Citat:
Ursprungligen postat av HowHighG
En person som bor i mitt område körde över min katt för ett tag sedan. Han körde den till veterinären och för en vecka sedan fick jag hem en faktura av veterinären. Jag tog då fakturan och la den i brevlådan hos kattmördaren men idag fick jag tillbaka ett brev där han skrev att jag är oförskämd som vill att han ska betala mm.
Nu till min fråga, är det meningen att jag ska betala kostnader på över 1000kr när den idioten tog död på min katt?!

Jag förstår att det känns jobbigt för dig att din katt blev påkörd och dog, men övriga i tråden har helt rätt. Du är skyldig att ha tillsyn över dina djur, så det kan inte bli en bilists fel om denne kör på din katt, såvida det inte sker med vett och vilja förstås. Bilföraren är alltså inte skyldig att göra ett dugg, men var snäll nog och tog din katt till veterinär. Då är det väl lite magstarkt att begära att bilföraren ska betala för din katt. Rent moraliskt borde du gå och tacka bilföraren för att han tog din katt till veterinären och så borde du be om ursäkt för ditt handlande.
Rent juridiskt är väl läget lite tveksamt och jag är inte särskilt bra på det här, men vad gjorde veterinären och när fick veterinären kontakt med dig? Gjorde ni någon överenskommelse? Jag vet inte hur veterinärer löser problemet med djur som ligger och lider och inte kan tas om hand på grund av att de inte får kontakt med dess ägare, men jag tror att lyckligtvis betalar de flesta grundläggande akutvård och därför är inte det något stort problem.