2009-05-11, 23:16
Medlem
Scum-tomtes avatar
Ja som rubriken lyder så undrar jag hur det gick i vissa länder i den närmaste tiden efter avgörande krig eller revolutioner, och tänkte att det kan diskuteras i denna tråd. Wikipedia och liknande ger ingen detaljerad information i dom flesta fallen då jag har undrat hur ett land har förändrats efter exempelvis ett radikalt maktskifte.

Det jag främst har i åtanke och även tänkte starta tråden med är Vietnam. Jag vet hur nord-sidans flera krig mot syd, Frankrike och USA slutade, och jag vet hur det är i Vietnam idag och ungefärligt hur ekonomin har rört sig genom årtiondena. Men vad jag aldrig har fått bra information om är vilka förändringar som skedde i Vietnam direkt efter det att nord besegrat syd.

Började kommunistregimen att förstatliga företag/jordbruk i syd på löpande band direkt efter segern eller blev det en utdragen "human" process?
Skedde omfattande arresteringar och även mord på oliktänkande i Vietnam, och hur förhöll sig Vietnamkommunisterna till religion?
Och främst kanske, ur en neutral synvinkel gärna, blev livet generelt sett bättre för en majoritet av av folket i sydvietnam efter att nord "befriat" dom?

Tacksam för svar, och hoppas att tråden lever så att fler länder och tidsepoker kan tas upp!
Senast redigerad av Scum-tomte 2009-05-11 kl. 23:20.
Citera
2009-05-11, 23:49
Bannlyst
Efter vinsten mot syd så ville Kina ingå en allians med Vietnam, en tébjudning senare på Kinesiskt territorium stod det klart att Vietnameserna ville närma sig Sovjet som var Kinas "största" konkurrent.. Det gillade inte chingchang kines som blev sur å bestämde sig för att lära Vietnameserna en läxa. Resultatet av Kinas invasion som kan ses som ett misslyckande och ungefär 100 000 Kineser i Vietnam som inte ville bli Vietnamesiska medborgare blev bortjagade

Ledsen för att jag icket använt punkt och komma men jag ser på Scrubs
Citera
2009-05-11, 23:54
Medlem
Scum-tomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenganUtanK
Efter vinsten mot syd så ville Kina ingå en allians med Vietnam, en tébjudning senare på Kinesiskt territorium stod det klart att Vietnameserna ville närma sig Sovjet som var Kinas "största" konkurrent.. Det gillade inte chingchang kines som blev sur å bestämde sig för att lära Vietnameserna en läxa. Resultatet av Kinas invasion som kan ses som ett misslyckande och ungefär 100 000 Kineser i Vietnam som inte ville bli Vietnamesiska medborgare blev bortjagade

Ledsen för att jag icket använt punkt och komma men jag ser på Scrubs

Okej, ja att det uppstod en kort konflikt mellan nationerna kände jag till, men inte att dom sparkade ut kineser Men man måste fan beundra Vietnam och deras krigslycka, att piska Frankrike, USA, Kina och Kambodja i tät följd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in