2009-05-11, 17:47
Medlem
HowHighGs avatar
En person som bor i mitt område körde över min katt för ett tag sedan. Han körde den till veterinären och för en vecka sedan fick jag hem en faktura av veterinären. Jag tog då fakturan och la den i brevlådan hos kattmördaren men idag fick jag tillbaka ett brev där han skrev att jag är oförskämd som vill att han ska betala mm.
Nu till min fråga, är det meningen att jag ska betala kostnader på över 1000kr när den idioten tog död på min katt?!
Citera
2009-05-11, 17:52
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowHighG
när den idioten tog död på min katt?!

Det är du som tog död på din katt när du gjorde valet att låta den springa löst ute. Inte bilföraren.

Var glad att han tog den till veterinären istället för att låta den ligga och dö.

Bilföraren kan naturligtvis inte ansvara för att din katt springer ut på gatan.
Citera
2009-05-11, 17:55
Medlem
Mullrets avatar
Han var snäll som tog missen till doktorn. Klart du skall betala för din katt.

Har du för vana låta dina husdjur självdö efter en skada så är ju läget annat.
Citera
2009-05-11, 18:08
Medlem
Crilles avatar
Citat:
En person som bor i mitt område körde över min katt för ett tag sedan. Han körde den till veterinären och för en vecka sedan fick jag hem en faktura av veterinären. Jag tog då fakturan och la den i brevlådan hos kattmördaren men idag fick jag tillbaka ett brev där han skrev att jag är oförskämd som vill att han ska betala mm.
Nu till min fråga, är det meningen att jag ska betala kostnader på över 1000kr när den idioten tog död på min katt?!

Om inte katten befann sig i din lägenhet när han körde över den är klart att du ska betala räkningen, du borde även tacka honom för att han tog katten till veterinären, och be om ursäkt över att du gav honom fakturan.

Sen får du ta dig en funderare på om det är så lämpligt att du låter dina husdjur springa runt där det finns vägar och bilar.
Citera
2009-05-11, 18:09
Medlem
fredricoss avatar
Föraren var ju snäll som tog katten till veterinären istället för att bara köra vidare. Du har ju ett ansvar när du köper en katt och om någon händer denne så är det väl inte mer än rätt att du står för kostnaderna. Hade du hellre låtit din katt ligga och lida sin sista tid bara för att spara en tusenlapp? Om svaret är ja så borde du inte köpa fler katter.
Citera
2009-05-11, 18:13
Medlem
Kan inget annat än att instämma
Citera
2009-05-11, 18:14
Medlem
RallyHarrys avatar
Han har ingen skyldighet att vare sig ta katten till veterinären eller betala eftersom det låter som en ren olyckshändelse.

Nu har han dock ändå varit snäll och tagit katten till veterinär och avtalat om något eftersom det uppstått en fordring. Denna fordring är inte du skyldig att betala om du inte är part i avtalet (jag tolkar din information som att personen utan att samråda med dig körde katten till veterinär och beställde undersökning/vård).

Om ovan är vad som har hänt så har du juridiskt sätt ingen skyldighet att betala, men nog tycker jag att du beter dig märkligt och omoraliskt om du inte ersätter veterinärkostnaden. Om inte han hade tagit katten till veterinär, hade inte du gjort det? Kanske besparade han genom sitt agerande katten onödigt lidande...

Hade jag varit du hade jag bett om ursäkt och tackat bilföraren för att han gjorde vad han kunde för att rädda din katt istället för att bara lämna den på vägen som många nog hade gjort...
Senast redigerad av RallyHarry 2009-05-11 kl. 18:20.
Citera
2009-05-11, 18:20
Medlem
Arbetarbroders avatar
Fan va oförskämt att lämna räkningen hos honom när han kört den till veterinären och allting. Det är ju sånna som du som får folk att skita i en påkörd katt och bara köra därifrån istället.
Nu tog han den till veterinären istället för den fick ligga o ruttna på en trafikerad gata, och du fick reda på vad som hänt din katt istället för att leva i ovisshet.

Fan alltså.. det finns inget hyffs hos folk längre, det är fan tragiskt. Katter som springer ute riskerar att bli påkörda, det vet väl fan vem som helst. Att din granne körde på katten med vilje och då verkligen är en "kattmördare" är väl väldigt tveksamt eller? Det var en olycka. Hade du haft vanligt folkvett hade du gett honom en blomma för han tog katten till veterinären istället för att slänga en räkning i hans brevlåda...
Citera
2009-05-11, 18:38
Medlem
langaocbs avatar
Det är sällan det råder en sådan här konsensus på FB. Du kanske borde ta till dig och inse att det rätta är att du pyntar.
Snubben hade tre val.
1. Sticka därifrån och låta katten dö en långsam död.
2. Slagit ihjäl din skadade katt på plats utan att veta om kattens liv kanske kan räddas.
3. Ta den skadade katten i hans bil till veterinär.

Du tycker alltså att val nummer 3 ska rendera i att han får en räkning på 1000 spänn?
Citera
2009-05-11, 18:44
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag förstår att det känns jobbigt för dig att din katt blev påkörd och dog, men övriga i tråden har helt rätt. Du är skyldig att ha tillsyn över dina djur, så det kan inte bli en bilists fel om denne kör på din katt, såvida det inte sker med vett och vilja förstås. Bilföraren är alltså inte skyldig att göra ett dugg, men var snäll nog och tog din katt till veterinär. Då är det väl lite magstarkt att begära att bilföraren ska betala för din katt. Rent moraliskt borde du gå och tacka bilföraren för att han tog din katt till veterinären och så borde du be om ursäkt för ditt handlande.

Rent juridiskt är väl läget lite tveksamt och jag är inte särskilt bra på det här, men vad gjorde veterinären och när fick veterinären kontakt med dig? Gjorde ni någon överenskommelse? Jag vet inte hur veterinärer löser problemet med djur som ligger och lider och inte kan tas om hand på grund av att de inte får kontakt med dess ägare, men jag tror att lyckligtvis betalar de flesta grundläggande akutvård och därför är inte det något stort problem.
Citera
2009-05-11, 19:02
Medlem
Julius Moscas avatar
Roliga är att juridiskt sett så är det bilägaren som blir skadeståndsskyldig om han kör på en lösspringande häst.

Men det var en snäll bilförare som tog sitt ansvar gällande katten, har aldrig hört om någon som gjort och jag har ändå sett en och annan påkörd katt.
Citera
2009-05-11, 19:12
Medlem
The8thDeadlySins avatar
Jag kan bara svara ifran egen erfarenhet, men nar min hund blev pakord (hon kom loss och sprang ivag), sa var det forarens fel. En forare ska halla san fart att nar nagot plotsligt intraffar, sa ska dom kunna stanna.
Foraren i fraga havdade att det var mitt fel som haft hunden los, jag ringde mitt forsakringsbolag och aven polisen dar bada sa bestamt att det forarens fel.
Foraren fick betala forsakringen.
Om din katt ar forsakrad sa tycker jag du ska kontakta ditt bolag, ring aven polisen och hor med dom.
Jag vet inte hur det ar med en katt. Tyvarr ar inte katter lika mycket varda som hundar nar det kommer till forsakring och sant, sa du kan mycket val fa aka pa att betala det dar.
Men ring och hor, det skadar ju inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in