2009-05-11, 21:30
Medlem
SomeMightSays avatar
Under gårdagskvällen fann jag mig själv i ett lågt sinneläge. Jag beslöt mig därför för att besöka den lokala puben i kvarteret. Väl inne på stället beställde jag två öl. Jag drack dem i snabb takt och fick nästan direkt magknip. Jag förklarade detta för bartendern som då responderade genom att fråga om jag ville ha "något krubb i kistan".

Min fråga; har inte bartendern ansvar för sina gäster? Jag är orolig över om jag kanske inte tålde ölen, finns det kunskap inom nämnda yrkeskår över eventeuella allergiska reaktioner på de varor som serveras?
Citera
2009-05-11, 21:36
Medlem
sommarlovs avatar
Ont i magen är inte en allergisk reaktion.
Du fick ont för att du drack för mycket på kort tid, antagligen hade du inte ätit mycket innan heller?
Citera
2009-05-11, 21:37
Medlem
Evers1s avatar
ääh de är väl ditt eget ansvar att ta reda på om du är allergisk mot något..

Om jag dricker 24 öl och spyr som en katt så ringer ju knappast jag till bryggeriet och ifrågasätter ifall de inte har ansvar för sina kunders välbefinnande
Citera
2009-05-11, 21:39
Medlem
martiness avatar
Jag tror det va tänk som det här som fick USA att bli "stämmningarnas land"
Citera
2009-05-11, 21:41
Medlem
SomeMightSays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martines
Jag tror det va tänk som det här som fick USA att bli "stämmningarnas land"

Svar: Nej. USA:s statssystem bygger på juridiska grunder i långt större utsträckning än det svenska, därav den enskildes möjligheter till att vidtaga åtgärder när han upplever sig själv som illa behandlad eller liknande.
Senast redigerad av SomeMightSay 2009-05-11 kl. 21:43.
Citera
2009-05-11, 21:42
Medlem
SomeMightSays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evers1
ääh de är väl ditt eget ansvar att ta reda på om du är allergisk mot något..

Om jag dricker 24 öl och spyr som en katt så ringer ju knappast jag till bryggeriet och ifrågasätter ifall de inte har ansvar för sina kunders välbefinnande

Sant. Det var en dum frågeställning. Har inte hämtat mig riktigt ännu bara. Kanske uttrycket "krubb i kistan" var lite felanvänt av bartendern, kunde vägt orden bättre då han måste förstått vilket tillstånd jag befann mig i. Men ska gå ner där imorgon och prata med dem igen, så de inte tror jag var arg.
Citera
2009-05-11, 21:43
Medlem
Jesusvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomeMightSay
Under gårdagskvällen fann jag mig själv i ett lågt sinneläge. Jag beslöt mig därför för att besöka den lokala puben i kvarteret. Väl inne på stället beställde jag två öl. Jag drack dem i snabb takt och fick nästan direkt magknip. Jag förklarade detta för bartendern som då responderade genom att fråga om jag ville ha "något krubb i kistan".

Min fråga; har inte bartendern ansvar för sina gäster? Jag är orolig över om jag kanske inte tålde ölen, finns det kunskap inom nämnda yrkeskår över eventeuella allergiska reaktioner på de varor som serveras?

Svep en drös till så kommer du inte känna någonting alls !
Citera
2009-05-11, 21:46
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Svar: Nej. USA:s statssystem bygger på juridiska grunder i långt större utsträckning än det svenska, därav den enskildes möjligheter till att vidtaga åtgärder när han upplever sig själv som illa behandlad eller liknande.

Är du säker på det? Jag tycker nog vi svenskar gärna lagreglerar allt som lagreglera går.
Citera
2009-05-11, 21:47
Medlem
SomeMightSays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Är du säker på det? Jag tycker nog vi svenskar gärna lagreglerar allt som lagreglera går.

Sant. Inte på samma sätt dock. Vi lagreglerar gärna arbetsliv m.m. I USA har dock individen större chans att "lyfta" sina egna fall till domstol, vilket inte är praxis i Sverige där myndigheter sköter den biten.
Citera
2009-05-11, 21:48
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Svepte kanske 40cl öl på ett par sek då mina polare hetsade o ville dra. Fick jävligt on i magen, spykänslor och intensiv salivproduktion.
Efter den fetaste rapen jag någonsin har varit med om blev det bra! Men jävlar va kasst jag mådde, absolut inte som att klunka lika mkt läsk på samma tid.
Citera
2009-05-14, 21:50
Medlem
ozcs avatar
Citat:
Sant. Inte på samma sätt dock. Vi lagreglerar gärna arbetsliv m.m. I USA har dock individen större chans att "lyfta" sina egna fall till domstol, vilket inte är praxis i Sverige där myndigheter sköter den biten.

På vilket sätt "lyfter" myndigheterna upp våra civilmål? Du yrar...
Citera
2009-05-14, 21:56
Medlem
dandylines avatar
Citat:

Krögaren står självklart för ansvaret, om din öl hade varit förgiftad eller liknande. I detta fallet kan det vara så att du inte tål alkohol och blir råpackad på 2 öl, det är ditt eget ansvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in