle jue..

Hur borstar ni??
Citera
2009-05-12, 04:06
Medlem
Gefle GUDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shucky89
Jag har hela mitt liv borstat tänderna i kallt vatten (nästan kallaste som går)
överallt alltid.. det är bara naturligt för mig, en reflex att alltid slå på kallt..
(det känns fräschast enligt mig)

Men jag har märkt när jag borstat tänderna "i grupp" vid tillfällen- typ flickvänner/kompisar och sådant att minst lika många borstar med jummet/varmt..

Kan temperaturen på vattnet ha att göra med hur pass hål i tänder kommer till???

jag har själv aldrig hört talas om saken, kanske är det en helt dum tanke ^^
men jag har själv haft minst 25 hål som jag fått laga i min livstid (20år e jag) jag e ingen tandhygeinist så vafan vetjag!!.. det e ju heller inget man pratar om till vardags helle jue..

Hur borstar ni??

Jag använder alltid iskallt vatten och jag har aldrig haft hål.
Citera
2009-05-12, 04:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gefle GUD
Jag använder alltid iskallt vatten och jag har aldrig haft hål.

Tack för svaret :P jag skulle uppskatta om alla som läser svarar..!! och om någon vet ett seriöst svar,

för min hopotes är isåfall, Man diskar inte i kallt vatten!! man diskar i varmt av en anledning!! fett går bort enklare..

därför kanske jag har rätt med min hopotes ??
Citera
2009-05-12, 04:12
Medlem
Tantan45s avatar
Jag har alltid borstat i kallt vatten och inga hål än så länge
Citera
2009-05-12, 04:20
Bannlyst
ngn värmekandidat som vågar ge sig till känna? ^^
Citera
2009-05-12, 05:08
Medlem
fillesas avatar
Borstar i ljummet och har haft ett par hål, men de hålen har nog främst kommit till
av dålig tandhygien.
Citera
2009-05-12, 05:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fillesa
Borstar i ljummet och har haft ett par hål, men de hålen har nog främst kommit till
av dålig tandhygien.

ljummet, sedär.. ngn annan värmekandidat som vågar ge sig till känna ???
Citera
2009-05-12, 07:35
Medlem
waijzans avatar
Jag borstar oftast i ljummet/varmt vatten, inga hål.
Citera
2009-05-12, 08:12
Medlem
Tupelo80s avatar
spelar ingen roll om du har varmt eller kallt vatten.
Citera
2009-05-12, 08:39
Medlem
Jag borstar alltid i så kallt vatten som möjligt, fast om det haft någon effekt vet jag ej. Har nog haft lika många hål som TS, men det beror mest på att jag, enligt min tandläkare, har riktigt kassa tänder.
Citera
2009-05-12, 08:45
Medlem
Det har ingen som helst betydelse för karies om du borstar i kallt eller varmt vatten.
Karies kommer från dåligt tandhygien och socker bla.

Däremot så är det så att många har känsliga tänder, öppna tandhalsar tex och då isar det gärna när man borstar med kallt vatten, att använda varmt/ljummet vatten är då att föredra.

Det man bör tänka på ifall man vill undvika karies är att inte vara för noga med att skölja ut munnen för noga efter tandborstningen (såvida man inte också sköljer med flour) skölj bara ut överflödet av tandkrämen så stannar en flouren på tänderna och skyddar dem längre.
Citera
2009-05-12, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Det har ingen som helst betydelse för karies om du borstar i kallt eller varmt vatten.
Karies kommer från dåligt tandhygien och socker bla.

Däremot så är det så att många har känsliga tänder, öppna tandhalsar tex och då isar det gärna när man borstar med kallt vatten, att använda varmt/ljummet vatten är då att föredra.

Det man bör tänka på ifall man vill undvika karies är att inte vara för noga med att skölja ut munnen för noga efter tandborstningen (såvida man inte också sköljer med flour) skölj bara ut överflödet av tandkrämen så stannar en flouren på tänderna och skyddar dem längre.

Jag har skött mina tänder bättre än en normalperson.. bra/kända tandkrämer, bra tandborstar, munskölj, tandtråd, borstar tänderna minst 2 gånger om dagen, ofta 3 (och har gjort det hela mitt liv)...

min dåliga tandhälsa beror (enligt tandläkaren) på saliven, vissa har sämre saliv än andra..

sedan jag börja snusa för 3 år sen så har jag faktist "bara" haft 2 hål... (vilket är bra jämfört mot mina andra 25)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in